De RENFE heeft bij Fiat een elektrisch motorstel besteld uitgerust met een inrichting voor de hellingshoek van de kast die onlangs door de FS met succes beproefd werd. Indien het voldoening geeft, zullen 25 gelijkaardige motorstellen worden aangekocht.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 198 (02 1973)
198 (02 1973)
Articles
-
Spanje: Aankoop van rollend materieel
1 mei 2020, door rixke -
Gabon: Bouw van de Transgabonese spoorweg
15 mei 2020, door rixkeAmbtenaren van de BIRD hebben zich onlangs naar Gabon begeven om er een financieringsprogramma te onderzoeken voor de werken van de Transgabonese spoorweg waarvan het eerste baanvak van 332 km, tussen Owendo en Booué, in ’t begin van dit jaar zou worden aangevangen. Het voornaamste verkeer van deze sectie zou bestaan uit bosbouwprodukten. d.i. ongeveer 1 200 000 ton per jaar. Met de bouw van de „Transgabonais”, een lijn van 560 km, wordt het produktief maken beoogd van de rijke (...)
-
Zwitserland: Project voor een Gotthard-Basistunnel
5 juni 2020, door rixkeRuim honderd jaar geleden werden de eerste houweelslagen gegeven voor de aanleg van de beroemde St.-Gotthardtunnel. Na de plechtige ingebruikneming op 1 januari 1882, ontwikkelde het verkeer zich ongehoord snel en die evolutie zou immer verder in gunstige zin verlopen, en wel in dergelijke mate dat van jaar op jaar nieuwe records konden worden geboekt. In mei 1972 werd het vroegere record opnieuw geslagen met een dagtotaal van 108 750 ton. Deze gelukkige evolutie kan natuurlijk niet (...)
-
Duitsland (BR): Een record
3 april 2020, door rixkeEen locomotief heeft een nieuw record gebroken: in een maand heeft ze 50 251 kilometer afgelegd, terwijl ze in minder dan 25 dagen een afstand doorliep gelijk aan de omtrek van de aarde. Deze elektrische locomotief met grote snelheid haalde een dagelijks gemiddelde van 1 621 kilometer, wat overeenstemt met een ononderbroken traject tegen 67,5 km/h.
-
Interrail: Wie kan nog beter ?
22 mei 2020, door rixkeNegentienduizend kilometer in 4 weken. En dat voor 235 Mark. Dat is het nieuwe record dat een jonge Duitse leerling van 18 jaar — Rolf Heitkamp — dank zij de Carte Interrail 72 heeft kunnen vestigen. Reizend voor „half geld” in zijn eigen land en „gratis” in alle overige landen waar de Carte Interrail geldig was, heeft Rolf Europa van Madrid tot de Noordkaap en van Rome tot Engeland doorkruist. Dit record zal uiterst moeilijk te verslaan zijn: Rolf zat nl. 30 minuten voordat de geldigheid (...)
-
Chili: Modernisering
17 april 2020, door rixkeDe Chileense Spoorwegen hebben een moderniseringsprogramma opgemaakt dat o.m. bepaalde uitbreidingen omvat alsmede de uitrusting van heel het zuidelijk net met gelaste rails. De aankoop van rollend materieel, gespreid over zes jaar, zal bestaan uit 3 600 wagens en 70 rijtuigen, gebouwd door de Chileense spoorwegindustrie.
De elektrificatie van de lijn Santiago-Talcahuano met 3 000 V werd zo pas voltooid. Een levering van vierentwintig elektrische locomotieven is in uitvoering terwijl in (...) -
Italië: Concurrentie spoor - waterweg
29 mei 2020, door rixkeDank zij de containerverbinding Napels-Milaan. die sedert enkele maanden driemaal per week wordt onderhouden verzendt de Italiaanse conservenindustrie thans haar produkten naar Centraal en Noord-Europa per spoor in plaats van over zee.
-
USSR: Elektrificatie
19 juni 2020, door rixkeIn het laatste vijfjarenplan van de Russische spoorwegen werden in totaal 8 900 km lijnen geëlektrificeerd. 4 600 km met 25 kV/50 Hz wisselstroom en 4 300 km met het gelijk-stroomsysteem. Op 1 januari 1971 waren in de USSR 33 800 km onder draad gebracht, waarvan 12 500 km met wisselstroom. Geëlektrificeerd zijn de belangrijke hoofdlijnen Moskou - Kiev - Csop, Moskou - Voronesj - Rostov, Moskou - Sverdlovsk en Moskou - Krim, evenals de verlenging van de Transsiberische, de ringspoorlijn van (...)
-
Zuid-Korea: Nieuwe elektrische locomotieven
24 april 2020, door rixkeDe Spoorwegen van Zuid-Korea hebben 66 elektrische locomotieven besteld bij een groep Europese constructeurs waaronder de Duitse Bondsrepubliek, België, Frankrijk en Zwitserland. Het gaat hier om draaistellocomotieven met een vermogen van 5 300 pk. Vóór hun verscheping naar het Verre Oosten worden ze in Frankrijk aan een reeks proeven onderworpen.
-
Ferrovie Italiane dello Stato. Groep E 444
3 juli 2020, door rixkeDe locomotief E 444.001, die op 8 november 1967 officieel werd voorgesteld aan de pers, legde bij die gelegenheid de 210 km tussen Rome en Napels af in 88 minuten, met een commerciële snelheid van 150 km/h. De getrokken belasting bedroeg 315 ton, of 7 rijtuigen.
Met het oog op het verhogen van de snelheid op de lijnen met gemakkelijk profiel, hebben de FS in 1963 vijf elektrische voorreekslocomotieven besteld die 180 km/h kunnen halen. Die machines werden ontworpen door het (...)