Ongeveer 27,5 % (14.000 ton/dag) der goederen die de haven verlaten worden door de spoorweg aangevoerd. Voor de invoer bedraagt het aandeel van het spoor slechts 17,7 % (15.000 ton/dag) omdat de aangevoerde goederen in grote mate losgeladen produkten en petroleum omvatten, die traditioneel meer over de waterweg worden vervoerd. In totaal verzekeren de spoormannen, voor de haven, een aan- en afvoer van 29.000 ton goederen per dag in normale tijden en bijna tweemaal zoveel wanneer de (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 089 (01 1964)
089 (01 1964)
Articles
-
België: Antwerpen, spoorweghaven
9 juni 2023, door rixke -
Groot-Brittannië: Diesel-hydraulische locomotief van 2.700 pk
11 juni 2023, door rixkeDe „D 1.000” van de B.R. is een CC waarvan de opvatting is afgeleid van een reeks BB van 1.620 kW (2.200 pk), geïnspireerd door de V 200 van de Deutsche Bundesbahn. De machine wordt aangedreven door twee Maybach-motoren van 1.350 pk met 12 cilinders in V-vorm. De transmissie, van hydraulische type, gerealiseerd door Voith en North British, omvat drie koppelomvormers die elk automatisch gebruikt worden voor een bepaalde snelheidsgroep van de locomotief.
De D 1.000 is berekend op een (...) -
Israël: De spoorweg maakt vorderingen
12 juni 2023, door rixkeDe Staat Israël bezit 440 km lijnen met enkel spoor; 129 km hiervan werden aangelegd sedert 1948. De belangrijkste lijn is het baanvak Haifa - Tel Aviv (94 km), dat sedert 1959 met diesel tractie wordt geëxploiteerd. Het verkeer neemt meer en meer toe.
Tegen 1970 verwacht men een sterke toeneming der produktie van verschillende grondstoffen o.m. potassium en fosfaten. Hun verzending zal aanpassingswerken aan de havens van Ashdod en Eilat alsmede de aanleg van spoorwegen vereisen. Vooral (...) -
Frankrijk: De S.T.E.M.A.
10 juni 2023, door rixkeFrankrijk: De S.T.E.M.A. (trad 3675) Gedurende meer dan dertig jaar hebben de spoorwegen en het wegvervoer onderling een onverbiddelijke strijd gevoerd. Mettertijd hebben verstandige mensen, die oog hadden voor de toekomstproblemen, ingezien dat het geen zin had de tot niets leidende tegenstellingen verder toe te spitsen. Zij waren van oordeel dat, vermits de waarde van beide technieken door niemand betwist wordt, het voor iedereen een weldaad zou zijn eindelijk eens naar verstandhouding (...)
-
U.I.C.: De cybernetica en de spoorwegen
14 juni 2023, door rixkeVan 4 tot 13 november werd te Parijs, in de zetel van de U.I.C. een symposion gehouden over de toepassing van de cybernetica op de spoorwegproblemen, of, in andere woorden, op de methoden betreffende de regeling of de zo automatisch mogelijke werking van de spoorwegexploitatie. Het symposion, waaraan 402 afgevaardigden uit 32 landen deelnamen (o.a. 41 Amerikanen, 4 Canadezen, 9 Russen, 27 Japanners, 1 Australiër, 2 Indiërs), stond werkelijk op een wereldpeil. Er werden een 90-tal referaten (...)
-
Nederland: Uitgaven voor het wegverkeer en fiscale taksen
13 juni 2023, door rixkeNederlandse experten hebben studiën ondernomen over de bouw en de slijtage der Nederlandse wegen op basis van de tonnemaat en het aantal voertuigen die ze te verwerken krijgen.
Hierna het resultaat van hun bevindingen: De taksen betaald voor de toerauto’s, de bestelwagens en de lichte vrachtwagens met benzinemotor liggen hoger dan de kosten voor de wegen, die door deze voertuigen worden veroorzaakt; De taksen betaald voor de zware vrachtwagens met dieselmotor en de bijwagens liggen heel (...) -
De versiering van onze diesel
9 januari 2008, door rixkeWaar schildering en veiligheid hand aan hand gaan...
De aantrekkelijke versiering van onze diesel locomotieven bezorgt hun een vertrouwd uiterlijk. De bedoeling is echter niet enkel ze in een mooi kleedje te steken; de hoofdbekommernis is ze van «veillgheidsstrepen» te voorzien. Deze laatste zijn evenwel derwijze aangebracht dat ze de sierlijke lijn van de locomotief nog meer doen uitkomen.
Het freem, de draaistellen, de batterijen, de reservoirs en de bufferbalken zijn in ’t zwart (...) -
British Railways. Type 4 série D 1500.
10 octobre 2011, par rixkeEntrées en service en 1962 sur la région Est, ces 20 locomotives diesel-électriques précèdent une série plus importante de ce type qui sera utilisé sur les lignes principales des différentes régions des British Railways. Assurant les services voyageurs et marchandises rapides, elles emportent 3.134 litres de gasoil et sont munies d’une chaudière à vapeur pour le chauffage du train. Les bogies sont du type Commonwealth. Le conducteur dispose d’une toilette et d’un réchaud pour son « (...)
-
Belgique : Anvers, port ferroviaire
24 décembre 2022, par rixkeDes marchandises qui quittent le port, environ 27,5 % (14.000 tonnes/jour) sont amenées à quai par chemin de fer. A l’importation, la part du rail tombe à 17,7 % (15.000 tonnes/jour), les marchandises se composant d’une plus grande proportion de produits en vrac et d’huiles minérales, traditionnellement orientés vers la voie d’eau. Au total, les cheminots font entrer dans le port ou en sortir 29.000 tonnes de marchandises par jour en temps normal, et presque deux fois plus quand la voie (...)
-
British Railways. Type 4 reeks D 1500.
3 oktober 2011, door rixkeDe 20 diesel-elektrische lokomotieven die, in 1962, in dienst werden gesteld op de East Region, zijn de voorlopers van een belangrijker reeks van hetzelfde type dat op de hoofdlijnen der voornaamste groepen van de British Railways werd ingezet. Ze verzekeren de reizigers- en snelle goederendiensten, voeren 3 134 liter stookolie mee en zijn voorzien van een stookketel voor de verwarming van de trein. De draaistellen zijn van het type Cornmonwealth. De bestuurder beschikt over een vertrekje (...)