Vanaf zijn ontstaan, spant de spoorweg zich niet alleen in om zijn klanten in de beste omstandigheden te vervoeren, maar wil hij ze ook steeds en overal behulpzaam zijn en aan hun wensen zoveel mogelijk tegemoet komen. Zo werden de buffetten opgericht . Achteraf volgden andere handelszaken die in de bijzonderste stations ter beschikking staan van de reiziger, en waarover wij in dit artikel zullen spreken.
Door deze handelszaken te vermeerderen, bewijst de N.M.B.S, een dienst aan haar (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 077 (01 1963)
077 (01 1963)
Articles
-
Ook dat waardeert de reiziger
25 augustus 2014, door rixke -
De onstuitbare expansie van het spoor
1 september 2014, door rixkeAanvankelijk hadden zij niet willen geloven in het spoor: dat was strijdig met hun eigengereide opvattingen, de bestaande toestanden, het sociale fatsoen. Zij schuwden elke drastische verandering en, daar zij niet van ironie gespeend waren, lieten zij geen gelegenheid voorbijgaan om de “boreling” met kwetsende woorden te bejegenen. Later, toen het spoor zich onweerstaanbaar had opgedrongen, moest er wel een toontje lager worden gezongen, wat heus niet zeggen wou dat de ogen van dit soort (...)
-
Griekenland: Door de Staat overgenomen
30 november 2022, door rixkeDe private lijnen, met kleine railafstand, van de Peloponesische Spoorwegen (de vertakkingen inbegrepen) en van het Noordwesten werden zopas door de Helleense Staatsspoorwegen overgenomen. Thans vormen al de Griekse spoorlijnen, met uitzondering van de geëlektrificeerde spoorwegen Piraeus-Athene-voorstad Kifissia, een geheel. Hierdoor bereiken de Helleense Spoorwegen een totale lengte van 2.565 km, waarvan 1.549 km met normaalspoor (1.435 mm) en 1.016 km met „smalspoor” (964 van een meter, (...)
-
France : Nouvelles voitures d’express
12 juin 2022, par rixkeLa S.N.C.F. met en service un nouveau type de voiture dans certains trains express de jour ou de soirée, sur des parcours dont la durée n’excède pas quatre ou cinq heures.
Ces voitures ont un couloir central et sont divisées en deux grands compartiments séparés par une cloison vitrée. Elles offrent 80 places de deuxième classe ou 50 places de première. Les fauteuils sont à dossiers inclinables.
Comme les remorques d’autorail récentes, les nouvelles voitures sont pourvues d’un (...) -
Ce rail qui continue de naître
7 janvier 2015, par rixkeTout d’abord, ils n’avaient pas voulu croire au rail : cela répugnait à leur sens des convenances, de l’ordre des choses, de la décence sociale. Ils aimaient ne rien changer, ne rien bousculer, et, comme ils savaient manier l’ironie, ils ne manquèrent pas d’entourer le nouveau-né de termes malsonnants. Plus tard, quand le rail eut imposé sa présence, il leur fallut déchanter quelque peu, mais ce serait méconnaître cette sorte de gens que de croire que leurs yeux s’étaient enfin dessillés ! (...)
-
Een zelfde roeping ...het spoor
23 november 2022, door rixkeVeel meer dan de andere economische activiteiten, kan het vervoer prat gaan op zijn sterk uitgesproken internationaal karakter.
Kenschetsend in dit verband is wel dat, voor de sector goederen, de 3/4 der ontvangsten van onze spoorwegen uit het internationaal verkeer voortvloeien en dat het transitovervoer vrijwel de belangrijkheid van het binnenlands vervoer evenaart.
Deze activiteit, verspreid over heel Europa, van de Middellandse Zee tot de Poolcirkel, heeft bij de spoormannen een (...) -
Grèce : Reprises par l’Etat
14 juin 2022, par rixkeLes lignes privées, à voie étroite, des chemins de fer du Péloponèse (y compris les ramifications) et du Nord-Ouest viennent d’être incorporées au réseau de l’Etat hellénique. Dès maintenant, toutes les lignes ferroviaires grecques, à l’exception des chemins de fer électriques Le Pirée-Athènes-faubourg Kifissia, forment un tout. Les Chemins de fer helléniques comptent de ce fait 1.549 km de lignes à voie normale (1.435 mm) et 1.016 km à voie étroite (964 d’un mètre, 23 de 75 cm et 29 de 60 (...)
-
Allemagne : Locomotive diesel hydraulique V 320 de 4.000 ch.
7 juin 2022, par rixkePremier engin de traction de grande puissance à usage universel, cette locomotive de type CC est équipée de deux moteurs diesel Daimler-Benz de 2.000 ch chacun, de deux turbo-transmissions Voith et de deux inverseurs-réducteurs Henschel. Cet équipement assure à la machine une vitesse maximale de 150 km/h en service voyageurs et de 100 km/h en service marchandises. L’effort de traction maximal au démarrage est de 41,5 t ; l’effort de traction continu maximal est de 19 t en service voyageurs (...)
-
U.I.C. : Het standpunt van de wegvervoerders
3 december 2022, door rixkeDe algemene vervoerpolitiek is een actueel probleem. Eén na één bepalen de betrokken organisaties hun standpunt ten aanzien van deze ernstige kwestie, waarin destijds slechts enkele ingewijden belangstelden. Zo heeft de Internationale Vereniging van het Wegvervoer onlangs een memorandum gepubliceerd, getiteld „De algemene vervoerpolitiek en zijn gevolgen”.
Dit memorandum behandelt problemen die schier alle voorkomen in het verslag over dezelfde kwestie, dat in juli 1961 door de (...) -
Jamaica: Nieuwe methode voor het ontschepen van een locomotief
2 december 2022, door rixkeEen diesel-elektrische locomotief van 1.600 pk en een gewicht van 180 t werd van de U.S.A, naar Jamaica vervoerd op een landingsvaartuig uit de tweede wereldoorlog, waarop men sporen had aangelegd. Door de sporen van de boot te verbinden met die welke tot op vier meter van de oever te land waren aangelegd, kon het lossen „per spoor” geschieden.