Voornaamste aspecten van deze kwestie Op het internationale vlak neemt het belang van het vervoer onder “geleide temperatuur” meer en meer toe. De spoorwegen hebben in deze specialiteit zeer belangwekkende technische en economische verwezenlijkingen op hun actief gebracht. Door de “geleide temperatuur” wil men aan een waar tijdens haar vervoer de beste omstandigheden van warmte of koude geven opdat zij niet alleen haar voedingswaarde zou bewaren, maar tevens goed verzorgd in de handel (...)
Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Wagens
Wagens
-
Onder het stelsel van de geleide temperatuur (I)
26 mei 2014, door rixke -
Bijzonder vervoer
7 april 2014, door rixkeDe eerste eenheid van een reeks van vier eenfazige transformatoren van 220.000 kVA tot 400 kV verliet Charleroi met Zweden als bestemming.
Deze transformatorenbank is een van de krachtigste ter wereld, de tweede indien wij ons niet vergissen. Het gewicht van elke eenheid, volledig uitgerust met haar koelers en haar 34 ton olie, bereikt 201 ton. Het niet uiteen te nemen deel weegt ongeveer 168 ton; het werd geladen op een speciale “Q 45”-wagen met een laadgewicht van 185 ton en behorend (...) -
Bijzondere vervoeren
18 november 2013, door rixkeWaarover gaat het?
De wet van 25 augustus 1891 verplicht de spoorweg al de goederen tot vervoer aan te nemen en hiertoe de nodige wagens te leveren. Maar deze verplichting sluit, natuurlijk, niet in dat de, spoormannen een stuk uit een brug zouden moeten kappen om een voorwerp met een bovenmatige hoogte door te laten of dat ze zouden gedwongen worden de onderbouw van een lijn te verstevigen en wagens te bouwen met een uitzonderlijk weerstandsvermogen ten einde bovenmatig zware massa’s te (...) -
De verdeling van de wagens
16 september 2013, door rixkeEen goede en snelle bediening
“De wagens verdelen” betekent: dagelijks de wagens ter beschikking stellen van de handel en de nijverheid in de mate van hun behoeften.
Daar, waar de particuliere vervoerondernemingen slechts bepaalde goederen in bepaalde omstandigheden en met de grootst mogelijke winst vervoeren, moet onze Maatschappij, krachtens de wettelijke beschikkingen, binnen de vastgestelde termijnen, aan de cliënten de voertuigen leveren die ze nodig hebben voor welke goederen ook (...) -
De grootste ruit van de wereld
12 augustus 2013, door rixkeDe grootste ruit van de wereld werd vervaardigd te Auvelais voor het Paviljoen van de Glasblazerskunst op de internationale Tentoonstelling.
De eisen van het vervoer verplichtten de fabricanten het glas, dat 42,50 meter lang was, door te zagen.
Het stuk dat naar Brussel vervoerd werd woog 2.000 kg en had volgende afmetingen: 25 meter lang, 2,50 meter breed en 13 mm dik.
Het spoor viel de eer te beurt dit reusachtig glas te vervoeren van het station Auvelais naar Brussel; dit gebeurde (...) -
Spoorwagens op de weg
5 augustus 2013, door rixkeBrabantse ondernemingen gebruiken, sinds ettelijke jaren, voertuigen om de spoorwagens van het station naar de fabriek te voeren.
Er bestaan twee modellen van deze bijzondere voertuigen: Het kleine model, waarop wagens met een asafstand van 4,50 m (tarra: 7,5 ton) kunnen geladen worden; Het grote model, waarop wagens met een asafstand, die 6,50 m mag bereiken, kunnen geladen worden.
De voertuigen lopen op 16 beweegbare wielen, die per paren geremd worden door middel van een (...) -
De C.W. Cuesmes verbouwt ongebruikte voertuigen tot wagens met verlaagde vloer van grote tonnenmaat
8 juli 2013, door rixkeOnze Maatschappij, die haar materieel moderniseert en uitbreidt, heeft de C.W. Cuesmes belast met de verbouwing van oude, buiten dienst gestelde speciale wagens met bogies tot wagens met verlaagde vloer van grote tonnenmaat.
Het doel van deze verbouwing is het grootst mogelijk laadprofiel te bekomen, vooral in de hoogte, voor het vervoeren van zware en omvangrijke ladingen.
De laatst omgevormde wagen kan een lading van 60 T, die gelijkvormig verdeeld is over een lengte van 8 m, (...) -
De bananen
15 april 2013, door rixkeUit het groene paradijs van het maagdelijk oerwoud, ontrukt aan de stralende zon die hen moest doen rijpen, heen en weer geslingerd op of onstuimige baren, kwamen zij naar onze grijze hemel...
Na de bange uren in de duistere scheepsruimen, wilden zij opnieuw zich koesteren in het zonnelicht, gedragen door stoere mensenhanden...
Maar deze stortten hen weer in het nachtelijk duister langs de band zonder einde van een neerstrijkende brug, die hen overbracht van de zee naar de grauwe (...) -
De spoorweg vervoert alles
22 september 2010, door rixke -
De Oogst is in ’t zicht
23 augustus 2010, door rixke(Foto G. Delise.)