Historisch overzicht
De T.E.E.-groep werd in 1954 door zeven spoorwegadministraties opgericht met het doel West-Europa te voorzien van een net van snelle luxe-treinen dat de voornaamste steden zou verbinden.
Op 2 juni 1957 werden verschillende dieselmotortreinen, met een maximale snelheid van 140 km/u, in dienst gesteld. Al dadelijk kenden ze een grote bijval, en wel in die mate dat het aantal aangeboden plaatsen (ongeveer 120) op sommige verbindingen ontoereikend bleek. In 1961 (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 098 (10 1964)
098 (10 1964)
Articles
-
Nieuwe T.E.E.-rijtuigen voor de verbinding Paris - Brussel - Amsterdam
20 oktober 2014, door rixke -
De tunnels en de lijn van de Sint-Gotthard
23 januari 2009, door rixkeTe Göschenen bevindt zich de ingang van de 15 km lange tunnel onder het bergland van de Sint-Gotthard. Het aanleggen van de lijn duurde meer dan acht jaar. De tunnel werd aangevat onder leiding van L. Favre. De werken werden begonnen op 13-9-1872 op de zuidelijke helling, en op 9 oktober op de noordelijke helling. Aanvankelijk werkte men met de hand. De boormachine werd slechts in 1873 gebruikt. Het graven van het boorgat met de hand vorderde per dag 75 cm; met de boormachine bereikte men (...)
-
COMECON : Un nouveau « pool Europ » pour les pays de l’Est
11 août 2023, par rixkeLe parc commun des wagons des pays du COMECON groupe, en première étape, 100 000 wagons appartenant aux pays suivants : Allemagne (R. D.), Bulgarie, Hongrie, Pologne, Roumanie, Tchécoslovaquie et U.R.S.S. Une marque spéciale est apposée sur la caisse des wagons, à côté du sigle de l’administration propriétaire ; cette marque « O P W » est l’abréviation russe de « parc commun des wagons », dont le bureau de gestion est installé à Prague.
-
O.S.J.P.: Een grote conferentie over de elektrificatie
14 september 2023, door rixkeIn het begin van deze maand wordt te Moskou een grote conferentie over de elektrificatie gehouden. Het initiatief ervan werd genomen door de Organisatie voor de samenwerking der spoor wegen (OSJB) die de Oosteuropese, alsmede enkele spoorwegen van het Verre Oosten (o.m. van de Chinese Volksrepubliek) groepeert. De vergadering heeft tot doel de beste oplossingen naar voren te brengen op het stuk van de elektrificatie der spoorwegen en aanbevelingen voor te bereiden die zouden gelden voor (...)
-
Italië: Televisie voor overwegen
13 september 2023, door rixkeIn 1963 hebben de F.S. ongeveer 130 overwegen gemoderniseerd. In dertig gevallen houden de leiders van het spoorwegverkeer dank zij installaties voor afstandscontrole met televisie, toezicht op de kruisingen weg-spoor die zij waarnemen op het scherm dat opgesteld is in de bedieningscabine van het elektrische inklinkingstoestel.
-
Europe : L’Eurailpass, billet touristique européen
12 août 2023, par rixkeUn de nos collègues, qui faisait le voyage d’Amsterdam à Paris, a rencontré deux Brésiliens, qui lui ont dit beaucoup de bien de l’« Eurailpass ».
On sait que, depuis le 1er mars 1959, 13 réseaux ferroviaires d’Europe occidentale se sont groupés pour offrir aux touristes américains un billet dit « Eurailpass », qui constitue un abonnement européen permettant à son titulaire de circuler librement, en première classe, sur 150.000 km. de lignes de chemin de fer des pays suivants : Allemagne (...) -
COMECON: Een nieuwe „Europ-pool” voor de Oosteuropese landen
9 september 2023, door rixkeHet gemeenschappelijk wagenpark van de COMECON-landen groepeert, om te beginnen, 100.000 wagens, toebehorende aan de volgende landen: Bulgarije, Czechoslowakije, Duitsland (B.R.), Hongarije, Polen, Roemenië en de U.S.S.R. Op de wagenkasten wordt, naast de beginletters van het eigenaarsnet, een speciaal merkteken aangebracht; dat merkteken „O P W” is de Russische afkorting van „gemeenschappelijk wagenpark” waarvan het administratief bureau te Praag gevestigd is.
-
Duitsland (B.R.). De nieuwe lijn van her Bigge-dal
8 september 2023, door rixkeDe nieuwe lijn Finnentrop Olpe-Betzdorf loopt over een nieuw tracé, boven het waterbekken van het Bigge-dal, ongeveer 35 meter hoger dan de oude lijn. Over enkele maanden zal deze laatste onder het water van de stuwdam verdwijnen. De Duitse Bondsspoorwegen hebben een goed uitgeruste lijn aangelegd die door drie tunnels loopt en twee bruggen met twee verdiepingen overschrijdt. Het nieuwe station Sondern en dat van Kraghammer zullen voorzien worden van inklinkingstoestellen met drukknoppen (...)
-
België: Voor een beter onthaal
16 september 2023, door rixkeDe „mobile” die te Liège-Guillemins hangt, toont naast toeristische en spoorwegfoto’s, ook het woord „welkom” in 14 verschillende talen. Een gelukkig initiatief...
-
Groot-Brittannië: Vervoerbare ketel voor petroleumprodukten
11 september 2023, door rixkeDe B.R. hebben te Londen een demonstratie gegeven van de zogenoemde „Leaprog”-operatie (haasje-over), die aan de petroleumindustrie zal ten goede komen. Het gaat hier om een snel overladingsstelsel spoor-weg, dat erin bestaat een ketel te verplaatsen die tot 18.000 liter benzine of een gelijke inhoud aan zware olie kan bevatten. De ketel kan in vier minuten van een voertuig op een ander geplaatst worden; men kan hem ook eenvoudig neerzetten op de grond, waar hij als voorlopige opslagplaats (...)