Vanaf september 1971 zal het net van de „intercity”-treinen van de DB bestaan uit vier lijnen, met een totale lengte van 3 700 km en 31 stations die om het uur bediend worden. Met dat doel zal de DB beschikken over 60 nieuwe locomotieven, reeks 103, en 130 rijtuigen met luchtverzorging van het type „Rheingold” die 200 km/h kunnen rijden.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 176 (04 1971)
176 (04 1971)
Articles
-
Duitsland (BR): „Intercity”-treinen
16 november 2019, door rixke -
„En de tram rijdt voort, en de tram rijdt voort op de...”
2 november 2019, door rixkeHet spoorwegnet met normale spoorbreedte (1,435 m) heeft destijds, als een goede buurman, vruchtdragende relaties aangeknoopt met de netten van secundair belang waarvan de spoorbreedte doorgaans slechts 1,000 m bedroeg. In 1900 telde men reeds meer dan 85 verkeerspunten tussen de beide netten.
Gelegen in de schaduw van de eiken en beuken van het Zoniënwoud – de najaarswind voert de verdorde bladeren mee en martelt de witte rookpluim van de locomotieven – , doemt het stationnetje van (...) -
TECE
4 januari 2020, door rixkeOp de 15 februari 1971 heeft INTERCONTAINER, de gemeenschappelijke maatschappij van twintig Europese netten voor het vervoer van „transcontainers”, een Trans-Europ-Container-Express (TECE) Benelux - Frankrijk en omgekeerd in gebruik genomen. Die nieuwe rechtstreekse dienst, welke volgt op de reeds bestaande TECE Parijs - Keulen, wordt zes dagen per week onderhouden in beide richtingen door een gespecialiseerde gesloten trein. Hij wordt aangevuld door een eindbediening over de weg door de (...)
-
Een actueel facet van de bouw: de standaardisering
30 juli 2012, door rixkeHet uiterst doorgedreven individualisme dat tijdens de eerste helft van deze eeuw overheerste op het terrein van de bouw in ’t algemeen en op dat van de woningbouw in ’t bijzonder, loopt snel terug. Men kon zich inderdaad afvragen waarom, in bepaalde klimatologische en regionale omstandigheden, elk gebouw steeds opnieuw van tot Z diende ontworpen te worden; dat was de tijd van het “huis naar maat”. De huidige generaties vinden er absoluut geen graten in een appartement te kiezen in een (...)
-
Duitsland (BR): De schadelijke gevolgen van het wegverkeer
9 november 2019, door rixkeEen onderzoekingsploeg, samengesteld uit ingenieurs, geneesheren en economisten gaat, gedurende twee jaar, de psychologische en fysiologische gevolgen ontleden die door het geluid en de uitlaatgassen van het autoverkeer veroorzaakt worden.
De resultaten van die enquête, doorgevoerd op aanvraag van de Commissies der Europese Gemeenschappen, zullen ook hun nut hebben voor de andere landen van de EEG. -
Italië: De „direttissima” Rome - Florence
7 december 2019, door rixkeDe nieuwe lijn Rome - Florence, de „direttissima”, zal de bestaands lijn volgen daar waar de voorwaarden van het tracé gunstig zijn. Er zal slechts een nieuw tracé worden aangelegd om de huidige kronkelingen en bochten te ontwijken. De toegangen tot de stations Rome en Florence zullen dezelfde blijven. De nieuwe lijn zal 55 kilometer korter zijn dan de huidige (289 km).
De uitvoering van dit ontwerp zal de bouw vergen van 25 tunnels met een totale lengte van 62 km (waarvan er twee langer (...) -
Oostenrijk: Een ultra modern rijtuig
23 november 2019, door rixkeDe Bondsspoorwegen hebben in de „Mozart-Expres” Wenen - München een rijtuig in dienst gesteld dat bestaat uit vier coupé’s voor zes personen en vier voor drie personen (totaal 36 plaatsen). De met leder beklede „clubzetels” zijn deels gegroepeerd in de hoeken en deels volgens de klassieke schikking. De grote coupé’s kunnen worden gebruikt als conferentielokalen. Het rijtuig, met luchtverzorging, is voorzien van kleedkamers, een waskamer, een koelkast en van telefoon. Een hostes houdt zich (...)
-
Zweden: Locomotief met thyristors
14 december 2019, door rixkeDe Zweedse Spoorwegen staan aan de spits op het gebied van de toepassing van de thyristors. Er zijn 20 locomotieven Bo’Bo’ in dienst, veertig andere worden thans geleverd en nog veertig andere zullen worden besteld, zodat de SJ weldra honderd locomotieven met thyristors zullen bezitten. Bovendien wordt de aankoop in ’t vooruitzicht gesteld van dertig locomotieven Co’Co’ van 75 000 pk die eveneens met een thyristor-bediening uitgerust zullen zijn.
-
Japan: Automatische treinbesturing
21 december 2019, door rixkeDe automatische treinbesturing wordt ingevoerd op de Joban-lijn, in de voorstad van Tokio. De werken zijn bijna voltooid en het zal de eerste toepassing zijn van de automatische besturing op een lijn met een spoorbreedte van 1,067 m.
-
Zambia: Bouw van de „Tanzam”
28 december 2019, door rixkeHet net van de Spoorwegen van Zambia (ZR) dat 1 045 km geëxploiteerde lijnen heeft, zal aanzienlijk worden uitgebreid. Inderdaad, er werd een akkoord ondertekend voor de bouw van een nieuwe spoorbaan, de „Tanzam”, door het grondgebied van Zambia (746 000 vierkante kilometer) en Tanzanië (937 000 vierkante kilometer).
Binnen negen jaar zal ze een dwarsverbinding tot stand brengen tussen de bestaande lijn die verder doorloopt naar Kongo en de Tanzaanse haven Dar-es-Salaam, op de Indische (...)