Buiten de locomotieven en het materieel om reizigers en goederen over spoor of weg te vervoeren, gebruiken de spoormannen tal van andere rijtuigen die gaan van de kleine pallettrucks tot de indrukwekkende kraan van 68 ton.
Vandaag stellen wij u de voornaamste typen van deze “aanvullingsvoertuigen” voor. Pallettrucks VorkheftrucksStationstractorsVoertuigen van E.S.Tractors en draisinesKranenHulpvoertuigen
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033 (05 1959)
Articles
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Aanvullingsvoertuigen
28 oktober 2013, door rixke -
Vertrek
4 november 2013, door rixkeDe wijzen waarop het vertrek aan de treinen gegeven wordt, verschillen van het ene tot het andere net. Die waarover wij hierna — zo beknopt mogelijk — zullen spreken, worden in de grote stations vaak aangevuld met vaste seinen die nabij de sporen zijn aangebracht.
Wij zullen deze laatste systemen niet aanroeren, en zullen ook niet handelen over het nieuwe bel- of zoemersysteem waarmee de treinchef, op sommige netten, de bestuurder van elektrische- of motortreinen ervan verwittigt dat het (...) -
Vormingsstation - nachtmuziek
4 november 2013, door rixkeDe vochtige, dichte mist van een killige nacht overdekt de kleurloze, geheimzinnige treinstellen, die in evenwijdige afwachting ingedut liggen op de sporen van de vorming.
Het is niet volledig donker, al schijnen de sterren uitgedoofd; witachtige lichtkegels hangen met hun toppunt aan de armen van de palen; op gelijke afstanden van elkaar, vormen zij doorzichtige eilandjes, die glinsteren van de motregen en, waar ze in de nacht vervloeien, gevlamde vlekken op de flanken van de voertuigen (...) -
Onze elektrische locomotieven
11 november 2013, door rixkeDe geschiedenis van de elektrische locomotieven in België loopt terug tot 1943, het jaar waarin men de studie begon van twintig BB 101. Deze locomotieven, die geleverd werden van 1949 af, werden geïnspireerd door de Franse vooroorlogse verwezenlijkingen. Onder de bezetting, konden onze ingenieurs inderdaad geen nauwkeurige inlichtingen bekomen over wat in het buitenland werd bestudeerd, en de verrichtingen van de laatste Franse BB’s beantwoordden op dat tijstip aan de Belgische vereisten. (...)
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Nos locomotives électriques
19 juillet 2021, par rixkeL’histoire des locomotives électriques en Belgique remonte à 1943, année où l’on entreprit l’étude des vingt BB 101. Ces locomotives, fournies à partir de 1949, furent inspirées par les réalisations françaises d’avant-guerre. En effet, sous l’occupation, nos ingénieurs ne pouvaient obtenir de renseignements précis sur ce qui se préparait à l’étranger, et les performances des dernières BB françaises répondaient aux exigences belges de l’époque. Les 101 ont accompli leur service sans (...)
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Véhicules d’appoint
15 juillet 2021, par rixkeEn plus des locomotives et du matériel pour transporter les voyageurs et les marchandises sur rail et sur route, les cheminots utilisent bon nombre de véhicules divers, qui vont de la petite transpalette jusqu’à l’impressionnante grue de 68 tonnes.
Nous vous présentons aujourd’hui les principaux types de ces « véhicules d’appoint ». TranspalettesElévateurs à fourcheTracteurs de gareVéhicules d’appoint pour E.S.Tracteurs et draisinesGruesVéhicules de secours -
Partez
17 juillet 2021, par rixkeLes méthodes pour ordonner le départ aux trains de voyageurs varient d’un réseau à l’autre. Vous en trouverez ici quelques-unes. Bien entendu, celles que nous signalons – le plus brièvement possible – sont souvent complétées, dans les grandes gares, par le système des signaux fixes placés près des voies. Nous n’en parlerons pas, pas plus d’ailleurs que du nouveau système de sonnerie ou de ronfleur par lequel le chef de train avertit, sur certains réseaux, le conducteur des trains (...)
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Ce que nous faisons tous ensemble
18 juillet 2021, par rixke -
Gare de formation - Nocturne
16 juillet 2021, par rixkeLa purée glacée et dense d’une nuit froide capitonne les rames incolores, mystérieuses, assoupies dans l’attente parallèle sur les voies de la formation. Ce n’est pas l’obscurité absolue malgré l’absence d’étoiles ; des cônes de lumière blanchâtre pendent par leur pointe aux bras des poteaux ; de distance en distance, se lèvent ainsi des îlots fluides, luisants de bruine, qui vont, en s’amenuisant, coller des plaques moirées aux flancs des véhicules.
De la bosse de triage s’élèvent (...) -
Au travail
13 juillet 2021, par rixke