Le cheminot s’interroge sur son avenir.
Le monopole du rail est révolu. Pourvoyeurs traditionnels, les charbonnages battent de l’aile, la sidérurgie émigre vers la mer. L’avion, la route et la voie d’eau ont largement mordu sur le trafic et nous disputent celui que nous croyions acquis.
Le client qui nous est resté fidèle est l’objet de sollicitations constantes et prêt, s’il devait un jour y trouver avantage, à nous quitter. Il est urgent de prendre davantage conscience de la (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 129 (05 1967)
129 (05 1967)
Articles
-
De quoi demain sera-t-il fait ?
10 avril 2013, par rixke -
Wat zal de toekomst ons brengen?
22 december 2014, door rixkeDe spoorman is begaan met zijn toekomst.
Het monopolie van het spoor is voorgoed voorbij. De kolenmijnen, die van oudsher tot zijn beste klanten behoren, zitten in moeilijkheden, de staalindustrie gaat zich in de nabijheid van de zee vestigen. Het vliegtuig, de weg en de waterweg hebben een aanzienlijk deel van het verkeer ingepalmd en betwisten ons de vervoeren die wij als verworven beschouwden.
De klant die ons trouw bleef, wordt van alle kanten aangezocht; hij zal beslist niet (...) -
Morgen in de wereld
22 december 2014, door rixkeOp een ogenblik dat sommigen, tijdens hun gesprekken, het “spoorwegtijdvak” zonder schroom in ’t verleden situeren, lijkt het wel een waagstuk een boek te publiceren met als titel “Demain Ie Chemin de fer” .
En toch... verdwijnt die “goeie ouwe” spoorweg stilaan, vermits de rails thans reeds profiteren, en in de toekomst nog meer moeten profiteren, van alle vorderingen en uitvindingen van de moderne techniek; roepen de stijgende verkeersdrukte op onze kostbare wegen en autosnelwegen, en (...) -
Demain dans le monde
10 avril 2013, par rixkeIl semblera à certains une gageure de publier un ouvrage intitulé « Demain le Chemin de fer » , à une époque où quelques-uns n’hésitent pas à parler, au passé, de l’ « ère ferroviaire »...
Et pourtant... le chemin de fer de « grand-papa » est en voie de disparition, la voie ferrée bénéficiant déjà, et devant bénéficier encore dans l’avenir, de tous les progrès et de toutes les inventions de la technique moderne ; l’asphyxie progressive des routes et autoroutes, construites à grands (...)