Op dit blad vindt u de herkenningstekens en handelsnamen van de Europese spoorwegen (Nationale Maatschappijen en Staatsspoorwegen). In sommige gevallen zijn de monogrammen of onderscheidingstekens, versierd met het rollend materieel, geen officieel herkenningsteken. Het betreft dan een eigendomsmerk (SNCF, CFL, CFF, FS, TCDD). De Russische en Bulgaarse locomotieven dragen op de langswanden het onderscheidingsteken van het Ministerie waarvan de spoorwegen van die landen afhangen.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 114 (02 1966)
114 (02 1966)
Articles
-
Identificatie van de Europese spoorwegen
18 maart 2013, door rixke -
Elektronische detectie
16 januari 2010, door rixkeIndien het waar is dat de nieuwe rollagerpotten, waarover op een andere plaats wordt gehandeld, praktisch nooit warmlopen, dan is het ook zo dat nog heel wat van onze voertuigen en van die welke op ons net rijden het zonder die uitrusting moeten stellen. En zelfs indien zulks het geval zou zijn, neemt dit niet weg dat onze lijnen dienen te worden uitgerust met inrichtingen waarmee elke abnormale verwarming van een draagpot kan worden opgespoord. Immers, wegens de nieuwe eisen van de (...)
-
Le chauffage par la vapeur
23 janvier 2009, par rixkeA partir de 1899, le chauffage par la vapeur se généralisa. La vapeur, prise à la locomotive même, passait par un détendeur qui abaissait la pression et était envoyée, sans retour, par une conduite générale circulant d’un bout à l’autre du train. Cette conduite distribuait la vapeur dans chacun des compartiments à chauffer au moyen d’une tuyauterie de dérivation. Les voitures étaient reliées entre elles par un raccord mobile portant une soupape de vidange automatique. Celle-ci restait (...)
-
Het geschiktmaken van meer dan 100.000 astappen
1 december 2014, door rixkeIn zijn nummer van november 1963, heeft Het Spoor uitgelegd waarom men voor 27.000 wagens van verschillende typen de glijlagerpotten door rollagerpotten diende te vervangen. Om de kosten van dat omvangrijke werk te beperken, kon er geen sprake van zijn de bestaande assen, waarvan de vorm was aangepast geweest aan die van de verschillende oude asbussen, te vervangen door nieuwe assen die passen bij de nieuwe gestandaardiseerde asbussen. Er diende een middel te worden gevonden om hun (...)
-
De Europese dimensie van de spoorwegen
21 januari 2013, door rixkeOnze lezers kunnen hierna breedvoerige uittreksels vinden uit een toespraak welke de h. Louis Armand van de Académie française, Secretaris-Generaal van de U.I.C., op de I.V.A. te Munchen heeft gehouden.
Het woord “spoorwegen” heeft niet dezelfde betekenis voor het grote publiek als voor hen die een grondiger kennis van de vervoersproblemen bezitten. Het publiek denkt vooral aan reizigersvervoer, de ingewijde vooral aan de omvangrijke, maar te weinig bekende taak van het (...) -
De stoomverwarming
23 januari 2009, door rixkeVanaf 1899, werd de stoomverwarming overal ingevoerd. De stoom die van de locomotief zelf werd afgenomen, ging door een expansiecilinder die de druk verlaagde, en werd, zonder terugkeer, door een algemene leiding gestuwd die van het ene einde van de trein naar het andere liep. Die leiding verdeelde de stoom in ieder der te verwarmen coupes door middel van een aftakkingsleiding. De rijtuigen waren onderling verbonden door een beweegbare koppeling die van een automatische afblaaskraan was (...)
-
De geschiedenis leert: de vervoerwijzen schakelen elkaar niet uit. Ze vullen elkaar aan
15 januari, door rixkeBij ’t begin van zijn uitstekend werk „Géographie de la Circulation”, resumeert René Clozier op meesterlijke wijze de evolutie van het vervoer. Uit de breedvoerige uittreksels van deze uiteenzetting, die wij hierna publiceren, blijkt duidelijk dat de vervoerwijzen, ver van elkaar uit te schakelen, elkaar aanvullen, OP VOORWAARDE DAT ZE ZICH AANPASSEN. Uit die les welke de geschiedenis ons geeft, zullen alle spoormannen voordeel trekken, want ze heeft niet enkel betrekking op de techniek, (...)
-
Gestuwd door de tijd (XIII)
13 april 2015, door rixkeElektronische toekomstmuziek
Twee bekende karakteristieken van de spoormannen zijn: hun zucht naar perfectie en een uitstekend aanpassingsvermogen aan alle technische nieuwigheden. Daardoor staan zij immer aan de spits van de vooruitgang.
Het moet ons dan ook niet verwonderen dat de spoorwegen thans een geweldige verjongingskuur ondergaan, door de toepassing van de meest verscheiden technieken die de moderne vooruitgang zo kwistig aanbiedt. Automatisering, elektronica en cybernetica (...)