Ter gelegenheid van het officieel bezoek aan België van de heer Pompidou, president van de Franse Republiek, werd er gewezen op het belang van de spoorwegen in de betrekkingen tussen België en Frankrijk.
Het aantal reizigers benadert jaarlijks de twee miljoen en alleen al tussen Parijs en Brussel, rijden er dagelijks en in elke richting negen treinen, waaronder de vermaarde TEE’s die de oevers van de Seine met die van de Zenne verbinden (310 km) in 2 u. 20.
Het goederenverkeer tussen (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 179 (07 1971)
179 (07 1971)
Articles
-
Frankrijk - België
24 juli 2019, door rixke -
België: Bebloemde stations
31 juli 2019, door rixkeDe speciale prijs voor lenteversiering van de wedstrijd voor bebloemde stations werd toegekend aan volgende stations en haltes: Charleroi-Zuid, Deinze, Gent-Sint-Pieters, Hastière, Theux.
-
Frankrijk
4 september 2019, door rixkeEinde mei werd op het traject Bordeaux - Parijs een nieuwe trein, genaamd „l’Aquitaine”, ingezet, die de 581 km in vier uur overbrugt. Op grote delen van het traject rijdt deze trein met snelheden boven de 200 km per uur. „L’Aquitaine” vertrekt elke morgen om 7 u. 17 uit Bordeaux en arriveert om 11 u. 20 in de Franse hoofdstad; om 17 u. 55 vertrekt hij weer uit Parijs en precies vier uur later is hij weer in Bordeaux.
-
Gebouwd in Joegoslavië...
10 juli 2019, door rixkeEertijds bestond het bevoorradingsprogramma in rollend materieel van de Joegoslavische Spoorwegen erin, ofwel buitenlandse voertuigen te bestellen die hun degelijkheid toewezen hadden, ofwel ze onder licentie in het land zelf te bouwen. Sedert enkele tijd streeft de Joegoslavische industrie er meer en meer naar nieuwe spoorvoertuigen ,te ontwerpen; zulks geldt zowel voor de elektrische motorstellen of motorrijtuigen als voor de diesellocomotieven.
Wij brengen hier enkele prestaties van (...) -
UIC: Automatische koppeling
25 september 2019, door rixkeDe automatische koppeling, die van Pasen 1979 af door de Europese spoorwegen zal worden Ingevoerd, zal ook in Oost-Europa worden gebruikt. Vertegenwoordigers van de Westeuropese Spoorwegen, verenigd in de UIC, en hun collega’s uit Oost-Europa, die gezamenlijk lid zijn van de OSSD, hebben daartoe een werkgroep ingesteld, die zich bezighoudt met de technische problemen, welke de invoering van de automatische koppeling met zich brengt.
-
USSR - Duitsland BR: 3 500 km met ketelwagens
2 oktober 2019, door rixkeDe ontwikkeling van de handelsbetrekkingen tussen de Duitse Bondsrepubliek en de USSR heeft haar weerslag op het spoorwegverkeer. Grote hoeveelheden chloor, propaan en butaan worden met bloktreinen vervoerd, die samengesteld zijn uit Russische ketelwagens. Deze reservoirs vertrekken in de omgeving van Bakoe, leggen een afstand af van 3 500 km en arriveren in de grensstations Brest-Litowsk (Polen) en Chop (Czecho-Slowakije) waar men ze op bogies voor normaalspoor plaatst om vervolgens naar (...)
-
België: Vernieuwing van stationsgebouwen
7 augustus 2019, door rixkeIn het tienjarig investeringsprogramma wordt de vernieuwing van ongeveer 200 stations in het vooruitzicht gesteld: voor enkele stations gaat het hier om een aanpassing van de bestaande gebouwen, doch voor de meeste betekent dat een volledige nieuwbouw. Benevens bepaalde stations die bij voorrang worden herbouwd als gevolg van de ter plaatse aan de gang zijnde elektrificatie- en aanpassingswerken van het spoor, zoals St-Niklaas, Nieuwkerken-Waas en Gentbrugge, hebben de plannen betrekking (...)
-
De harmonisering van de mededingingsvoorwaarden door middel van een gemeenschappelijke vervoerpolitiek
9 oktober 2019, door rixkeHet Verdrag van Rome waarbij de Europese Economische Gemeenschap werd opgericht, beoogde de toekenning, binnen de Lid-Staten, van een grotere vrijheid in alles wat het verkeer van goederen, personen, diensten en kapitalen betreft. Weliswaar heerste er in de zes Staten op verscheidene gebieden van de economie reeds een zekere vrijheid, die alleen maar hoefde verruimd te worden, doch andere activiteiten konden niet onmiddellijk aan de vrije mededinging onderworpen worden. Zo deden de (...)
-
België: Vervoer „In ’t klein”
21 augustus 2019, door rixkeDe laatste tijd heeft de ondernemingspers gehamerd op het feit dat particulieren, tegen betaling, collega’s meevoeren naar het werk. Hierbij werd de aandacht van die „vervoerders” erop gevestigd dat zij niet gemachtigd zijn zulks te doen, dat ze niet in het bezit zijn van het desbetreffend rijbewijs, dat ze geen speciaal geneeskundig onderzoek hebben ondergaan en dat de verzekeringsmaatschappij, bij ongeval, mag weigeren de slachtoffers schadeloos te stellen die zich in de auto bevonden, (...)
-
België: Utilitaire wegvoertuigen
28 augustus 2019, door rixkeIn vijf jaar, van 1965 tot 1970, is het park van de utilitaire wegvoertuigen (vrachtwagens, aanhangwagens, opleggers) aangegroeid met 27 452 eenheden, d.i. ongeveer 15 %. Het aantal vrachtwagens steeg van 167 577 tot 186 639 (+ 19 062, of + 11,3 %); dat van de aanhangwagens van 6 978 tot 9 648 (+ 2 670, of + 38,2 %>); dat van de opleggers van 11 717 tot 17 437 (+ 5 720, of 48,8 %). De automobilisten hebben het wel gemerkt...
Het nuttige laadvermogen van dat park nam toe met 39,7 %; het (...)