De spoorweg van het Groot Slavenmeer, thans voor de helft voltooid, zal een rechtstreekse verbinding per spoor en te water bieden tussen de volkrijke gewesten van Canada en de Noordelijke Ijszee. Het noordelijk eindpunt, aan de oevers van het meer, is het meest noordelijke punt dat door het spoor met het Amerikaanse net verbonden is. Die lijn zal een uitgestrekt gebied bedienen en een beter gebruik van de zeer belangrijke delfstoffenrijkdom mogelijk maken. Wegens het gure klimaat kunnen de (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 094 (06 1964)
094 (06 1964)
Articles
-
Canada: De lijn van het Groot Slavenmeer
1 augustus 2023, door rixke -
Groot-Brittannië: Nachttreinen tussen Engeland en Schotland
6 augustus 2023, door rixkeDe nachttreinen die onophoudelijk rijden tussen Londen en Schotland en omgekeerd en die elke avond behalve ’s zaterdags, het station Euston te 21 h 55 en dat van Glasgow te 22 h 20 verlaten, hebben sedert hun inlegging bij het begin van dit jaar een flinke bijval genoten. In noordelijke richting waren de 110 bedden gedurende verschillende nachten bezet terwijl voor de richting Glasgow-Londen de vraag zo groot was dat er een rijtuig diende te worden toegevoegd en er in totaal 121 bedden ter (...)
-
Italie : Modernisation de la gare de Pontebba
4 juillet 2023, par rixkeLes F.S. vont moderniser les installations ferroviaires de Pontebba pour faciliter les opérations frontalières. Pour le trafic des voyageurs – en majeure partie transitants –, il suffira de poser trois voies, l’une de dépassement, les deux autres directes, et de construire un bâtiment. Pour le trafic des marchandises, les travaux seront plus importants. A Pontebba-Central, on posera des faisceaux de voies d’arrivée, de départ, de douane, de débord, et des voies en cul-de-sac. Il faudra (...)
-
Italië: Nieuw rijtuig
7 augustus 2023, door rixkeDe F.S. hebben een nieuw gemengd rijtuig 1e en 2e klas van het gestandaardiseerde U.I.C.-type in omloop gebracht. De voornaamste kenmerken ervan zijn: lengte, 24,50 m; gewicht, 42,6 ton; aantal plaatsen, 70; overganginrichting met rubberbalgen. Voor dit sober en lichtjes gestroomlijnd rijtuig werd de traditionele „isabella”- kleur door een aangenamer ijzergrijs vervangen.
Op het dak opgestelde luchtaanzuigbuizen onderhouden een goede luchtverversing tijdens de zomermaanden. Men (...) -
Frankrijk: Besturing van de locomotieven en automatisering
3 augustus 2023, door rixkeIn weerwil van de talrijke stilstanden vereist de treindienst van de Parijse voorstad een grote regelmatigheid, wat het probleem van de handhaving van een bepaalde snelheid doet rijzen. De S.N.C.F. heeft, derhalve, op een elektrische motortrein uit de voorstad een snelheidsregelaar beproefd. De bestuurder van de aldus uitgeruste machine beschikt over een in graden afgedeelde versnellingshandel: het is voldoende hem op de voorgeschreven snelheid te plaatsen opdat deze laatste bestendig (...)
-
France : Conduire des locomotives et automatisme
29 juin 2023, par rixkeLe service des trains de la banlieue parisienne exige une grande régularité en dépit d’arrêts fréquents, ce qui pose le problème délicat du maintien précis d’une vitesse déterminée. La S.N.C.F. a donc été amenée à expérimenter sur une automotrice électrique de la banlieue nord un régulateur de vitesse. Le conducteur de l’engin ainsi équipé dispose d’un manipulateur gradué en vitesse : il suffit de le placer à la vitesse prescrite pour que celle-ci soit maintenue constante, quels que soient (...)
-
Suisse : Sur la ligne du Saint-Gothard
7 juillet 2023, par rixkeL’accroissement du trafic a eu pour conséquence une nouvelle commande d’engins moteurs plus puissants. L’acquisition de 20 locomotives Ae 6/6 supplémentaires (total 120) est prévue ainsi que celle de 50 BB qui seront utilisées en double traction et comme machines intermédiaires pour les trains rapides lourds et les trains de marchandises légers.
-
Oostenrijk: 218 tunnels
30 juli 2023, door rixkeDe Bondsspoorwegen hebben 218 tunnels met een totale lengte van 90,202 km. 117 hiervan (57,350 km) zijn geëlektrificeerd terwijl 31 andere (5,760 km) een smalle spoorbaan bevatten. De grootste tunnel is die van de Arlberg (10,250 km), welke in 1924 geëlektrificeerd werd. De oudste bevindt zich op de zuiderlijn, de „Katzenbuckeltunnel” (164,4 m) en werd voltooid in 1838. De twee jongste zijn de „Langenbergtunnel”, op de Yautalbahn (1961) en de onlangs klaargekomen „Johannisbergtunnel”, op (...)
-
Koelwagens met elektrische ventilatie
25 februari 2009, door rixkeTer vervanging van de vroegere koelwagens, die niet meer aan de huidige eisen betreffende het vervoer van bederfelijke goederen beantwoorden en, derhalve, aan de dienst onttrokken werden, heeft onze Maatschappij 100 nieuwe tweeassige wagens in gebruik genomen. Hun voornaamste kenmerken voldoen aan de voorschriften die het UIC-ORE voor de standaardkoelwagens type 1 (er is ook een type 2 voorzien) bepaald heeft. Ze zijn gebouwd volgens het continentaal profiel en kunnen in ijlgoedtreinen (...)
-
Allemagne (R.F.) : L’électronique au service d’une sous-station électrique
23 juin 2023, par rixkePour la première fois, le chemin de fer fédéral a mis en service, à la sous-station de Kaiserslautern, une installation de télécommande entièrement électronique. L’usine transforme le courant (reçu de la ligne de transport) de 110.000 à 15.000 volts, avant de l’envoyer dans le réseau des lignes de contact. Les opérations, commandées de Sarrebruck, éloigné d’une soixantaine de kilomètres, sont rapides, sûres et économiques. Avec la première étape de transformation, l’installation permet non (...)