De dichtheid van het Russische net bedraagt 5,6 km per 1.000 km² en 5,8 km per 10.000 inwoners. Voor de U.S.A. zijn de overeenstemmende cijfers 42 en 19,7; in Groot-Brittannië: 139 en 6,3. Die toestand is het gevolg van de zeer geringe dichtheid van het net in het oostelijk deel van de U.S.S.R. Ten oosten van Krasnoyarsk is er slechts één belangrijke lijn. Ten noorden van de Transsiberische spoorweg is er nagenoeg geen enkele lijn.
De aanleg van nieuwe lijnen door Siberië wordt in het (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 092 (04 1964)
092 (04 1964)
Articles
-
U.S.S.R.: Hoe ver staan ze?
11 juli 2023, door rixke -
Joegoslavië: Een spoorlijn Sarajevo - Ploce
14 juli 2023, door rixkeSarajevo en de haven van Ploce zijn met elkaar verbonden door een lijn met smalspoor. Ingevolge de industriële ontwikkeling van Bosnië bleek die lijn ontoereikend en werd er beslist een nieuwe met normaal spoor aan te leggen.
De studiën werden aangevat in 1948, de werken in 1957. Om de steden en de industriële ondernemingen te kunnen bedienen, moest men een lijn van 194,6 km aanleggen, ofschoon de afstand in vogelvlucht tussen Sarajevo en Ploce maar 119,4 km bedraagt.
De plannen (...) -
U.S.A.: Een inrichting voor automatische identificering der wagens
12 juli 2023, door rixkeDoor General Electric werd een nieuwe inrichting ontworpen voor de automatische identificering van rijdende wagens; ze werd beproefd op een lijn met groot verkeer.
Het automatische identificeringstoestel van de wagens omvat drie basiselementen: een op de wagen geplaatst toestel met piëzoëlektrische elementen die voor de wagen in kwestie de code opstellen; een detector die tussen de sporen op de dwarsliggers is vastgeschroefd en een uitrusting, die zich in de nabijheid van de detector (...) -
Nederland: Het laagst gelegen station van Europa
10 juli 2023, door rixkeGelegen op 1,15 m onder de zeespiegel, trekt dit laagste station van Europa verder nog de aandacht door de langste naam: Heerhugowaard Broek op Langendijk. Een ander record in dat domein staat op naam van de halte Wilgenpias, op 4 km ten noorden van Rotterdam: ze ligt 3,40 in onder de zeespiegel.
-
Groot-Brittannië: Ferryboot Engeland - Ierland
8 juli 2023, door rixkeDe B.R. hebben een nieuwe ferryboot voor reizigers en auto’s besteld voor de dienst Holyhead-Dun Laoghaire. Die boot, welke de in 1934 gebouwde „Princes Maud” vervangen zal, meet 4.000 ton en zal in 1965 in dienst gesteld worden. Hij zal 1.000 passagiers en 160 auto’s kunnen vervoeren; hij zal 35 hutten omvatten met één, twee of drie ligplaatsen, d.i. in totaal 64 bedden. Verder zijn er een salon met 200 plaatsen, een tea-room voor 210 personen, een restaurant met zelfbediening van 224 (...)
-
De AutoNachtExpressen
18 juni 2008, door rixkeDe meeste onzer lezers hebben ongetwijfeld reeds een van die ongewone treinen gezien welke vooraan doorgaans wagens meevoeren met dubbel dek, beladen met auto’s van allerhande merken, waarna groene ligrijtuigen volgen terwijl de rij gesloten wordt door het alom gekende materieel van de Internationale Maatschappij der Slaapwagens. Net als de zwaluwen, die de voorboden zijn van de lente, kondigen die treinen elk jaar de komst aan van de mooie dagen. In de gewone omgangstaal noemt men ze (...)
-
Hasselt, cœur du Limbourg
26 mai 2023, par rixkeIl y a, à Hasselt, une jolie église dédiée à saint Quentin, qui présente la plus étonnante diversité de styles. Les historiens, gens sérieux, vous apprendront que sa construction s’étage du XIe au XIXe siècle, ce qui explique un alliage de roman, de gothique, de Renaissance et de baroque qui ne manque, au demeurant, ni de charme ni de grâce. Les Hasseltois, de leur côté, vous assureront que son précieux trésor renferme une hostie miraculeuse qui se mit à saigner en 1317, lorsque des mains (...)
-
Grande-Bretagne : Transbordeur Angleterre-Irlande
29 mai 2023, par rixkeLes B.R. ont commandé un nouveau transbordeur (ferry-boat) pour voyageurs et automobiles, qui sera affecté au service Holyhead-Dun Laoghaire. Destiné à remplacer le « Princesse Maud », qui date de 1934, ce bateau, d’environ 4.000 tonnes, sera mis en service en 1965. Il pourra transporter 1.000 passagers et 160 voitures , il comprendra 35 cabines à une, deux ou trois couchettes, soit un total de 64 lits. On y trouvera un salon de 200 places, un « tea-room » pour 210 personnes, un restaurant (...)
-
La télévision à bord des trains
20 août 2014, par rixkeVous savez qu’en dehors de la T.V. domestique, on utilise la transmission télévisée dans des domaines de plus en plus nombreux, par exemple pour le contrôle à distance des laboratoires où sont traitées des matières dangereuses, pour les prises de vues d’opérations chirurgicales ou sous-marines... Dans le domaine ferroviaire, la T.V. est déjà employée pour la surveillance de passages à niveau, dans certains triages, sur des quais en courbe...
On envisage aujourd’hui l’utilisation de la (...) -
Deutsche Bundesbahn. Type V 200
11 avril 2011, par rixkeEn 1952/53, cinq prototypes de la V 200 ont été construits en collaboration par différents constructeurs. Après mise au point, une série de 86 machines fut commandée en 1956. Chaque locomotive est équipée de deux moteurs diesel de 1.000 ou 1.100 ch et de la transmission hydraulique. Trois types de moteurs sont utilisés. La V 200 remorque les trains express sur longues et moyennes distances.
CARACTÉRISTIQUES PRINCIPALES : symbole, B’B’ ; voie, 1,435 m ; constructeurs, Krauss-Maffei & (...)