On peut affirmer que les tunnels sont nés pour les chemins de fer. En effet, ceux qui avaient été percés pour des routes étaient très courts et de largeur réduite, sans comparaison avec ceux qui furent creusés par les ingénieurs du rail.
C’est en 1826 et 1829 que les premiers tunnels importants ont été exécutés en France, par Marc Seguin et ses frères, pour la ligne de Saint-Etienne à Lyon. Leur percement fut particulièrement difficile en raison de la nature du terrain. Les « galeries » (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 095 (07 1964)
095 (07 1964)
Articles
-
Les premiers tunnels
10 septembre 2014, par rixke -
U.S.S.R.: De TG 400
21 augustus 2023, door rixkeDeze door de Duitse firma Henschel-Werke A.G. gebouwde locomotief is volledig symmetrisch; het balkfreem en de superstructuur vormen samen een zelfdragende constructie aan een stuk. Zij is uitgerust met twee motoren Maybach MD 870, 16 cilinders, 4 tijden, met drukvulling, een vermogen van 2.000 pk U.I.C. tegen 1.525 t/m elk en met luchtkoeling.
De aanzienlijke afkoelingsaggregaten, uitgerust met hydrostatische ventilators, maken het de locomotief mogelijk te rijden bij een klimaat (...) -
Suède : Trains de mine sans pilote
18 juillet 2023, par rixkeLa Suède prévoit, pour la fin de l’année, la télécommande entièrement automatique des trains sur le réseau souterrain d’une mine ; il sera sans doute le plus moderne du monde. L’expérience ne manquera pas d’intérêt pour les chemins de fer de surface.
-
Verslag van de Raad van Beheer aan de Algemene Vergadering van 29 mei 1964
13 augustus 2023, door rixkeZoals wij het reeds gezegd hebben, onderstreept dit verslag de inspanningen van de Maatschappij om de produktiviteit te verhogen. In 1963 bezigde ze een effectief van 3,44 bedienden per miljoen verkeerseenheden, tegen 5,18 in 1953, wat overeenstemt met respectievelijk 0,29 en 0,19 miljoen verkeerseenheden per bediende, d.i. een verbetering van nagenoeg 50 %; ondanks de toeneming van het verkeer is het aantal voor de exploitatie van het net aangestelde bedienden van 69.000 tot 54.408 (...)
-
Luxemburgse spoorwegen. Type 1800.
5 december 2011, door rixkeDe C.F.L, beschikken over vier lijnlocomotieven van het type 1600, motor General Motors, die door de Belgische industrie in 1955 werden geleverd (type 202 N.M.B.S.). Om nu hun park aan te vullen en de standaardisatie door te voeren, bestelden de C.F.L. twintig loco’s van het N.M.B.S.-type 205. Het gaat hier om CC diesel-elektrische machines, reeks 1800, hexicoildraaistellen, die zich onderscheiden door een derde koplamp, een rooster in plaats van zonneblinden voor de verluchting van de (...)
-
Veurne
14 augustus 2023, door rixkeZo wat drie eeuwen geleden waren de omstreken van Veurne schier niets anders dan een onmetelijk moerassig land waarvan de gemiddelde diepte van twee voet blijkbaar geen hoop op drooglegging bood. In de middeleeuwen, toen de zee langs een slijkerig kanaal tot Veurne stroomde, waren die Moeren nog uitgestrekter en bestreken ze een gebied dat van Nieuwpoort tot Duinkerken reikte. Die weerbarstige en verraderlijke moerasgronden waren destijds zeer te duchten en heel wat roekeloze boeren en (...)
-
Portugal : Le tunnel d’Albergaria
17 juillet 2023, par rixkeLes C.P. ont achevé les importants travaux d’agrandissement et de consolidation du tunnel d’Albergaria, situé à peu près au milieu de la ligne la plus importante du réseau, celle de Lisbonne à Porto. Ils ont posé la deuxième voie dans ce tunnel de 660 mètres, ainsi que sur les 19 kilomètres qui séparent Albergaria de Fatima, supprimant ainsi un goulot qui, pendant de nombreuses années, a sérieusement gêné la circulation.
-
De eerste tunnels
23 januari 2009, door rixkeMen mag beweren dat de tunnels door de spoorwegen in het leven werden geroepen. Inderdaad, die welke voor wegen werden geboord, waren zeer kort en erg smal en absoluut niet te vergelijken met de tunnels die door de ingenieurs van het spoor werden gegraven.
De eerste belangrijke tunnels werden in 1826 en 1828 geboord in Frankrijk door Marc Seguin en zijn broers, voor de lijn Saint-Etienne - Lyon. Wegens de aard van de bodem was hun doorboring buitengewoon lastig. Om beter te weerstaan aan (...) -
Pays-Bas : Nouvelles rames électriques
16 juillet 2023, par rixkeLes N.S. prennent livraison de nouvelles rames automotrices à quatre éléments, beaucoup plus rapides que celles du type ordinaire. Pour le démarrage, par exemple, la vitesse est portée à 120 km/h en un temps réduit de 55 % (seulement 100 secondes) sur celui des autres compositions, et le chemin de roulement est de 52 % plus court, soit 2.245 mètres. Pour une accélération jusqu’à 60 km/h, importante pour le rapide dégagement d’une voie, il faut à ces unités – complètement occupées – 47 % (...)
-
U.S.S.R.: Kleinere wielen
22 augustus 2023, door rixkeDe Russische spoorwegen gebruiken thans wagenwielen van twee typen: dat van 950 mm voor de wagens die zware lasten dragen en voor de lichter gemaakte rijtuigen en het type van 1.050 mm middellijn voor de wagens met twee assen en de rijtuigen die vóór 1961 gebouwd werden. Einde 1962 omvatte het park 85 % wielen van 950 mm middellijn. In de toekomst zal het percentage der wielen van 950 mm nog toenemen en zal het 100 % bereiken naarmate er nieuwe voertuigen zullen in gebruik genomen worden (...)