De Britse Spoorwegen hebben thans 100 locomotieven met 25 kV - 50 Hz in dienst, waarvan 59 met kwikstoom-gelijkrichters van de typen excitron en ignitron, en 41 met halfgeleidende gelijkrichters (30 met germanium en 11 met silicium). Een nieuwe reeks van 100 locomotieven, alle met siliciumgelijkrichters, is in aanbouw. Hoewel ze berekend zijn op de maximale snelheid van 150 km./u. zijn de motoren toch met de neus opgehangen. Bijna al hun voorgangsters waren uitgerust met een volledige (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 108 (08 1965)
108 (08 1965)
Articles
-
Groot-Brittannië: Nieuwe tractiemachines
3 december 2023, door rixke -
Duitsland (B.R.): Nieuwe brug over de Rijn
1 december 2023, door rixkeDe spoorwegbrug van Germersheim over de Rijn, die in maart 1945 volledig werd vernield, zal in twee jaar worden heropgebouwd. Ze zal de spoorbanen van beide oevers verbinden tussen Woerth (Rijnpalts) en Speyer. Na haar heropbouw, zal de D.B. over zestien Rijnbruggen beschikken. Het nieuwe kunstwerk zal van staal zijn en twee sporen dragen. Het zal rusten op landhoofden, alsmede op pijlers waarvan er twee in de rivier zullen worden geplant. Ter wille van de scheepvaart zal er voor een brede (...)
-
Duitsland (B.R.): Een elektrisch brein beantwoordt de vragen over de dienstregeling
30 november 2023, door rixkeOp de Internationale Tentoonstelling van het Vervoer stelt de D.B. aan het publiek haar eerste automatische toestel voor dat de reizigers inlicht omtrent de dienstregelingen. Door middel van een schijf gelijkaardig aan die der telefoonapparaten, vormt de reiziger een getal van drie cijfers dat overeenstemt met het doel van de reis, daarna brengt hij een toets in beweging die het gekozen vertrekuur aanduidt. Het toestel brengt inlichtingen over naar het elektrisch brein te Frankfurt-a/Main (...)
-
Groot-Brittannië: 100.000 t. kolen per week naar dezelfde fabriek
4 december 2023, door rixkeWanneer de nieuwe thermische centrale van 2.000 MW, de grootste van Europa, op volle toeren zal draaien, zal de East Region van de B.R. elk jaar vijf miljoen ton kolen vervoeren naar West Burton (Nottinghamshire). Eenmaal ter bestemming, zullen de bloktreinen, die ieder ongeveer 1.000 t. kolen kunnen vervoeren, geleid worden naar een losspoor dat een brede cirkel beschrijft. Ze zullen met een snelheid van 800 m. per uur over bunkers rijden en de kolen zullen tijdens het rijden automatisch (...)
-
Australië: Eenmaking der netten
2 december 2023, door rixkeDe ontwikkeling van de spoorwegen werd geruime tijd belemmerd door de aanwezigheid van drie verschillende spoorbreedten. Er werden nochtans merkbare vorderingen geboekt. Reeds sedert 1962 werd de lijn Melbourne - Sydney volledig voorzien van spoorbanen met normale spoorbreedte en in 1968 zullen de reizigers zich rechtstreeks van Brisbane naar Perth kunnen begeven zonder van spoorbreedte te moeten veranderen. Het aanleggen van het normaal spoor op de lijnen Perth - Kalgoorlie en Broken Hill (...)
-
Nederland: De televisie in dienst van de reizigers
5 december 2023, door rixkeNa een proefperiode van twee jaar, werd in het station Eindhoven een televisieapparatuur in dienst gesteld om de reizigers in te lichten omtrent de uren en de sporen van vertrek der treinen, de bestemming, enz.
De volledige apparatuur omvat een bedieningspost en 48 schermen. Die groepen, van elk twee toestellen, zijn op de perrons geplaatst, langs de zes sporen van het station, en zes andere bevinden zich op dragers die in de spooronderdoorgangen, nabij de toegangen tot de perrons (...) -
Hongarije: Nieuwe diesel-elektrische locomotieven
6 december 2023, door rixkeDe Hongaarse Spoorwegen zullen eerlang de eerste diesel-elektrische locomotieven ontvangen van een reeks van 52 die in de U.S.S.R. werden besteld. Het zijn locomotieven C°C° van 2.000 pk. die veel overeenkomst vertonen met de Russische TE 3, maar die speciaal opgevat zijn voor het spoor en het normaal begrenzingsprofiel van Centraal-Europa. De motor is van het V-vormig type met 12 cilinders en niet met overstaande zuigers zoals de TE 2 en TE 3.
Het gaat hier om de eerste belangrijke (...) -
Gestuwd door de tijd (VII)
9 maart 2015, door rixkeBij de N.M.B.S. omvatten de dispatchingdiensten gewestelijke dispatchingcentrums verbonden aan de dienst van de IPX en een centrale dispatching verbonden aan de Directie van de Exploitatie.
In de gewestelijke centrums beschikt de dispatcher over alle vereiste elementen om het verkeer der treinen te leiden in een bepaalde zone of op een gegeven lijn. Hij geeft ogenblikkelijk aan de stations, blokposten of locomotiefdepots de nodige aanduidingen om de regelmatigheid van de rit der treinen (...) -
Allemagne (R.F.) : Nouveau pont sur le Rhin
11 novembre 2023, par rixkeEn deux ans, on va reconstruire, sur le Rhin, le pont ferroviaire de Germersheim, totalement détruit en mars 1945. Il reliera les voies ferrées des rives gauche et droite du fleuve, entre Woerth (Palatinat) et Speyer. Après sa reconstruction, la D.B. disposera de seize ponts sur le Rhin. Le nouvel ouvrage sera en acier et supportera deux voies. Il reposera sur des culées, ainsi que sur trois piles, dont deux se trouveront dans le fleuve. Eu égard à la navigation, on le dotera d’une large (...)
-
De aanpassing aan het elektrische vrije ruimteprofiel der tunnels tussen Luik en Herbesthal
31 december 2012, door rixkeAlgemeenheden.
Ruim honderdvijfentwintig jaar geleden werden op de lijn Luik - Herbesthal, die bijna 34 km. de vallei van de Vesder volgt, 20 tunnels gegraven om, voor het spoor, een weg te banen door de vooruitspringende rotspunten die deze bochtige rivier omzomen. De gezamenlijke lengte van die werken bedraagt ongeveer 3.800 m., wat meer dan een tiende van het baanvak betekent; de kleinste is 43 m. lang en de langste 635 m.
De binnenbekleding van die in de rotswand uitgehouwen (...)