Op 18-10-1864 verbond het spoor Nice met Marseille en andere grote Europese steden. De inwoners van Monaco moesten daarna nog vier jaar wachten op de komst van de spoorweg, en dat wegens de hinderpalen die door de natuur werden opgestapeld op de 16 km., die Nice en Monaco van elkaar scheiden. Het station van Monaco bleek weldra te klein. In 1874 kwam een nieuw, omvangrijker gebouw klaar. Toen de regering, in 1954, besloot belangrijke stedebouwkundige werken uit te voeren, bleek de (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 104 (04 1965)
104 (04 1965)
Articles
-
Vorstendom Monaco: Nieuwe installaties
26 oktober 2023, door rixke -
Noorwegen: Elektrificatie
27 oktober 2023, door rixkeDe elektrificatie van de 471 km. lange bergspoorweg Oslo-Bergen, waartoe in 1952 werd besloten en die sedertdien trapsgewijze werd uitgevoerd, kwam klaar op 1-12-1964. De Noorse Spoorwegen bezitten thans een geëlektrificeerd net van 2.040 km. dat voorziet in 70 % van heel het spoorwegverkeer.
-
Polen: Een omvangrijk plan
28 oktober 2023, door rixkePolen stelt alles in het werk om zijn spoorwegen de overhand in het vervoer te doen behouden. Met een net van 27.000 km. verwerken ze een aanzienlijke trafiek: 900 miljoen reizigers en 300 miljoen ton goederen per jaar. Het plan dat thans gerealiseerd wordt, omvat o.m. de modernisering van de sporen, de verbetering van de exploitatie en de automatisering. Het verleent voorrang aan de voortzetting van de elektrificatiewerken, in een tempo van 200 km. per jaar om een totaal van 2.000 km. te (...)
-
U.S.A.: Nieuwe ontplooiing van het spoor
2 november 2023, door rixkeHet lijkt wel dat de Amerikanen, na een periode van miskenning, plots de beloftevolle toekomstmogelijkheden van de moderne spoorweg op het gebied van reizigersvervoer hebben ontdekt. De realisaties van de Europese Spoorwegen en de plechtige opening van de Tokaïdo-lijn liggen ongetwijfeld aan de basis van die verandering van opvatting. De politieke leiders denken er ernstig aan de dichtbevolkte zones door een snelle spoorwegverbinding te laten bedienen. De specialisten menen dat de mensen (...)
-
Zwitserland: De nieuwe locomotief van 6.240 pk van de Lötschberg
31 oktober 2023, door rixkeIn 1962 heeft de Lötschbergspoorweg twee prototypen van locomotieven met siliciumgelijkrichters besteld. Het eerste van die voertuigen, gebouwd door BBC/SLM, werd in december 1964 geleverd. Die locomotief Ae 4/4 weegt 80 t. en heeft een vermogen van 6.240 pk.; ze weegt evenveel als de vroegere Ae 4/4, van 4.000 pk., waarvan de BLS acht eenheden bezit. Het vermogen van die machine ligt ongeveer 50 % hoger dan dat van het vroegere type en ze kan treinen van 600 t. slepen met een snelheid van (...)
-
U.S.S.R.: Nieuw statuut
1 november 2023, door rixkeSedert 1 oktober 1964 is het nieuwe statuut der spoorwegen in toepassing gebracht. Het bevat tal van nieuwe bepalingen die tot doel hebben de vervoerdiensten te verbeteren die aan de economie worden aangeboden, en een meer efficiënte planificatie van de transporten alsmede een oordeelkundiger gebruik van het spoorwegmaterieel tot stand te brengen. Terwijl het oude statuut een gecentraliseerde planificatie oplegde, die het gezag van de gewesten en de arrondissementen aanzienlijk besnoeide, (...)
-
Zwitserland: Restauratie rijtuig S.B.B.
30 oktober 2023, door rixkeHet rijtuigenpark van de Zwitserse maatschappij van restauratierijtuigen werd overgenomen door de S.B.B. die het volledig vernieuwd heeft. De voertuigen worden voortaan aan die maatschappij in huur gegeven. De S.B.B. hebben, daarenboven, tien restauratierijtuigen van het type U.I.C. besteld. Deze laatste zullen, in dwarsrichting, nog slechts drie zitplaatsen bieden in plaats van vier, maar in het totaal zullen ze er desondanks toch 52 behouden daar de lengte op 26,40 m. werd gebracht. Ze (...)
-
Zwitserland: Bestelling van 50 locomotieven Re 4/4
29 oktober 2023, door rixkeIn hun streven naar rationalisering en vereenvoudiging willen de S.B.B. ertoe komen nog slechts drie grote typen van tractievoertuigen te bezitten om in het voornaamste deel van de normale trafiek te voorzien: de locomotief Ae 6/6 voor de zware treinen op het vlakke land en in de bergen, de motortrein RBe 4/4 voor de halfzware doorgaande treinen en voor de versnelde stoptreinen op vlak terrein, en de locomotief Re 4/4 voor de zware en halfzware treinen op het vlakke land. Deze locomotief (...)
-
De vier grote vervoerwijzen per spoor
3 november 2023, door rixkeGisteren... Vandaag Spoorwegen van algemeen belang Ze worden gelegd met een spoorbreedte van 1,435 m., het spoor rust op een speciale aardebaan. Sommige hebben evenwel een grotere of een kleinere spoorbreedte. Ze bedienen het hele land en zijn verbonden met de naburige netten. Het rollend materieel is zwaar, stevig en ruim. De stations en de installaties zijn uitgestrekt. Buurt- of lokale spoorwegen Hun spoorbreedte bedraagt één meter, soms 0,750 en zelfs 0,600 m. Ze zijn van (...)
-
Norvège : Electrification
3 octobre 2023, par rixkeL’électrification de la ligne de montagne Oslo-Bergen, longue de 471 km, décidée en 1952, réalisée depuis par étapes, a été terminée le 1-12-1964. Les Chemins de fer norvégiens ont maintenant un réseau électrifié de 2.040 km, qui assure 70 % de tout le trafic ferroviaire.