geen liefhebbers voor koncessie tongeren - bilzen
De oorlog tussen Benardisten en Stevensisten heeft jaren geduurd en al die tijd politieke passies ontketend. Op 10 juni 1853 werd de regering na onderzoek van de projekten Stevens en Benard en nog andere minder belangrijke projekten gemachtigd de spoorwegen Hasselt - Tongeren - Luik, Bilzen - Luik of Tongeren -Maastricht in koncessie te geven.
Elf dagen voordien had de Limburgse provincieraad zich uitgesproken voor de aanleg van de (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 256 (12 1977)
256 (12 1977)
Articles
-
De eerste trein in Limburg
22 september 2008, door rixke -
Enkele statistieken ’76 over ons net
11 mei 2015, door rixketussen twee haakjes: de cijfers betreffende het jaar 1972 lengte van de geëxploiteerde lijnen (km) Niet geëlektrificeerde 2 702 (2 849) Geëlektrificeerde 1 296 (1 232) stations, aanhorigheden, enz. Stations 360 (393) Aanhorigheden 354 (392) Stopplaatsen 346 (300) onbewaakte overwegen Zonder automatische signalisatie 1 606 (1 942) Met automatische signalisatie 1 721 (1 453) bewaakte overwegen 316 (482) lijnen (km) uitgerust met het blokstelsel Automatisch werkend 1 429 (1 (...)
-
Belgische spoormannen in Kameroen
15 april 2013, door rixkeEven voorstellen
De “Belgian Transport and Urban Infrastructure Consult”, bij afkorting Transurb Consult, is een Belgische samenwerkende maatschappij die tot doel heeft het buitenland de technologie ter beschikking te stellen die België op het stuk van vervoer en van ontwikkeling van stadsgebieden bezit.
Het is de spoorweg die België in het buitenland bekendheid bezorgde: ons land mag er inderdaad prat op gaan de eerste sporen op het Europese continent te hebben gelegd; daarbij komt (...)