Aan de vooravond van het Oostenrijks-Pruisisch conflict vroeg minister Jean-Baptiste Nothomb zich af welke houding Napoleon III ten overstaan van een zegevierend Pruisen zou aannemen. „Als Belg, schreef hij, vraag ik me af of Frankrijk, zonder compensaties, een verruimd Pruisen zou aanvaarden”.
België, een rijpe vrucht voor Napoleon III
Na Sadowa wachtte de Franse Keizer inderdaad op zijn „fooi”. Hij had geen nieuw Europa kunnen opbouwen op de puinen van het werk van het Wener Congres, (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 175 (03 1971)
175 (03 1971)
Articles
-
Grootheid en dienstbaarheid van de spoorwegen en... van het Tweede Keizerrijk
14 september 2019, door rixke -
Nederlandse Spoorwegen. Reeks 1500.
26 december 2011, door rixkeIn 1954 bouwden de British Railways zeven zeer krachtige locomotieven voor het trekken van de zware goederen- en reizigerstreinen op de lijn Manchester - Sheffield - Wath, uitgerust met 1 500 V gelijkstroom. Ze kregen de nummers 27000 tot 27006, vormden de klasse EM2 en droegen respectievelijk de volgende namen : Electra, Ariadne, Aurora, Diana, Juno, Minerva en Pandora. De draaistellen, van gelast staal, zijn voorzien van rollagerdraagpotten. De ophanging van het draaistelframe is (...)
-
België: Verwarming van de treinen
22 juni 2019, door rixkeDe voorverwarming en de verwarming van de treinen slorpen ongeveer 10 % op van de elektrische energie die verbruikt wordt voor het reizigers- en goederenvervoer (globaal, ongeveer 600 miljoen kWh).
-
Frankrijk - Italië: De eerste grote doorboring van de Alpen
12 oktober 2019, door rixkeNa 1854, werd de lijn Genua - Turijn verlengd tot Susa. Aan de overzijde van de Alpen was de spoorweg „Victor Emmanuel”, die het dal van de Arc volgde, doorgetrokken tot St. Michel de Maurienne.
Joseph Medail, uit Bardonecchia, was tot de conclusie gekomen dat de tunnel niet door de Cenisberg diende geboord te worden, doch wel door de Fréjusberg, tussen de dorpen Bardonecchia en Modane.
De werken werden in 1857 aangevat. In 1859 bewerkstelligde de oorlog tussen Frankrijk en Oostenrijk (...) -
T.E.E.M.: Enkele records
28 september 2019, door rixkeDoor gewone T.E.E.M. - treinen worden 110 dagelijkse verbindingen door West-Europa onderhouden.
Het loont de moeite bepaalde prestaties van deze treinen in herinnering te brengen: T.E.E.M. 302 verlaat Rotterdam om 1 u. 35 en komt aan in station Baden om 14 u. 29, na een afstand van 758 km te hebben afgelegd met een gemiddelde snelheid van 61 km/u.; op bepaalde punten van zijn reisweg rijdt hij 100 km/u. Een andere merkwaardige trein is de T.E.E.M. 301 Bologna - Brugge, via Bazel en Aken; (...) -
Nederlandse Spoorwegen. Série 1500.
26 décembre 2011, par rixkeEn 1954, les British Railways construisirent sept locomotives très puissantes pour la traction des trains lourds de marchandises et de voyageurs sur la ligne Manchester - Sheffield - Wath, électrifiée en 1.500 V continu. Numérotées de 27000 à 27006, elles ont formé la classe EM2 et ont porté respectivement les noms suivants : Electro, Ariadne, Aurora, Diana, Juno, Minerva et Pandora. Les bogies, en acier soudé, sont pourvus de boîtes d’essieux à rouleaux. La suspension primaire est (...)
-
U.I.C.: Snelheden
26 oktober 2019, door rixkeHet opvoeren van de snelheden op de spoorbanen is eerder een kwestie van infrastructuur dan wel van drijfvermogen. De Europese netten zoeken dan ook naar nieuwe infrastructuren, of naar verbeteringen aan het tracé van bestaande lijnen.
De U.I.C. heeft nagegaan van welke aard, tot 1980, de terugslag zou kunnen zijn van de ondernomen onderzoekingen en de concrete uitvoeringen op het gebied van de infrastructuren op het Europese verkeer. Op ongeveer 276 verbindingen zouden er, in 1980, 150 (...) -
COMECON: Het nieuw vijfjarenplan
29 juni 2019, door rixkeIn de eerstkomende vijf jaar zullen de Poolse Spoorwegen (PKP) 58 000 wagens in ontvangst nemen, voor het merendeel voorzien van draaistellen en met een vermogen van 50 tot 60t. De elektrificatie zal over ongeveer 1 500 km worden voortgezet terwijl er 2 300 km zwaardere rails (Ft 60) zullen gelegd worden.
In Hongarije wordt nagenoeg 60% van het verkeer op de hoofdlijnen onderhouden door elektrische tractie en 35% door dieseltractie. Er zullen ongeveer 300 km lijnen geëlektrificeerd (...) -
De bouw van spoorwegen in het land van „Tussen Hoogveen en Sneeuw-Eifel”
21 september 2019, door rixkeOnder de hoge bescherming van de geschiedkundige kring „Zwischen Venn und Schneifel” publiceert Léon Nilles een werk waarin hij de wederwaardigheden verhaalt die als ’t ware het voorspel zijn geweest tot de aansluiting van die streek op het spoorwegnet. De in het Duits gestelde publikatie wordt ingeleid door Hubert Jenniges .
De eerste plannen voor het aanleggen van een spoorweg in deze landstreek dagtekenen van 1855. Toen was men van plan geweest de Franse grens te verbinden met (...) -
U.I.C.: Gasturbine
19 oktober 2019, door rixkeDe U.I.C. heeft een verslag opgemaakt over het gebruik van de gasturbine voor spoorwegtractie.
Sedert vijf jaar doet de D.B. proeven op het gebruik van een turbine als hulpmotor, gemonteerd op een klassieke diesellocomotief. Op dit ogenblik worden acht aldus uitgeruste locomotieven gebouwd terwijl de constructie van vijf dieselmotortreinen met gasturbines door de D.B. in het vooruitzicht wordt gesteld.
De Britse Spoorwegen overwegen het gebruik van turbines met zwak vermogen voor het (...)