Aan de kop van al de reizigers- en goederentreinen die met duizenden ons net doorkruisen, plaatsen zich, elke dag, stipt en ritvaardig, de locomotief en het voor de sleepdienst nodige personeel. Hebt gij u al eens afgevraagd hoe dit geschiedt ? Dit dagelijkse verschijnsel is, meer dan men het zou vermoeden, het gevolg van lange en uiterst zorgvuldige studies. Het is de dienst 22 van de Directie van het Materieel en de Aankopen die belast is met het uitwerken van de dienstregeling der (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 032 (04 1959)
032 (04 1959)
Articles
-
De beurtregeling van onze locomotieven
21 oktober 2013, door rixke -
Le dépôt central de la voie
26 octobre 2011, par rixkeNous sommes des milliers à servir la clientèle du rail. Mais nous ne sommes pas tous sur le plateau. Un grand nombre d’entre nous œuvrent dans les coulisses ; ignorés des clients et souvent mal connus des autres membres de notre grande famille ferroviaire, ils méritent, eux aussi, que leur mission soit mise en lumière. C’est pourquoi nous sommes heureux aujourd’hui de suivre M. J. Van Wouwe, inspecteur technique principal adjoint, qui nous invite à Haren, pour nous montrer les services (...)
-
De centrale stapelplaats van de baan
21 oktober 2013, door rixkeMet duizenden dienen wij de cliënteel van het spoor. Maar wij staan niet allen vóór het voetlicht. Een groot aantal onder ons werkt achter de schermen. De klanten weten van hun bestaan niets af en vaak kennen de overige leden van onze grote spoorwegfamilie hen maar slecht. Toch verdienen ook zij dat hun taak in een helder daglicht zou geplaatst worden. Daarom vergezellen wij gaarne vandaag M. J. Van Wouwe, adjunct eerste technisch inspecteur, die ons te Haren heeft uitgenodigd om aan al (...)
-
Wachtend ... op de trein
13 december 2021, door rixkePhotos : J. Warnotte
-
En attendant le train
12 juillet 2021, par rixkeFoto’s : J. Warnotte
-
Le roulement de nos locomotives
26 octobre 2011, par rixkeUn moyen de fortune
Au lendemain de la libération, à la suite des destructions de matériel, d’installations et d’ouvrages d’art, et sous la pression des événements militaires, il ne fut plus possible d’organiser rationnellement l’ensemble du service des remorques. Pour certains trains, surtout pour les trains militaires, on lançait des locomotives en ligne le plus loin possible, leur retour s’effectuant au gré des circonstances. Devant chacun des milliers de trains de voyageurs et de (...) -
Pegasus van heden
21 oktober 2013, door rixkeAan het eind van de koepel de zon en haar schijn op oneindige staren twee sporen als naalden gericht op het hart van grootstad en haren de stad is het doel en de sporen het pad van gerol, gesis, gezucht gestamp en gedaver een monster van staal met beschilderde snuit het moderne paard braakt zijn ruiters uit en drijfkracht is zijn haver zijn instinct heeft kleuren als groen en rood en zijn kracht is het menselijk streven triomfator op de afstand van mens tot mens kon het ook nog een blik (...)
-
Spitsuren
28 oktober 2013, door rixke’t Gewelf omsloot met wijde koepelbogen het remgekriep der treinen aan perrons; uit de portieren die nu openvlogen, wrong zich het volk, als water uit een spons, en stroomde langzaam langs de grijze treden, — gelijk een bergstroom langs een rotsig pad — doorheen de sluispoort “uitgang” naar beneden, in ’t heftig zwalpen van een wijde stad.
-
Nos autorails
2 novembre 2011, par rixkeA partir de 1871, les Chemins de ter de l’Etat utilisèrent, pendant quelques années, trois autorails à vapeur Belpaire, dans la région de Courtrai-Roulers.
La S.N.C.B. mit, elle aussi, quelques autorails à vapeur en service vers 1930. Les premiers autorails diesel apparurent à la même époque. On voulait tenter l’exploitation des petites lignes par des moyens plus économiques que la locomotive à vapeur.
Grâce à son poids réduit, à sa simplicité et à son moteur diesel, l’autorail permet (...) -
Onze motortreinen
28 oktober 2013, door rixkeDe Staatsspoorwegen gebruikten, van 1871 af, gedurende enkele jaren drie Belpaire-stoom motortreinen in de streek Kortrijk-Roeselare.
Omstreeks 1930, stelde de N.M.B.S. insgelijks enkele stoom motortreinen in dienst. De eerste dïesel motortreinen verschenen omstreeks hetzelfde tijdstip. Men wou de exploitatie beproeven van kleine lijnen met meer economische middelen dan de stoomlocomotieven.
Dank zij zijn lager gewicht, zijn eenvoudige bouw en zijn dieselmotor, laat de motortrein (...)