Om de tonnenmaat van treinen in binnenverkeer te kunnen verhogen zocht de N.M.B.S. naar locomotieven die een zo doeltreffend mogelijk gebruik maken van hun adhesiegewicht. Met dat doel beproefde ze, vanaf 1964, 5 experimentele locomotieven type 126. De door een locomotief ontwikkelde trekkracht aan de koppeling, stemt overeen met de wrijvingskracht aan de omtrek van de drijfwielen op de spoorstaaf. Ze wordt beperkt door: de wrijvingscoëfficiënt van de drijfwielen op de spoorstaaf (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 166 (06 1970)
166 (06 1970)
Articles
-
N.M.B.S. type 126.
31 december 2007, door rixke -
De tunnels
3 september 2008, door rixkeTUNNEL... wat al herinneringen uit onze kinderjaren, wat al bange ogenblikken roept je naam op ! Zo knusjes mogelijk gezeten op de harde bank van een derde klas coupé en gewoon geraakt aan de cadans van het spoor dat ons slaperig maakt, laten wij onze blik, door de bestofte vensterruit, dwalen in het langzaam verdwijnende landschap dat hier en daar opgesmukt is met vluchtige (schaduwen en kortstondige glimlachen. Plots duikt de trein, na een schril gefluit, gezwind in een donkere tunnel. (...)
-
De spoorweg verhuist een steenberg
20 april 2015, door rixkeEertijds getuigen van rijkdom en economische welvaart, zijn de steenbergen thans nog maar alleen grauwe heuvels die het landschap ontsieren. In het kader van een beleid dat de gezondmaking van de mijnstreken en de aanleg van het grondgebied beoogt, zullen die troosteloze leisteenhopen dan ook geleidelijk verdwijnen. Nu is het zo dat die leistenen bruikbaar zijn voor de bedding van autowegen en, precies wat de Borinage betreft, voor de bedding van de Waalse autoweg (E 41) die, met zijn (...)
-
Het verslag aan de algemene vergadering van 29 mei 1970
20 april 2015, door rixkeHet jaar 1969 was een gunstig jaar voor de wereldhandel. Sommigen beweren zelfs dat het een “recordjaar” was. Ten opzichte van 1968 hebben wij dan ook meer goederen (+ 11,1 % per wagenladingen) en zelfs een weinig meer reizigers (+ 0,7 % reizigers-km) vervoerd.
Om het hoofd te kunnen bieden aan dat belangrijke verkeer en vooral aan de uitzonderlijke piek van het jaareinde, werd het laadvermogen van het materieel zo volledig mogelijk benut en werd door het personeel een merkwaardige (...)