In 1550 publiceerde de “Cosmographie universelle” van Sebastiaan Munster een tekening van de mijnen van Leberthal in de Elzas, waarop, onder de legende “Instrumentum Tractorum”, een mijnwerker voorkomt die een wagen voortduwt waarvan de wielen over langsliggers lopen. Een gravure van 1556 uit het Science Museum te Londen, stelt de afbeelding van een mijnwagen voor die door een ijzeren haakpal tussen twee houten sporen gehouden wordt.
In 1602 gebruikte Beaumont in Engeland, in de mijnen van (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 068 (04 1962)

068 (04 1962)
Articles
-
De mijnwagens, voorlopers van onze hedendaagse goederenwagens
7 juillet 2014, par rixke -
Les chariots de mine, ancêtres des wagons d’aujourd’hui
4 juillet 2012, par rixkeEn 1550, la « Cosmographie universelle » de Sébastien Munster décrit les mines de Leberthal, en Alsace, avec une gravure montrant, sous la légende « Instrumentum Tractorium », un mineur poussant un chariot dont les roues roulent sur une longrine. Une gravure de 1556, visible au Science Museum de Londres, montre un chariot de mine guidé par un ergot de fer glissant entre deux rails de bois (ci-dessous).
En 1602, Beaumont introduisit des « waggons » tirés par chevaux dans les mines de Newcastle, en (...) -
Ode aan de spoorweg (IX)
21 juillet 2014, par rixkeBetovering van het spoor die immer weerkeert en daarom juist de wereld vernieuwt ! Eens te meer werd de aardrijkskunde dooreengegooid, omgekeerd tot in haar diepste en meest geheime hoeken. Andermaal werden bomen geveld, werd de aarde omgewoeld. Want mensenhanden hebben zonderlinge dingen gemaakt die zich over de hele wereld verspreid hebben. Dat was de doorbraak van de bovenleidingen. Reeds hebben zij de grote grasvlakte, de groene weiden ingepalmd. Nu eens trekken zij door diepe valleien, (...) -
Electrification de la ligne Bruxelles - Mons
4 juillet 2012, par rixkeLes voyageurs de la ligne Bruxelles-Mons ont pu remarquer qu’en certains endroits, le « festonnage » régulier des lignes de contact déjà tirées s’interrompait pour plonger brusquement sous des portiques métalliques dont la présence paraît fantaisiste. A quoi peuvent bien servir ces constructions et que deviendront-elles ? C’est ce que nous allons montrer.
Un vaste programme de suppression de passages à niveau a été arrêté. Ce programme implique la construction d’une vingtaine de ponts ou de passerelles (...) -
Elektrificatie van de lijn Brussel - Bergen
7 juillet 2014, par rixkeDe reizigers van de lijn Brussel - Bergen hebben zeker reeds opgemerkt dat de regelmatige “opmaak” van de reeds gespannen rijdraden hier en daar onderbroken wordt. Deze rijdraden verdwijnen dan onder metalen portieken wier aanwezigheid vrij ongewoon lijkt. Welk is het nut van die portieken en waarvoor zijn zij bestemd ? Dit willen wij u hier uitleggen.
Er bestaat een omvangrijk programma voor de afschaffing van de overwegen. Dit programma voorziet, het bouwen, tussen Brussel en Bergen, van (...)