Pour pouvoir augmenter le tonnage des trains en service intérieur, la S.N.C.B, recherchait des locomotives utilisant au mieux leur poids adhérent. Dans ce but, elle mit à l’essai, à partir de 1964, cinq locomotives expérimentales type 126.
L’effort développé par une locomotive à son crochet est égal à l’effort de frottement des jantes sur le rail. Il est limité : par le coefficient de traitement de la jante sur le rail (coefficient d’adhérence) ; par l’effort d’application de la roue sur (...)
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Série/Reeks 26
Articles
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La nouvelle locomotive électrique type 126
31 décembre 2007, par rixke -
Elektrische locomotief reeks 26
2 augustus 2008, door rixkeAlgemene kenmerken
Bouwjaar 1e reeks 1964 2de en 3de reeks 1969-71 Bouwer B & N Nivelles BN Type BB Effectief 1e reeks 5 2de en 3de reeks 30 Nummering 1e reeks 26 01-05 2de en 3de reeks 26 06-35 Strromtype 3kV Vermogen doorlopend 2470kW uur 2590kW Massa ritklaar 82,4t Max. asbelasting 20,6t Max. trekkracht bij aanzetten 235 kN Max. snelheid trein 130 km/u. alleen 80 km/u. Grensprofiel bovenste gedeelte NMBS onderste gedeelte UIC
Mechanische (...) -
De nieuwe elektrische locomotief type 126
6 oktober 2014, door rixkeEenmaal dat tot de elektrificatie van de lijnen Erquelinnes-Charleroi, Namur-Liège en Liège-Herbesthal was besloten, dienden er nieuwe bestellingen van elektrisch tractiematerieel te worden gedaan. Naast de elektrische motorwagens zijn er ook locomotieven nodig voor het slepen van: De internationale reizigerstreinen Oostende-Brussel-Köln en Paris-Liège-Köln; De zware reizigerstreinen in binnenverkeer; De goederentreinen.
Indien enkele nieuwe locomotieven van het vierspanningstype (...) -
Locomotive électrique série 26
2 août 2008, par rixkeCaractéristiques générales
Année de construction 1e tranche 1964 2e et 3e tranches 1969-71 Constructeur B & N Nivelles BN Type BB Effectif 1e tranche 5 2e et 3e tranches 30 Numérotation 1e tranche 26 01-05 2e et 3e tranches 26 06-35 Type de courant 3kV Puissance continue 2470kW unihoraire 2590kW Masse en ordre de marche 82,4t Charge maximum par essieu 20,6t Effort maximum de traction au démarrage 235 kN Vitesse maximum train 130 km/h. à vide 80 (...) -
50 années de traction électrique en Belgique
23 février 2011, par rixke1935-1985 : de 12 vers 1000 automotrices et locomotives
C’est le dimanche 5 mai 1935 qu’a eu lieu l’inauguration officielle de la première ligne électrique en Belgique : Bruxelles Nord-Anvers Central.
Douze automotrices lancées en 1935 sur 44 km de ligne ont propulsé l’électrification vers quelque 2 000 km parcourus en 1985 par quelque 670 automotrices et 325 locomotives électriques. Vu le succès de Bruxelles-Anvers, l’Etat et la SNCB concluaient en 1939 le contrat de la « Petite (...) -
De nieuwe nummering van de krachtvoertuigen
16 april 2009, door rixkeNaar aanleiding van de vele aanvragen die Het Spoor ontving, wijden wij dit artikel aan de nieuwe nummering van ons tractiematerieel, die sinds 1 januari 1971 toegepast wordt en het voorwerp uitmaakt van nevenstaande tabel.
De oude nummering met zes cijfers van onze elektrische en diesellocomotieven dateerde nog van de glorietijd van onze stoomlocomotieven. Deze werden geïdentificeerd door een getal van vijf cijfers, waarvan de eerste twee het type en de drie andere het volgnummer van (...)