In steeds meer gevallen is de auto geen ontspanning meer. Dit blijkt uit een statistiek verschenen in Economie et statistique. Er doet zich een zekere verzadiging voor. De verkeersmoeilijkheden en de veroudering van de bevolking zijn hiervan de voornaamste oorzaken
Per vijf gezinnen die in de loop van een jaar een auto kopen, zegt een ander gezin de auto vaarwel. Het „demotoriserings”- percentage – verhouding tussen hen die hun auto afschrijven en zij die „gemotoriseerd” zijn of zulks (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 181 (09 1971)
181 (09 1971)
Articles
-
Frankrijk: Minder motorvoertuigen
11 januari 2020, door rixke -
LAMCO. Série 301-310.
8 août 2011, par rixkeLa Liberian American-Swedish Minerais Company (LAMCO) a été fondée en 1955, après que des entreprises suédoises eurent décidé de collaborer avec un groupe américain à la prospection de gisements de minerai de fer au Libéria et, ensuite, à l’exploitation d’une importante concession. Cinquante pour cent de la LAMCO sont la propriété de l’Etat libérien.
Le gisement principal de la concession est constitué par le mont Nimba, dans le nord du pays, aux confins de la Guinée et de la Côte (...) -
De lijdensweg van de „forens”
8 februari 2020, door rixkeOnder deze titel beschreef Newsweek van 18 januari II. de nachtmerrie die de Amerikaanse forens elke dag beleeft omdat hij niet kan beschikken over een degelijk gemeenschappelijk vervoer. Wij weten wat ons te wachten staat indien er geen radicale maatregelen getroffen worden om die hel te vermijden waar „naar het werk gaan een afschuwelijke onderneming is”.
Laten we even volgend zinnetje opvangen: „Een van de redenen waarom de verovering van de maan betrekkelijk gemakkelijker bleek te (...) -
Zwitserland: Vitznau - Rigi
25 januari 2020, door rixkeWegen waar men geen uitlaatgassen inademt, waar men het geklingel hoort van koebellen in plaats van motorengebrom... dat droomplekje bestaat nog in Centraal-Zwitserland, dank zij de thans honderdjarige tandradbaan van Nicolas Riggenbach. De degelijkheid van het werk van deze geniale man is zonneklaar. Na honderd jaar trouwe dienst is de oorspronkelijke tandradbaan nog steeds in perfecte staat.
De laatste twee stoomlocomotieven van 1923 en 1925 werden vernieuwd en terug in dienst gesteld. (...) -
Tunesië: Een T.M.E.?
1 februari 2020, door rixkeDe Commissie voor het spoorwegvervoer van de Maghreblanden bestudeert de mogelijkheid om Tunesië, Algerië en Marokko te verbinden door een exprestrein „Trans-Maghreb-Express”.
-
Frankrijk: Spoorwegmuseum
15 januari 2020, door rixkeHet Franse spoorwegmuseum wordt te Mulhouse gevestigd. Om onverwijld te voldoen aan de nieuwsgierigheid van bewonderaars van de spoorweg, die in Frankrijk en in Europa talrijk zijn, werd er beslist een belangrijk deel van de reeds bijeengebrachte stukken te kijk te stellen in een permanente tentoonstelling. De retrospectieve, georganiseerd in een oude locomotievenloods van de SNCF in het station Mulhouse-Noord, vormt een panorama van de Franse Spoorweggeschiedenis sedert 1844. Ze is alle (...)
-
Die kathedralen van glas en roet
3 september 2008, door rixkeWeinige stations dragen op onze dagen nog de weelde van een overkapping die als een hoge serre van ijzer en glas op majestueuze wijze perrons en sporen overkoepelt. Die klank- en lichtkathedralen, welke het nobele privilege waren van grote stations, hebben de plaats geruimd voor meer sobere en moderne gebouwen. Wellicht daarom worden ze nog zo vaak met heimwee geëvoceerd. Zachtjes overvalt ons dan de herinnering aan vreemde cantates die opstijgen uit de wazige nevel van een schemerachtig (...)
-
Een nieuwe spoorlijn dringt door in Brussel
29 oktober 2012, door rixkeZoals de grote wereldsteden is Brussel getuige van een snelle ontwikkeling van zijn administratief en commercieel centrum, en zulks ten koste van de woongelegenheid welke naar de periferie verdrongen wordt. Dagelijks rijden hoe langer hoe meer personen op dezelfde uren heen en weer tussen hun woonplaats in de voorstad en hun werkzetel in de stad.
Wanneer die verplaatsingen gebeuren met particuliere auto’s, stellen ze geen enkel probleem in de periferie waar er voor verkeer en parkeren (...) -
Italië: Contact met de bestuurderscabine
22 januari 2020, door rixkeDe installatie van het automatisch blokstelsel met seinmelding in de bestuurderscabine op de lijnen Milaan - Chiasso en Milaan - Genua is voltooid. De lijn Milaan - Bologna was reeds vroeger met dat systeem uitgerust.
-
Les premiers chemins de fer européens avec traction à vapeur
1er août 2011, par rixkePAYS LIGNE DATE Grande-Bretagne Stockton - Darlington 27.9.1825 Belgique Bruxelles - Malines 5.5.1835 Allemagne Nuremberg - Fürth 7.12.1835 France Paris - Saint-Germain 24.8.1837 Russie Saint-Petersbourg - Tsarkoïe - Selo 30.10.1837 Autriche Vienne - Floridsdorf 23.11.1837 Pays-Bas Amsterdam - Haarlem 24.9.1839 Italie Naples - Portici 3.10.1839 Suisse Saint-Louis - Bâle 15.6.1844 Danemark Altona - Kiel 1844 Pologne Varsovie - Rogow 1845 Hongrie Pest - Vacz 1.9.1847 Espagne (...)