On parle beaucoup, en ce moment, de l’humanisation des conditions de travail Ce souci fut, de tous temps, celui des dirigeants des administrations ferroviaires... et surtout de la SNCB.
Le plus spectaculaire et le mieux connu du grand public fut sans conteste, le remplacement de la traction vapeur, pourtant bien sympathique de nos jours, par la traction diesel sur les lignes non électrifiées.
Qu’on se souvienne de nos valeureux chauffeurs qui pelletaient trois à cinq tonnes de charbon (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 285 (05 1980)
285 (05 1980)
Articles
-
Le train de renouvellement de rails et traverses P811 (système Valditerra) Matisa
3 février 2018, par rixke -
Polen: Nieuwe lijn
7 mei 2021, door rixkeDe Poolse Spoorwegen (PKP) moderniseren de secundaire spoorlijn Gniezno - Naklo - Chojnice - Tczew. Door het verbeteren van de bochten van die lijn en ze bovendien dubbelsporig te maken, en door het herstructureren van de stations, zal die nieuwe verbinding tussen Silezië en de havens aan de Baltische Zee deel uitmaken van de nieuwe hoofdlijn.
De werken voor het aanleggen van de lijnen voor telecommunicatie en voor de voeding van de veiligheidsinstallaties zijn ook aan de gang. Bij dit (...) -
Te Antoing een brokje geschiedenis
3 maart 2010, door rixkeZoals bekend wordt de Waalse dwarslijn van Welkenraedt naar Moeskroen tussen Charleroi en Moeskroen geëlektrificeerd. Er worden daar grote werken uitgevoerd waarbij alle technische diensten betrokken zijn, want „elektrificeren” betekent zoveel als „een nieuwe lijn aanleggen...”
Zo gezien kan men zeggen dat de lijn 78 Bergen - Doornik, waarover we het al hadden in maart 79, een nieuwe parel toevoegt aan de reeds zo rijke kroon van gebeurtenissen die haar glorierijke bestaan hebben (...) -
Oostenrijk: Gunstig resultaat
14 mei 2021, door rixkeDe Oostenrijkse Bondsspoorwegen boekten tijdens de eerste zes maanden van 1979 een zakencijfer van 4 580 miljoen schilling voor het goederenvervoer, wat een stijging betekent van 7,5 % in vergelijking met dezelfde periode van het voorgaande jaar.
Het reizigersverkeer en het vervoer van reisgoed brachten een ontvangst op van 3 012 miljoen schilling, dat is 10,5 % meer dan dezelfde periode van het voorgaande jaar. Het geheel van de ontvangsten, dus met inbegrip van de diverse ontvangsten, (...) -
Een trein voor vernieuwing van sporen en dwarsliggers : de p811 matisa
10 januari 2008, door rixkeHumanisering van de arbeidsvoorwaarden is tegenwoordig mondgemeen. Naar die humanisering werd vroeger al steeds gestreefd door de leiders van de spoorwegnetten, en vooral van de NMBS. Een van de meest opzienbarende en bij het publiek best bekende maatregelen was onbetwistbaar de vervanging van de stoomtractie - die nochtans nu fel in de gunst staat - door dieseltractie op de niet-geëlektrificeerde lijnen. Wie herinnert zich nog onze kranige stokers, die 3 tot 5 ton kolen tijdens hun (...)
-
Eurailpass
11 juni 2021, door rixke225 000 jonge niet-Europeanen hebben Europa in 1978 met een Eurailpass of een Eurail Youthpass doorkruist. Dat aantal betekent een stijging met 10 % in vergelijking met het vorige jaar. De Ierse Spoorwegen (CIE) en de maatschappij Irish Continental hebben gevraagd om vanaf 1980 deel uit te maken van de groep Eurail waardoor het aantal deelnemende landen op 16 zal worden gebracht.
Eurailpass, bestemd voor niet-Europese jongeren en dus de tegenhanger van de Interrailkaart, vierde daarmee (...) -
A Antoing, une page d’histoire
7 février 2018, par rixkeOn sait que la « transversale » wallonne qui court de Welkenraedt à Mouscron est en cours d’électrification entre Charleroi et Mouscron.
De grands travaux s’y déroulent qui intéressent tous les services techniques car qui dit « électrification » dit en pratique « nouvelle ligne »...
Dans cette optique, la ligne 78 Mons-Tournai dont nous avons évoqué l’épopée en mars 79 a ajouté un nouveau fleuron à une couronne déjà bien garnie par les multiples événements qui ont marqué sa glorieuse (...) -
Italië: Varia
28 mei 2021, door rixkeEen nieuwe elektrische lokomotief, de E 633, zal eerlang in dienst genomen worden op het net van de Italiaanse Staatssspoorwegen, De kracht ervan bedraagt ongeveer 5 000 kW. In de nabije toekomst zal FS 80 locomotieven van dat type bestellen.
In de omgeving van Orte zal binnenkort een centrum voor gecombineerd vervoer voltooid zijn. Die zone wordt bediend door de spoorweglijnen Rome - Ancona en Rome - Florence, evenals door een belangrijk wegennet bestaande uit de autoweg naar de Zon en (...) -
Italië: Containers
21 mei 2021, door rixkeOm het hoofd te bieden aan de aanzienlijke stijging van het gecombineerd vervoer hebben de Italiaanse spoorwegen de terminal voor laadkisten in Milaan - Rogoredo-Noord gemoderniseerd, terwijl ze de oppervlakte van 18 000 tot 70 000 m² hebben uitgebreid. Het overladingsvermogen werd overeenkomstig verhoogd: de terminal kan nu 2 000 laadkisten ontvangen.
De technische uitrusting omvat verschillende kranen met een groot draagvermogen en o.m. een loopbrug van 40 t die tien sporen kan (...) -
Frankrijk: Scholing
4 juni 2021, door rixkeDrie nieuwe aspecten beheersen de opleiding van de bestuurders die vanaf 1981 de TGV-stellen (Hoge snelheidstreinen) zullen bedienen die tussen Parijs en Zuid-Oost-Frankrijk in commerciële dienst een snelheid van 260 km/u. zullen halen. Die aspecten zijn: de noodzaak stilstanden op de lijn te vermijden indien zich een onregelmatigheid aan het stel voordoet, de vervanging van de panelen van de seininrichting langs de lijn door een signalisatie in de stuurpost „cab signal” genoemd, die (...)