De spoorwegen van de Verenigde Arabische Republiek zijn in volle expansie. De U.S.A. leverden haar 55 dieselelektrische locomotieven van 2.000 pk en 30 van 1.000 pk. De V.A.R. heeft eveneens, in Italië, 1.000 wagens gekocht voor het vervoer van graan, en in Hongarije 90 3-assige rangeerdiesellocomotieven. Japan leverde 400 motortreinen en Duitsland zorgde voor seininrichtingen. Ook worden er nieuwe lijnen aangelegd.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 115 (03 1966)
115 (03 1966)
Articles
-
V.A.R.: Modernisering
22 januari, door rixke -
Czecho-Slowakije: Locomotief van plastiek
23 januari, door rixkeDe Skodafabrieken hebben een elektrische locomotief gebouwd waarvan de cabine en de bak vervaardigd zijn uit polyester van samengeperste glasvezels.
-
Portugal: Elektrificatie
24 januari, door rixkeNa de elektrificatie, in april 1957, van de voorstadslijnen van de hoofdstad, werd een begin gemaakt met het plaatsen van de bovenleiding op de lijn naar het Noorden. Achtereenvolgens bereikte men in de richting van Porto: Entrocamento (1958), Coïmbra (1963), Esmoriz (1964) en Vila Nova de Gaia (1965), op de linkeroever van de Douro tegenover Porto. De door Eiffel gebouwde brug „Maria Pia” werd getransformeerd om er de elektrische locomotieven te laten over rijden, en men bestudeert (...)
-
Frankrijk: De elektrificatie van de lijn Marseille - Vintimille
18 januari, door rixkeDe elektrificatie van deze lijn is de verlenging van de elektrificatie van de lijn Parijs - Marseille, waaraan van 1948 tot 1962 gewerkt werd. Terwijl die hoofdlijn geëlektrificeerd werd met gelijkstroom 1.500 volt, werd de lijn Marseille - Vintimille uitgerust met industriële wisselstroom 25.000 volt -50 perioden, een stelsel dat in 1950 door de S.N.C.F. werd uitgedacht en dat thans wordt toegepast op 3.195 km van de 8.184 km lijnen die door de S.N.C.F. werden geëlektrificeerd.
De in (...) -
Duitsland (B.R.): Pneumatische ophanging
16 januari, door rixkeDe dieselmotortrein VT 24.6 is uitgerust met een pneumatische ophanging. De gebruikelijke wiegbalk wordt vervangen door twee luchtkussens die de bewegingen tussen het draaistel en de bak opvangen en dempen.
Die kussens worden met lucht gevuld of geledigd dank zij een bedieningsinrichting met slinger. In de bochten helt het voertuig binnenwaarts volgens de schuinte van de spoorbaan; wanneer het voertuig de bochten verlaat, herneemt het zijn normale stand naarmate de centrifugale kracht (...) -
Groot-Brittannië: Aërotrein
20 januari, door rixkeEen dochtermaatschappij van de „National Research Development Corporation” die de toon aangeeft op ’t stuk van voertuigen op luchtkussens, houdt zich bezig met de bouw van treinen die zonder het minste geluid meer dan 400 km/h kunnen rijden. De toepassing van het principe van het luchtkussen op monorailtreinen, maakt sedert meer dan twee jaar het voorwerp uit van studiën en van talrijke statische proefnemingen. Na de voltooiing van een demonstratiemaquette die thans gebouwd wordt, hoopt (...)
-
Finland: Kanaal van staal
17 januari, door rixkeEen op en afgaande spoorwegdienst vervoert het hout tussen twee waterwegen. Een speciale kraan licht het hout uit het water en laadt het op wagens die het vervoeren over een afstand van 40 km (van Suolahti naar Jyväskylä). Ter aankomst wordt het hout door een andere kraan van de wagens geladen en terug te water gelaten. Tijdens de zomer 1965 werden aldus bijna 15.500 wagenladingen vervoerd.
-
Polen: Elektrificatie
21 januari, door rixkeIn 1965 werden er 400 km lijnen geëlektrificeerd. Ongeveer 30 % van het goederenverkeer en meer dan 2 5 % van het reizigersverkeer gebeurt thans over de 2.226 km geëlektrificeerde lijnen. Einde 1970 zullen 4.000 km lijnen geëlektrificeerd zijn waarmee 60 % van het goederenvervoer en meer dan 50 % van het reizigersvervoer zal worden onderhouden. De voltooiing van dat elektrificeringsprogramma, dat 5.800 km lijnen bevat, is voorzien voor 1975.
-
Groot-Brittannië: Treinen voor wegvervoerders
19 januari, door rixkeDe B.R. hebben met een onderneming voor snelvervoer over de weg een langlopende overeenkomst afgesloten, volgens welke de wegvervoerder gebruik zal kunnen maken van het grondgebied van de spoorweg en van het spoor voor de rechtstreekse verzending van goederen tussen Londen en Glasgow.
-
Grande-Bretagne : Aérotrain
5 janvier, par rixkeUne société filiale de la « National Research Development Corporation », qui est à l’extrême pointe du progrès en ce qui concerne les véhicules sur coussin d’air, travaille à la réalisation de trains circulant sans aucun bruit à plus de 400 km/h. L’application aux trains monorails du principe du coussin d’air fait l’objet, depuis plus de deux ans, d’études et de nombreux essais statiques. Après la construction d’une maquette de démonstration, actuellement en cours, on espère créer un (...)