De uitrusting van de toekomstige bruggen
De reizigers van de lijn Brussel - Bergen hebben zeker reeds opgemerkt dat de regelmatige “opmaak” van de reeds gespannen rijdraden hier en daar onderbroken wordt. Deze rijdraden verdwijnen dan onder metalen portieken wier aanwezigheid vrij ongewoon lijkt. Welk is het nut van die portieken en waarvoor zijn zij bestemd? Dit willen wij u hier uitleggen.
Er bestaat een omvangrijk programma voor de afschaffing van de overwegen. Dit programma (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 068 (04 1962)
068 (04 1962)
Articles
-
Elektrificatie van de lijn Brussel - Bergen
7 juli 2014, door rixke -
In de Vlaamse Ardennen
31 juli 2022, door rixkeGrillig als zij is, vergast de natuur ons soms op het meest onverwachte schouwspel. Zo kijkt de wandelaar met verbazing op naar een warreling van heuveltjes en bergen die opduiken in het midden van de vlakte, tussen Dender en Schelde, daar waar, naar alle waarschijnlijkheid, het vroegere Kolenwoud uitstierf. Deze stuiptrekkingen van het Tertiair tijdperk vormden onze Vlaamse Ardennen. Drie steden, Oudenaarde, Geraardsbergen en Ronse die wegens hun ligging aan de grenzen van de streek de (...)
-
Les chariots de mine, ancêtres des wagons d’aujourd’hui
4 juillet 2012, par rixkeEn 1550, la « Cosmographie universelle » de Sébastien Munster décrit les mines de Leberthal, en Alsace, avec une gravure montrant, sous la légende « Instrumentum Tractorium », un mineur poussant un chariot dont les roues roulent sur une longrine. Une gravure de 1556, visible au Science Museum de Londres, montre un chariot de mine guidé par un ergot de fer glissant entre deux rails de bois (ci-dessous).
En 1602, Beaumont introduisit des « waggons » tirés par chevaux dans les mines de (...) -
Pays-Bas : Nouveau pont à Venlo
1er février 2022, par rixkeLes N.S. vont faire construire un nouveau pont à double voie à Venlo. D’une longueur totale de 226 mètres, il aura quatre travées et un tablier rivé. Il sera entièrement préparé à l’usine, puis transporté à Venlo durant l’été 1963 et placé sur les piles à l’aide de grues. Il pèsera 2.000 tonnes.
-
Rechten en verplichten van de reiziger
1 augustus 2022, door rixkeRecht op vervoer
Elke reiziger heeft recht op vervoer, op voorwaarde dat hij zich onderwerpt aan de tarieven en de geldende reglementering. Dit recht betreft natuurlijk de gewone vervoermiddelen (treinen en vervangingsauto-bussen) waarmee in de behoeften van een normaal verkeer kan worden voorzien. Zo kan niemand zich op dit recht beroepen wanneer het verkeer door omstandigheden van overmacht wordt verhinderd.
Het vervoerbewijs
De reiziger moet zich, vóór het vertrek van de trein een (...) -
De mijnwagens, voorlopers van onze hedendaagse goederenwagens
7 juli 2014, door rixkeIn 1550 publiceerde de “Cosmographie universelle” van Sebastiaan Munster een tekening van de mijnen van Leberthal in de Elzas, waarop, onder de legende “Instrumentum Tractorum”, een mijnwerker voorkomt die een wagen voortduwt waarvan de wielen over langsliggers lopen. Een gravure van 1556 uit het Science Museum te Londen, stelt de afbeelding van een mijnwagen voor die door een ijzeren haakpal tussen twee houten sporen gehouden wordt.
In 1602 gebruikte Beaumont in Engeland, in de mijnen (...) -
Oostenrijk: Nieuwe brug op de Arlberglijn
30 juli 2022, door rixkeDe Trisannabrug, de meest typische van de Arlberglijn (120 m overspanning) is 77 jaar oud en vergt snelheidsbeperkingen. De Oostenrijkse Bondsspoorwegen hebben besloten haar te vervangen. Het nieuwe kunstwerk zal gebouwd worden op de plaats van de oude brug die, sedert 1884, meer dan een miljoen treinen zag voorbijtrekken; het zal zelfs op de bestaande peilers en gewelven rusten. Men vervangt, inderdaad, alleen de gelaste ijzeren balken door een moderne stalen constructie. De nieuwe brug (...)
-
Nederland: Nieuwe brug te Venlo
28 juli 2022, door rixkeDe N.S. zullen te Venlo een nieuwe brug met dubbel spoor laten bouwen. Zij zal 226 meter lang zijn en vier bogen en een geklonken brugdek omvatten. Zij zal volledig in de werkplaats samengesteld worden, vervolgens in de zomer van 1963 naar Venlo vervoerd, en met behulp van kranen op pijlers geplaatst worden. Haar gewicht zal 2.000 ton bedragen.
-
Autriche : Nouveau pont sur la ligne de l’Arlberg
3 février 2022, par rixkeLe pont de la Trisanna, le plus caractéristique de la ligne de l’Arlberg (120 m de portée), compte 77 ans et impose des réductions de vitesse. Les Chemins de fer fédéraux autrichiens ont décidé de le remplacer. Le nouvel ouvrage se trouvera sur l’emplacement de l’ancien, qui a vu passer près d’un million de trains depuis 1884 ; il reposera même sur les piliers et les voûtes existants. On se bornera, en effet, à remplacer les poutrelles en fer soudé par une construction en acier moderne. Le (...)
-
Allemagne (R.F.) : Fourgons à deux étages
27 janvier 2022, par rixkeLa D.B. utilise à l’essai deux nouveaux fourgons à deux étages pour le transport des bagages et des colis express par trains directs. Ces véhicules peuvent entrer dans la composition de convois circulant à 140 km/h et transporter 22 tonnes, réparties sur une surface de 70,45 m2. Au milieu, une jalousie en métal léger de 5 m 25 de largeur s’ouvre mécaniquement en s’escamotant dans la toiture. Derrière les portes de chargement se trouvent un plateau élévateur tenant toute la largeur du (...)