In hun school te Munich geven de Duitse Spoorwegen aan de bestuurders een opleiding die de werkelijkheid getrouw benadert. Die school bezit een nagemaakte elektrische locomotief. Aan boord ervan verloopt alles alsof de locomotief werkelijk een lijn van het net bereed, ofschoon het stevig op zijn voetstuk is vastgeschroefd.
Een ordinator bootst de rit van de trein na en vóór het venster van de cabine wordt er, overeenkomstig de „snelheid”, een band afgerold waarop de voornaamste punten (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 103 (03 1965)
103 (03 1965)
Articles
-
Duitsland (B.R.): Een gesimuleerde rit
18 oktober 2023, door rixke -
Groot-Brittannië: Een voorloper verdwijnt
22 oktober 2023, door rixkeIndien de „Stockton-Darlington” (1825) de eerste spoorlijn voor het reizigersverkeer is geweest, dan is het vervoer per „spoor” toch heel wat ouder. Inderdaad, reeds in 1727 bestond de „Tanfield Branch Wagonway”, een lijn van 11 km die Dunston-on-Tyne met Tanfield verbond. Die lijn was bestemd voor het kolenvervoer en heeft nimmer reizigersverkeer gekend. De door paarden voortgetrokken wagens reden op houten sporen .
In die tijd bestond er reeds een uitgebreid net tussen de koolmijnen (...) -
Italië: Dwarsliggers van asbestcement
23 oktober 2023, door rixkeNa een lange proefperiode heeft de maatschappij Eternit. van Genua, een nieuw type van dwarsliggers ontworpen. Het is een micro-gewapende en homogene dwarsligger van asbest-cement, met een zeer uitgebreid adhesie-oppervlak tussen het bindmiddel en de wapening en dat, wegens zijn betrekkelijke elasticiteit, bij het voorbijrijden der treinen, geen inducerende trillingen ondergaat.
-
Duitsland (B.R.): Elektrificatie
19 oktober 2023, door rixkeHannover dat 122,5 km verwijderd is van Bremen, is thans door een elektrische lijn met deze stad verbonden. Thans zijn 5.590 km lijnen geëlektrificeerd, d.i. 18 % van het net, tegen 1.800 km in 1954.
In de lente zal ook de lijn Hannover-Hamburg geëlektrificeerd zijn. -
België: Charleroi-Erquelinnes is geëlectrificeerd
20 oktober 2023, door rixkeDe lijn Charleroi-Erquelinnes waarvan de concessie reeds in 1845 aan een met Engels kapitaal gevormde maatschappij was verleend, werd in 1852 voor het verkeer opengesteld. Die 31 km lange „Spoorweg van Charleroi naar de Franse grens”, vormde de verlenging van de lijn van de „Compagnie du Nord Francais” in de richting Parijs - Keulen. Vanaf 1854 zou die maatschappij, trouwens, de exploitatie ervan pachten en ze beheren tot 1940, toen ze door de N.M.B.S. werd overgenomen. Charleroi is nu per (...)
-
Italië: Modernisering van de lijn Napels - Reggio C
24 oktober 2023, door rixkeOp de 474 km lange lijn Napels - Reggio C, zal er over een afstand van 310 km een coaxiale kabel worden gelegd met een krans van symmetrische dubbelkoord, bestemd voor de kiezer-en blokstroomkringen, de afstandbediening van overwegen, de elektrische onderstations en de scheidingsschakelaars der bovenleidingen, alsook voor de stroomkringen die gebruikt worden voor het overseinen van gegevens. Er zullen bovendien nieuwe telefooncentralen geplaatst worden in de stations Agropoli en Vallo L (...)
-
België: Een vervoermuseum
21 oktober 2023, door rixkeOnder de auspiciën van de Minister van Verkeerswezen werd te Brussel een vereniging gesticht die tot doel heeft een Belgisch museum van het vervoer op te richten. Onder de stichters bevinden zich het Ministerie van Verkeerswezen, de N.M.B.S., de N.M.V.B., de M.I.V.B., het provinciaal bestuur van Brabant, de Koninklijke Belgische Vereniging der vrienden van het spoor.
Het nieuwe museum zal worden opgetrokken te Tervuren, op enkele passen van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika. op de (...) -
Italië: Vervoer van vloeibaar gietijzer
25 oktober 2023, door rixkeDe F.S. bouwen negen speciale wagens voor het vervoer van vloeibaar gietijzer. Die voertuigen, van het type „Treadwell”, zijn 23 m lang en hebben een laadvermogen van 250 ton. Het freem rust op twee bogies en schraagt een torpedovormig reservoir waarin het gietijzer tussen de werkplaatsen en de staalfabrieken zal worden vervoerd. De vergaarbak is bekleed met 85 ton vuurvaste materialen; volledig geladen weegt het voertuig 445 ton.
-
Indian Railways. Type I.R. 2 Série 20700.
31 octobre 2011, par rixkeCes locomotives, destinées au service des marchandises de la région sud-est des chemins de fer de l’Inde, peuvent fonctionner en quadruple traction. Elles disposent du frein direct à air comprimé et du frein automatique à vide. Elles sont dotées de redresseurs de courant à excitrons et sont montées sur bogies S.F.A.C. monomoteurs (moteurs Alsthom).
Les dix premières ont été construites en Belgique, en 1963, pour le Groupement d’Etudes et d’Electrification des chemins de fer en monophasé (...) -
Allemagne (R.F.) : Electrification
26 septembre 2023, par rixkeHanovre est désormais reliée à Brème, distante de 122,5 km, par une ligne électrique. 5.590 km de lignes sont électrifiés, soit environ 18 % du réseau, contre 1.800 km en 1954. Au printemps, la ligne Hanovre-Hambourg sera, elle aussi, électrifiée.