A l’ère des communications, on constate malgré tout que les cheminots sont souvent mal informés de ce qui se passe au sein de leur Société. Bien souvent, c’est par la presse étrangère - à la Société ou à la Belgique - que l’on apprend des informations qui nous concernent. On me rétorquera que le cheminot ne doit pas être convaincu - il ne rapporte rien - mais que le client doit être visé. Soit, mais si chacun est au courant, ça fera plus de bruit quand même. Tout ce préambule pour vous (...)
Accueil > Mots-clés > Voitures/Rijtuigen > TEE
TEE
Articles
-
Balconop
25 juin 2014, par rixke -
Sport en spoor
1er juin 2015, par rixkeAl wie het voetbalgebeuren volgt, ook al zij het slechts van op afstand, herinnert zich natuurlijk de overwinning die S.C. Anderlecht op 3 mei jl. te Parijs in de Finale van de beker der bekerwinnaars behaalde. Voor de supporters van deze Club was dat een heerlijke triomf. Maar het was ook een triomf voor het spoor.
Onze NMBS diende immers twee speciale treinen in te leggen waarmee 1400 supporters naar Parijs togen, terwijl de gewone treinen als het ware uitpuilden van (...) -
De internationale treinen
1 juli 2013, door rixkeGewone en extra-treinen
België, dat één van de kruispunten is van de grote westelijke naties, stond steeds aan de spits van de vooruitgang op gebied van internationale spoorwegbetrekkingen.
De gewone internationale treinen die gedurende het drukke seizoen dagelijks ons net in alle richtingen doorkruisen, zijn, sedert de oorlog, ondanks de bloei van de concurrerende transportmiddelen, voortdurend in aantal toegenomen. Van 38 in 1948, steeg hun aantal tot 74 in 1957, en men mag gerust (...) -
Diesel-tee au canada
9 octobre 2013, par rixkeUn de nos collaborateurs a écrit dans notre numéro de juin un article intitulé : « Désormais majeurs, les TEE font peau neuve » où il jetait un regard furtif sur le passé récent des TEE pour esquisser leurs perspectives d’avenir. Et puis voilà, il y a des TEE qui font peau neuve mais d’une tout, autre manière, quitte à se retrouver presto au Canada...
Le samedi 25 mai 1974, dans la soirée, une page a été tournée dans l’histoire du TEE. Après dix-sept ans de bons et loyaux services, le (...) -
Enkele foto’s
17 mei 2008, door rixke -
Les métiers du Rail : une journée en compagnie d’un conducteur
4 mars 2015, par rixkeJe ne me rappelle plus exactement la chanson,... mais « j’ai rendez-vous avec vous », enfin avec Jacques, ce lundi 23 octobre, pour l’accompagner dans son travail.
Le service commence à 6 h 10, au dépôt de Bruxelles Midi : Jacques est conducteur, à la SNCB bien sûr !
Son premier boulot consiste à se rendre au service du planning pour y prendre l’horaire du train à desservir - élémentaire, mon cher Watson - et la sacro-sainte feuille de travail - M510 pour les pros - où seront consignés (...) -
Een verleden dat borg staat voor een toekomst
17 mei 2008, door rixketrans europ express
Wie kent hem niet, de Trans Europ Express, dit jaar aan zijn 25e bestaansjaar toe, die moderne variant van de vooroorlogse Pullmantreinen? De TEE zag het licht in 1957, werd in de afgelopen 25 jaar een begrip voor snel en comfortabel reizen. Hier en daar werd hij een groot succes, bijv. op de route Brussel - Parijs. Elders bleek hij na een inlooptijd gewoon goed op zijn plaats. Soms ook maakte een TEE zich niet waar en verdween hij voorgoed of maakte plaats voor een (...) -
Beroepen bij het Spoor (1): met een treinbestuurder op stap
2 maart 2015, door rixkeWe hadden die maandag 23 oktober met elkaar afgesproken: ik zou met Jacques meegaan tijdens zijn dienst. Die dienst vangt aan om 6.10 uur in het depot Brussel-Zuid: Jacques is namelijk bestuurder bij de NMBS.
Eerst moet hij op de dienst planning zijn dienstregeling halen - elementair, mijn beste Watson - en het geheiligde werkblad - het M510 voor de ingewijden - waarop alle bijzonderheden voor die dag vermeld zijn. Even later bevinden we ons dan op perron 17, waar ons materieel (...) -
Les trains internationaux
17 juin 2010, par rixkeTrains réguliers et spéciaux
Depuis la guerre, malgré l’essor des moyens de transport concurrents, le nombre des trains internationaux réguliers sillonnant journellement nos lignes en haute saison n’a cessé d’augmenter ; de 38 en 1948, il est passé à 74 en 1957, et il faut prévoir qu’avec la démocratisation des voyages, il continuera de croître dans les années à venir.
En outre, des trains spéciaux, de plus en plus nombreux, acheminent une importante clientèle se déplaçant en groupes : (...) -
De rijtuigen van ’26 tot nu
11 april 2008, door rixkeIn 1926 beschikte de Maatschappij over 9 319 rijtuigen en 1 602 bagagewagens voor reizigerstreinen, waarvan 8,5 % met draaistellen, 76,5 % 3-assige en 15 % 2-assige voertuigen.
Het aantal beschikbare zitplaatsen bedroeg 481 359, d.i. gemiddeld 51 per rijtuig. Dit materieel had een houten kastgeraamte en was bekleed met hout of met metalen platen. Buiten de voertuigen van de Belgische Staat bezat het rijtuigpark een enorme verscheidenheid van Duitse rijtuigen die ons in uitvoering van (...)