De C.N. heeft vier rijtuigen met glazen dak aangekocht voor de reizigers die zich naar het Rotsgebergte begeven. Het gaat hier om een rijtuig met twee verdiepingen: de bovenste verdieping omvat een glazen dak over de volle lengte van het rijtuig. In de onderste verdieping worden eetmalen en frisse dranken geserveerd.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 097 (09 1964)
097 (09 1964)
Articles
-
Canada: Uitkijkrijtuigen
1 september 2023, door rixke -
Joegoslavië: Een Servische spoorman maakte in 1883 te Antwerpen een proeftijd door
4 september 2023, door rixkeIn het museum van de Joegoslavische Spoorwegen kan men het dagboek doorbladeren van een Servische spoorman, Anton Panitsh, die in 1883 door de heer P. Amilhau, directeur-generaal van de Servische Spoorwegen naar België gezonden werd om er in verschillende Antwerpse stations een proeftijd van zeven maanden door te maken. Elke dag had Anton Panitsh zijn ervaringen opgetekend, te beginnen met de vriendelijke manier waarop hij werd onthaald door de verschillende onmiddellijke chefs die hem (...)
-
Duitsland (B.R.): Het zware wegverkeer dekt slechts 15 % van de infrastructuurkosten die het veroorzaakt
31 augustus 2023, door rixkeHet feit dat het zware wegverkeer niet alle lasten dekt die het veroorzaakt aan zijn infrastructuur, vertegenwoordigt jaarlijks een voordeel van 2,6 miljard D.M., wat zijn concurrerende positie aanzienlijk verbetert.
Naast de opgelegde verkeerstaksen hebben de Bondsrepubliek, de Länder en de gemeenten, tussen 1961 en 1963, voor de wegsector ongeveer de helft moeten uitgeven van de som welke die taksen vertegenwoordigen. Indien men hierbij de uitgaven voegt voor de orde en de veiligheid (...) -
Groot-Brittannië: Radiotelefonie door ultrakorte golven
2 september 2023, door rixkeDe B.R. hebben de eerste particuliere inrichting voor radiotelefonie door middel van ultrakorte golven van de Britse Eilanden in dienst gesteld. Ze verbindt meer dan 3.000 spoorwegdiensten van de groepen York, Darlington, Newcastle, Middlesbourough, Leeds en zelfs Berwick-Upon-Tweed in het noorden, en groepeert deze in één enkel intern net. De verbindingen komen tot stand dank zij een aantal uitzending- en ontvangstations die werken met antennes; elk dezer antennes concentreert het (...)
-
Joegoslavië: Modernisering bij de spoorwegen
3 september 2023, door rixkeIn hun huidige toestand ondervinden de Joegoslavische Spoorwegen grote moeilijkheden om het hoofd te kunnen bieden aan de behoeften van de economie. Desondanks neemt de trafiek steeds meer toe. Sedert 1952 werd er een stijging van 76 % opgetekend. In 1963 werden er 210 miljoen reizigers en 61.800.000 ton goederen vervoerd. Voor 1980 verwacht men 280 miljoen reizigers en 104 miljoen ton goederen.
Om die toestand te verhelpen, werd een moderniseringsplan opgemaakt dat in 1970 moet klaar (...) -
Columbia: een vervloekte lijn
20 oktober 2014, door rixkeInleiding.
De expansie van de Belgische industrie buiten de enge landsgrenzen is een van de markante feiten die het tijdperk van 1880 tot heden kenmerken. Terecht mag hier in herinnering worden gebracht dat mannen die tot de wereld van het spoor behoorden of er van dichtbij mee betrokken waren, de voornaamste bewerkers van deze indrukwekkende opgang zijn geweest.
De Belgische “spoormannen” hebben een wereldfaam verworven; om zich hiervan te overtuigen is het voldoende enkele landen aan (...) -
Canada : Voitures observatoires
1er août 2023, par rixkeLe CN a acheté quatre voitures à dôme de verre dont profitent les voyageurs qui se rendent dans les Rocheuses. Il s’agit d’une voiture à deux étages : à l’étage supérieur, un dôme de verre recouvre toute la longueur de la voiture. A l’étage inférieur, on sert des repas légers et des rafraîchissements.
-
Les locomotives Diesel-électriques types 200 et 205
9 janvier 2008, par rixkeUn parc de 229 locomotives puissantes.
En janvier 1957 - comme le temps passe ! -, « Le Rail » présentait, dans un copieux article, nos premières locomotives diesel de ligne de grande puissance, commandées il y a dix ans déjà. Notre parc initial était composé, rappelons-le, de 40 locomotives diesel électriques CC, des types 202, 203 et 204 « Anglo-Franco-Belge » et de 54 locomotives diesel-électriques « BB » du type 201 « Cockerill ». C’est avec ces engins que notre réseau fut un des (...) -
De tunnels van België
23 januari 2009, door rixkeOns net telt thans 96 tunnels die grotendeels in Hoog-België gelegen zijn en in totaal ongeveer 36 km lang zijn. De belangrijkste en de talrijkste zijn die van de lijnen van de Vesder (lijn 36), de Ourthe (lijn 43), de Amblève (lijn 42), de Lesse (lijn 150) et de Maas (lijn 154). De kortste (45 m) ligt tussen Falaën en Warnant op de lijn 150 Tamines-Dinant.
Hier volgen enkele der langste tunnels... Groep Brussel : tunnel van de Noord-Zuidverbinding, 1,924 in; tussen Schaarbeek en (...) -
Les tunnels de Belgique
23 janvier 2009, par rixkeNotre réseau compte actuellement 96 tunnels, situés pour la plupart en haute Belgique et totalisant environ 36 km. Les plus importants et les plus nombreux sont ceux des lignes de la Vesdre (ligne 36), de l’Ourthe (ligne 43), de l’Amblève (ligne 42), de la Lesse (ligne 150) et de la Meuse (ligne 154). Le plus court (45 m) se trouve entre Falaën et Warnant, sur la ligne 150 Tamines-Dinant.
Voici quelques tunnels choisis parmi les plus longs...
Groupe de Bruxelles : tunnel de la (...)