Vóór het einde van 1969 zullen er in Argentinië 3.600 km spoor worden herlegd. Men overweegt de aankoop van 223 diesel-elektrische locomotieven, waarvan er 123 zullen worden ingevoerd, van 11.000 wagens en 600 reizigersrijtuigen. Bovendien zullen er 30.000 wagens en 1.450 rijtuigen worden veranderd. Talrijke lijnen die te Buenos Aires eindigen zullen eveneens gehergroepeerd worden.
In Brazilië wordt een elektrische ringlijn rond Sao Paulo in ’t vooruitzicht gesteld, nieuwe (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 113 (01 1966)
113 (01 1966)
Articles
-
Latijns Amerika
3 januari, door rixke -
Canada
4 januari, door rixkeIn augustus ll. heeft Rusland in Canada 187 miljoen maten graan aangekocht. Voor de spoorwegen betekent dit 100.000 wagens graan die vóór het einde van 1966 zullen moeten verzonden worden. Wanneer men deze ladingen voegt bij de andere verzendingen beseft men de enorme taak die de spoorwegen te wachten staat. Om het aantal wagens op te voeren, hebben de werkplaatsen van Transcona ongeveer 900 voertuigen getransformeerd die moesten dienen om de ballast te vervoeren. Een locomotief kan 38 met (...)
-
U.S.A.
11 januari, door rixkeMen weet dat er reeds talrijke wagens van 100 t in dienst zijn, o.m. bij de Pennsylvania en de Norfolk voor het samenstellen der befaamde „cargo-trains” of kolentreinen. Die reusachtige vervoeren zijn evenwel reeds voorbijgestreefd: het Amerikaanse „Southern”-net liet voor het kolentransport een superwagen bouwen van aluminium met een laadvermogen van 260 t, een gewicht van 40 t en een lengte van 32 m, uitgerust met vier bogies. Het laden zal geschieden zonder dat het treinstel stilhoudt (...)
-
Hongarije
7 januari, door rixkeDe Hongaarse Spoorwegen hebben vaart gezet achter de uitrusting met dieseltractie van hun belangrijkste lijnen die nog niet geëlektrificeerd werden. Twintig treinlocomotieven met zes assen die in 1963 werden aangekocht in Zweden, werden in dienst genomen op de lijn Boedapest - Zahony (Russische grens), waar ze in hoofdzaak de lange goederentreinen sleepten. In 1965 werd de fakkel overgenomen door 52 zware Russische locomotieven met zes assen en met normaalspoor. Het is de eerste maal dat (...)
-
Onder het Kanaal
5 januari, door rixkeAlvorens het tracé van de tunnel te bepalen en om zich tegen eventuele verrassingen te beveiligen, heeft men in ’t Nauw van Calais 66 boringen uitgevoerd op een diepte van 100 en 150 m. onder de zeespiegel. Men gebruikte hiervoor een speciaal uitgerust schip en twee zelf-hijsende platformen die de petroleummaatschappijen aanwenden om hun onderzoekingen op zee uit te voeren.
Dag en nacht delven de boormachines uit de zeebodem talloze geologische stalen op die daarna naar de twee (...) -
Zwitserland
10 januari, door rixkeIn de winter is de Simplon-bergpas niet bereisbaar. Er bestaat geen enkele wegverbinding van Wallis naar Bern, tenzij die van de Grimsel tijdens het goede seizoen. De auto’s moeten worden vervoerd door de tunnels van de Lötschberg en van de Simplon. De stations Goppenstein, Kandersteg, Brieg en Iselle zullen door de S.B.B. en de B.L.S. worden uitgerust met autoperrons. Er werden eveneens speciale wagens gebouwd die tot pendeltreinen werden samengevoegd. Die treinstellen, een soort van (...)
-
Polen
9 januari, door rixkeDe elektrificatie wordt voortgezet: in 1964 werden 270 km. lijnen geëlektrificeerd, in 1965 nog 408 km. zo dat de totale lengte van het geëlektrificeerd net. reeds 2.200 km. beloopt.
-
Italië
8 januari, door rixkeDe onlangs ontworpen locomotieven van de reeks E 444 zullen in staat zijn lange afstandsexprestreinen te slepen met topsnelheden van 160 km./h.
-
Gestuwd door de tijd (XII)
12 januari, door rixkeIn het begin werden er tal van monumentale uurwerken gehuuwd.
De bekendste hiervan, die wij thans nog kunnen bekijken zijn: de „Torre dell’ Orologio” (1414) te Mantua; La Grosse-Horloge (1447) van Rouaan; de „Torre Maurizio” van Orvieto en de klok van de „Palazzo Publico” te Siena, beide uit de XIVe eeuw; het uurwerk van de Kathedraal van Munster (1550) en de klokken van de stadhuizen van München en Praag. Een bijzondere vermelding verdient de „Torro dell’ Orologio” van Venetië, die in (...) -
De verwarming der rijtuigen
23 januari 2009, door rixkeHet stelsel van de platte, langwerpige warmwaterstoven (twee per coupé) is geruime tijd in trek geweest. Men warmde die stoven op zonder ze te ledigen, door ze met behulp van een emmerladder in een kuip kokend water te dompelen. Deze werkwijze vereiste speciale inrichtingen, zodat de vervanging van de warmwaterstoven slechts in betrekkelijk belangrijke stations kon gebeuren. Tijdens strenge winters was een dergelijk verwarmingsstelsel geenszins toereikend.
De Belgische Staat beproefde de (...)