Het elektrificatieprogramma van de Chinese spoorwegen (25 kV 50 Hz), betrof op de eerste plaats de 90 km lange bergspoorweg van Pao-Chi naar Foeng-Shin. Het gaat hier om het lastigste baanvak van een lijn die in Midden-China aangelegd werd tussen de mondingsvalleien van de Gele Stroom (Hoang-Ho) en de Blauwe Stroom (Jang-tse-Kiang), volgens een tracé in noordzuidelijke richting van Pao-Chi naar Cheng-Toe. Dit zadelvormig baanvak heeft 27 km helling van 30 per duizend aan de ene en 41 km (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 180 (08 1971)
180 (08 1971)
Articles
-
Spoorwegen van de Chinese Volksrepubliek - Reeks 6Y2.
30 januari 2012, door rixke -
België: Twintig jaar vooruitgang bij de NMBS
13 november 2019, door rixkeDe hierna volgende vergelijkende tabel schetst de vooruitgang die in 20 jaar geboekt werd. 1950 1970 Verschil 1970-1950 Goederen vervoerd met wagenladingen (in miljoen ton-km) 5 463 7 816 + 43 % Vervoerde reizigers (in miljoen reizigers-km) 7 047 8 260 + 17% Aantal wagens voor commercieel gebruik 85 685 44 651 - 48% Aantal locomotieven 2 728 1 080 - 60 % Aantal rijtuigen, motortreinen en dieselmotortreinen 4 670 3 023 - 35% Aantal tewerkgestelde bedienden per miljoen (...)
-
Groot-Brittannië: „Het spoor maakt de weg vrij”
4 december 2019, door rixkeHet spectakel van een super-zwaargewicht dat met lage snelheid tegen een helling opkruipt, gevolgd door personen-auto’s die, uiteraard, verplicht zijn met dezelfde snelheid te rijden, is alle automobilisten overbekend. Een beladen vrachtwagen is, gemiddeld, om de duizend mijl (1 610 km) verantwoordelijk voor een vertraging van tien uur ten nadele van de voertuigen die erachter rijden. Men heeft uitgerekend wat een dergelijke vertraging kost: 153 pond (20 500 Belg. fr.) per vrachtwagen en (...)
-
Chemins de Fer de la République Populaire Chinoise - Série 6Y2.
30 janvier 2012, par rixkeLe programme d’électrification des chemins de fer chinois, en 25 kV 50 Hz, concernait e premier lieu la ligne montagnarde de Pao-Chi à Fung-Shien, longue de 90 km. Il s’agit de la section la plus difficile d’une ligne construite en Chine centrale entre les vallées affluentes du fleuve Jaune (Hoang-Ho) et du fleuve Bleu (Yang-Tsé-Kiang), suivant un tracé nord-sud de Pao-Chi à Cheng-Tu. Cette section forme un dos d’âne qui comporte 27 km de rampe de 30 pour mille sur un versant et 41 km de (...)
-
Duitsland BR: Het „programma van de 250 miljoen”
30 oktober 2019, door rixkeHet betreft hier een investeringsprogramma ter bevordering van het gecombineerd vervoer en van het verkeer over particuliere verbindingssporen; men wil aldus het wegvervoer ontlasten en zijn veiligheid verhogen, een rationeler dienst verzekeren voor de algemene economie en de rentabiliteit van het spoor verbeteren.
De subsidies van de regering worden ofwel in de vorm van een niet terugbetaalbare tegemoetkoming ofwel in die van leningen zonder interest toegestaan. Ze hebben betrekking op (...) -
België: Lambermont en Profondsart
27 november 2019, door rixkeDe oprichting van het station Profondsart is het werk van Lambermont. Geboren in 1819 te Rofessart, een gehucht van Limelette, heeft de befaamde secretaris-generaal van het Ministerie van Buitenlandse Zaken ooit slechts één gunst gevraagd aan het Ministerie van Spoorwegen: de openstelling van deze halte, gelegen op enkele minuten van het huis van zijn zuster Antoinette, waar hij het weekend doorbracht. Dat was, van 1842 tot 1905, zijn enige verstrooiing.
Hieraan herinnert ons professor (...) -
Een alledaags feit haalt de krant!
16 oktober 2019, door rixkeOp het ogenblik dat de trein, waarvan hij net was afgestapt, in de verte verdween, stelde een reiziger vast dat hij zijn tas met vrij belangrijke documenten in die trein had laten liggen. Al piekerend over de vervelende gevolgen van zijn verstrooiing, begaf hij zich naar de uitgang, zonder de minste hoop zijn verloren goedje nog ooit terug te zien. Precies op dat ogenblik ontmoette de berooide reiziger de dienstdoende politieofficier, aan wie hij zijn wedervaren helaas slechts in grote (...)
-
Het nieuwe station Montzen
6 augustus 2012, door rixkeWeinig reizigers kennen het station Montzen, en dat is begrijpelijk. De spoormannen, daarentegen, weten dat het, net als Antwerpen en Schaarbeek, een van onze belangrijkste trieercentra is.
Dit grensstation is, inderdaad, het enige verkeerspunt van het goederenverkeer tussen Duitsland en België. Elke dag worden er ongeveer 2 000 wagens verwerkt.
Een woordje geschiedenis
Na 1914 ondervond het Duitse leger heel wat moeilijkheden om zijn goederenverkeer te onderhouden dat via de vallei (...) -
België: Voor haar verlofgangers
6 november 2019, door rixkeMet de steun van een grote firma, is de militaire overheid in de kazernes gestart met een actie die de spoorwegen dichter bij het leger wil brengen. Die actie heeft immers tot doel de militairen een betere kennis te bezorgen van de voordelen welke het spoor te bieden heeft voor hun verplaatsingen wanneer ze met verlof gaan. De statistieken die elke week in de kranten verschijnen over de ongevallen op de weg, beroeren de publieke opinie en liggen aan de basis van dat initiatief. Voortaan (...)
-
Mexico: Een grillig spoorwegnet
11 december 2019, door rixkeMexico heeft als een der eerste landen van Amerika beseft dat de spoorweg het geschiktste middel was om zijn landbouwen delfstoffenrijkdommen te gelde te maken. Van de 23 500 km lijnen, waarvan 98,6 % staatseigendom zijn, hebben 94 % een normaalspoor (1,435 m).
In zijn geheel is het net samengesteld uit bergspoorwegen. want het reliëf van het land vertoont hevige tegenstellingen: hellingen van 30 mm/m en meer zijn er geen zeldzaamheid. Het spoor bereikt hoogten van 2 400 m, van 3 000 m (...)