In ’t algemeen, hebben de Ierse Spoorwegen de dieseltractie aangenomen. Nochtans, om de invoer van brandstof te beperken, hebben zij het klaargespeeld een locomotief, voorzien van elektrische motoren, met turf te doen werken.
De vuurhaard word met turf gestookt door een „stocker”, het trekken wordt verzekerd door een ventilator die door een stoomturbine wordt gedreven; de motoren zijn in de twee bogies geplaatst.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 031 (03 1959)
031 (03 1959)
Articles
-
Ierland: Een locomotief met turf
8 maart 2022, door rixke -
Nos inoubliables vapeurs
26 octobre 2011, par rixkeA l’heure où l’on ne pense qu’électrification et diésélisation, n’oublions pas nos remarquables locomotives à vapeur, grâce auxquelles les noms d’inventeurs belges tels que Belpaire, Walschaerts et Flamme furent portés aux quatre coins du monde.
La plus célèbre des locomotives à vapeur belges, la « type 10 », naquit en 1909. Remorquant les trains de voyageurs sur les lignes de Liège et de Luxembourg, elle fut, pendant plus de quarante ans, la reine de notre réseau. Un seul exemplaire, la (...) -
Duitsland (B. R.): Gespannen bedaking
28 februari 2022, door rixkeBij het wederopbouwen van het station Singen-am-Hohentwiel werd, voor de bedaking der perrons, een nieuwe, in Oostenrijk uitgewerkte methode aangewend. De door gespannen elementen (stalen kabels, op 50 cm van elkaar geplaatst) gedragen bedaking bestaat uit aluminiumplaten van 58 cm breedte. Deze werkwijze laat echter ook toe staalplaten, platen in fibrocement of welke andere, al dan niet gegolfde bedekking ook, die met grote vlakken kan aangewend worden, te gebruiken
-
Venezuela : Un réseau neuf
2 juillet 2021, par rixkeLe Venezuela comptait quatorze réseaux à voie étroite, pratiquement sans connexion entre eux. Il n’en subsiste plus que la ligne Caracas-Valencia, à écartement de 1,067 m.
En 1950, le Gouvernement avait approuvé un plan comportant deux phases de dix ans chacune. A la fin de la première, il sera construit 2.424 km. de lignes principales ; pendant la seconde, 1.700 km. de lignes moins importantes.
C’est la traction diesel qui finalement sera retenue, semble-t-il, pour l’exploitation de (...) -
Zwitserland: Atoomenergie
7 maart 2022, door rixkeDaar vroeg of laat, Zwitserland eveneens een beroep zal moeten doen op de atoomcentrales om haar hydro-elektrische produktie aan te vullen, hebben de C.F.F, besloten deel te nemen aan de „Suisatom A. G.”, een maatschappij die in het leven geroepen werd door enkele grote elektriciteitsondernemingen, waarvan het eerste doelwit de oprichting van een experimentele atoomcentrale is.
-
Het station Luik-Guillemins
14 oktober 2013, door rixkeNa, gedurende lange tijd, samen rnet al de Luikse burgers, de modernisering van de “Guillemins” gevorderd te hebben, zagen de spoormannen uit dit station met een ware emotie de afbraaktuigen aanrollen. Toen de stormrammen de met roet bevlekte muren deden beven, verdwenen in enkele dagen tijds uit de boekhandels de prentkaarten die het oude gebouw voorstelden. Elke echte Luikenaar bewaart thans onder zijn herinneringen aan vroeger, de foto van zijn oude “station”. De onverbiddelijke (...)
-
Onze onvergetelijke “stomers”
14 oktober 2013, door rixkeThans, op het ogenblik dat wij nog alleen aan elektrificatie en verdieseling denken, mogen wij toch ook onze merkwaardige stoomlocomotieven niet vergeten waardoor de namen van Belgische uitvinders zoals Belpaire, Walschaerts en Flamme wereldberoemd werden.
De befaamdste Belgische stoomlocomotief, het “type 10”, werd in 1909 geboren. Deze locomotief sleepte reizigerstreinen op de lijnen van Luik en Luxemburg en was, gedurende meer dan veertig jaar, de koningin van ons net. Een enkel (...) -
Zwitserland: BBB’s
3 maart 2022, door rixkeOm het voor de bouw van de hydraulische centrales vereiste vervoer te kunnen verzekeren, zetten de Rhetische spoorwegen twee locomotieven in van 2.400 pk. Die, wegens de hellingen en de S-vormige bochten in het bergachtige terrein, uitgerust werden met drie bogies die ieder twee drijfassen bezitten.
-
France : Les « BB 16500 »
5 juillet 2021, par rixkeLes « BB 16500 » légères, à courant monophasé, bien qu’elles soient plus légères que les « BB 12000 » et les « BB 16000 » peuvent remorquer des trains de marchandises assez lourds aussi bien que des trains de voyageurs rapides.
Elles ont été pourvues de dispositifs de changement de démultiplication, manœuvrables à l’arrêt. En position « voyageurs », la vitesse maximum peut atteindre 140 km/h. ; elle est limitée à 85 km/h, en position « marchandises », avec un effort au démarrage (...) -
Monaco: Tunnel
5 maart 2022, door rixkeUit stedebouwkundig oogpunt, heeft het Prinsdom aan de S.N.C.F. gevraagd de omlegging en het ondergronds aanleggen van de lijn Marseille-Vintimille te willen bestuderen.
De werken werden in de lente van 1958 aangevat: de omlegging, die in totaal 3.500 m bedraagt, begint ongeveer 300 m voorbij het station van Monaco en eindigt 1 km voor het station Saint-Martin-Roquebrunne. Met vertrek uit Monaco, heeft dit lijnstuk een eerste ondergrondse doorgang van 132 m lengte, een viaduct van (...)