Op 100 reizigers die ons net gebruiken, zijn er slechts 20 met een „volleprijsbiljet”, 16,5 hebben een biljet tegen verminderde prijs; 8,9 zijn houders van een schoolabonnement 45,7 van een „sociaal” en 8,8 van een ander abonnement.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 180 (08 1971)
180 (08 1971)
Articles
-
België: De NMBS-reizigers
20 november 2019, door rixke -
België: Twintig jaar vooruitgang bij de NMBS
13 november 2019, door rixkeDe hierna volgende vergelijkende tabel schetst de vooruitgang die in 20 jaar geboekt werd. 1950 1970 Verschil 1970-1950 Goederen vervoerd met wagenladingen (in miljoen ton-km) 5 463 7 816 + 43 % Vervoerde reizigers (in miljoen reizigers-km) 7 047 8 260 + 17% Aantal wagens voor commercieel gebruik 85 685 44 651 - 48% Aantal locomotieven 2 728 1 080 - 60 % Aantal rijtuigen, motortreinen en dieselmotortreinen 4 670 3 023 - 35% Aantal tewerkgestelde bedienden per miljoen (...)
-
Groot-Brittannië: „Het spoor maakt de weg vrij”
4 december 2019, door rixkeHet spectakel van een super-zwaargewicht dat met lage snelheid tegen een helling opkruipt, gevolgd door personen-auto’s die, uiteraard, verplicht zijn met dezelfde snelheid te rijden, is alle automobilisten overbekend. Een beladen vrachtwagen is, gemiddeld, om de duizend mijl (1 610 km) verantwoordelijk voor een vertraging van tien uur ten nadele van de voertuigen die erachter rijden. Men heeft uitgerekend wat een dergelijke vertraging kost: 153 pond (20 500 Belg. fr.) per vrachtwagen en (...)
-
Spoorwegtoerisme omstreeks de jaren 1900
10 september 2008, door rixkeOns tijdperk maakt er aanspraak op de cultuur van de vrijetijdsbesteding boven de doopvont te houden... Wij beleven een diepgaande ommekeer in de geschiedenis van de feiten en ideeën, een ommekeer die in het rijtje komt te staan naast al die andere welke de geschiedenis heeft kunnen observeren sedert de grote scheiding van de 15e eeuw, die het tijdvak der Middeleeuwen afgesloten en dat van de Renaissance ingeluid heeft.
En één van de vrijetijdsbestedingen waartoe de mens zich hel meest (...) -
Chemins de Fer de la République Populaire Chinoise - Série 6Y2.
30 janvier 2012, par rixkeLe programme d’électrification des chemins de fer chinois, en 25 kV 50 Hz, concernait e premier lieu la ligne montagnarde de Pao-Chi à Fung-Shien, longue de 90 km. Il s’agit de la section la plus difficile d’une ligne construite en Chine centrale entre les vallées affluentes du fleuve Jaune (Hoang-Ho) et du fleuve Bleu (Yang-Tsé-Kiang), suivant un tracé nord-sud de Pao-Chi à Cheng-Tu. Cette section forme un dos d’âne qui comporte 27 km de rampe de 30 pour mille sur un versant et 41 km de (...)
-
Te Zeebrugge
23 oktober 2019, door rixkeZij die, dadelijk, de ommekeer begrepen hebben welke de transcontainer met zich brengen zou en, derhalve, overtuigd waren van de noodzaak de haven van Zeebrugge uit te rusten om ons land een groter voordeel te laten hebben van dat nieuwe vervoermiddel, mogen trots zijn. De vooruitzichten van die pioniers werden vlug overtroffen. In zijn hoedanigheid van voorzitter van de Belgisch-Engelse Maatschappij der Ferryboats (SBA), heeft de heer Lucien Lataire hieraan herinnerd bij de plechtige (...)
-
Duitsland BR: Het „programma van de 250 miljoen”
30 oktober 2019, door rixkeHet betreft hier een investeringsprogramma ter bevordering van het gecombineerd vervoer en van het verkeer over particuliere verbindingssporen; men wil aldus het wegvervoer ontlasten en zijn veiligheid verhogen, een rationeler dienst verzekeren voor de algemene economie en de rentabiliteit van het spoor verbeteren.
De subsidies van de regering worden ofwel in de vorm van een niet terugbetaalbare tegemoetkoming ofwel in die van leningen zonder interest toegestaan. Ze hebben betrekking op (...) -
België: Lambermont en Profondsart
27 november 2019, door rixkeDe oprichting van het station Profondsart is het werk van Lambermont. Geboren in 1819 te Rofessart, een gehucht van Limelette, heeft de befaamde secretaris-generaal van het Ministerie van Buitenlandse Zaken ooit slechts één gunst gevraagd aan het Ministerie van Spoorwegen: de openstelling van deze halte, gelegen op enkele minuten van het huis van zijn zuster Antoinette, waar hij het weekend doorbracht. Dat was, van 1842 tot 1905, zijn enige verstrooiing.
Hieraan herinnert ons professor (...) -
Het nieuwe station Montzen
6 augustus 2012, door rixkeWeinig reizigers kennen het station Montzen, en dat is begrijpelijk. De spoormannen, daarentegen, weten dat het, net als Antwerpen en Schaarbeek, een van onze belangrijkste trieercentra is.
Dit grensstation is, inderdaad, het enige verkeerspunt van het goederenverkeer tussen Duitsland en België. Elke dag worden er ongeveer 2 000 wagens verwerkt.
Een woordje geschiedenis
Na 1914 ondervond het Duitse leger heel wat moeilijkheden om zijn goederenverkeer te onderhouden dat via de vallei (...) -
België: Voor haar verlofgangers
6 november 2019, door rixkeMet de steun van een grote firma, is de militaire overheid in de kazernes gestart met een actie die de spoorwegen dichter bij het leger wil brengen. Die actie heeft immers tot doel de militairen een betere kennis te bezorgen van de voordelen welke het spoor te bieden heeft voor hun verplaatsingen wanneer ze met verlof gaan. De statistieken die elke week in de kranten verschijnen over de ongevallen op de weg, beroeren de publieke opinie en liggen aan de basis van dat initiatief. Voortaan (...)