Een geschiedenis werd wellicht zo vaak verteld als die der aanvangsjaren van onze spoorwegen. Toch blijft die heroïsche periode menig spoorman boeien, en het zou beslist een spijtig verzuim zijn op de voordelen van de verdwijning van de stoom te wijzen zonder vooraf te herinneren aan wat het spoor verschuldigd is aan de “slepers” en aan de locomotieven die gedurende meer dan een eeuw rusteloos het net hebben doorkruist.
In het jaar onzes Heren 1835, uitgerekend de 5e mei, “schouwt” Z.M. (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 145 (09 1968)
145 (09 1968)
Articles
-
De cijfers beamen de verdwijning van de stoom
9 februari 2015, door rixke -
De N.M.B.S. slaat de weg in van de automatisering ... zij installeert elektronische rekenmachines in haar trieerstations
9 februari 2015, door rixkeGrondige wijzigingen in de elektronische informatieverwerking.
Aan de macht van de spoorweg valt niet te twijfelen: geen enkel vervoermiddel is, tegelijk, even veelzijdig, snel en regelmatig als het spoor. Die macht heeft ook een schaduwzijde: het is, inderdaad, begrijpelijk dat een zeker gebrek aan organisatorische soepelheid een van de voornaamste handicaps is waarmee de spoorweg in zijn wedijver met de andere vervoer-technieken af te rekenen heeft.
Bij de ontleding van de oorzaken, (...) -
Het meetrijtuig van de dienst der bovenleidingen
16 februari 2015, door rixkeHet geëlektrificeerde net van de N.M.B.S, omvat thans iets meer dan 1.000 km dubbele hoofdsporen en ongeveer 1.000 km enkele zijsporen.
Vanzelfsprekend wordt er een bestendig toezicht gehouden op de rijdraden waarmee die sporen uitgerust zijn; het is inderdaad nodig dat hun karakteristieken intact blijven om te allen tijd een behoorlijke stroomafneming, d.i. zonder vonken, door de stroomafnemers van de krachtvoertuigen en een optimaal gebruik van de nuttige breedte van die stroomafnemers (...) -
Caile Ferata Romane. Série 060-EA.
9 janvier 2012, par rixkeEn 1965-66, l’industrie suédoise a livré 10 locomotives électriques mixtes aux CFR. Par ailleurs, une licence de construction a été donnée à l’industrie roumaine pour 20 locomotives complémentaires, d’équipement électrique importé de Suède, et pour une série ultérieure à construire entièrement sur place. Ces machines de grande puissance sont équipées de redresseurs au silicium et du freinage rhéostatique. Cependant, un exemplaire est doté de thyristors et du freinage par récupération (...)
-
Caile Ferate Romane. Reeks 060-EA
16 februari 2015, door rixkeIn 1965-66 heeft de Zweedse industrie aan de CFR 10 elektrische locomotieven voor gemengde diensten geleverd. Bovendien kreeg de Roemeense industrie een licentie voor het bouwen van 20 bijkomende locomotieven, waarvan de elektrische uitrusting uit Zweden ingevoerd werd, en voor een andere reeks die achteraf volledig ter plaatse zou worden gebouwd. Deze machines met groot vermogen, zijn met siIiciumgelijkrichters en weerstandsremming uitgerust. Een exemplaar is evenwel uitgerust met (...)