Klokslag 22 h. vangt de nachtploeg haar werk aan. Naargelang dit uur nadert, stroomt uit alle hoeken van hel land het personeel toe. Onophoudelijk flitsen fietsers, brommers en motorrijders door de brede toegangspoort. Intussen trekken onafgebroken groepjes nachtwerkers te voet van Brussel-Noord naar “Thurn en Taxis”.
Rondom de kleedplaatsen heerst een drukte van belang. Boven het geroezemoes weerklinkt plots sirenegeloei door de luidsprekers. Het werk op de perrons valt stil: de mannen (...)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur
Infrastructuur
-
Een nacht in de bijenkorf van Thurn en Taxis
21 april 2014, door rixke -
Het station Brussel-Thurn en Taxis
21 april 2014, door rixkeVanwaar komt die zonderlinge naam?
Stationsnamen zoals Antwerpen-Centraal, Brussel-Noord, Dottenijs of Scherpenheuvel vinden wij heel gewoon: zij zijn ontleend aan de ligging van het station of aan de lokaliteit die het bedient.
Het grote goederenstation van de Brusselse agglomeratie draagt een zonderlinge naam die vaak aanleiding geeft tot uiteenlopende interpretaties: het station Brussel-Thurn en Taxis. De meeste spoormannen schrijven Brussel T.T.: het is korter en vraagt minder (...) -
Weegtoestellen
7 april 2014, door rixkeWaartoe dienen de weegtoestellen?
Vele aanvullende diensten van de spoorweg oefenen, zonder drukte of vertoon, een activiteit uit die niet zo dadelijk in het oog springt. Hun nut wordt evenwel niet betwist. Het volstaat zelfs ze te vernoemen opdat hun rol in de onderneming dadelijk klaar zou uitkomen.
Iedereen weet dat de weegtoestellen niet bestemd zijn voor de reizigerstrafiek. De lieve, slanke dame zowel als de zware zakenman betalen beiden hun reis zonder over de balans te moeten (...) -
Charleroi - Namen is geëlektrificeerd!
11 november 2013, door rixkeDe vooruitgang van de elektrische tractie
In 1958 hebben de elektrische locomotieven en motorrijtuigen van de N.M.B.S, in totaal ongeveer 46,2 miljoen kilometer afgelegd (1.150 maal de omtrek van de aarde!). Samen hebben zij aldus 37,5 % van de trafiek van het ganse net verzekerd.
In 1959 is het de beurt aan de stoomlocomotieven van de lijn Charleroi-Namen om te verdwijnen!
De lijn Charleroi-Namen heeft een schier vlak profiel en is bijna zo bochtig als de Samber waarvan zij de (...) -
De betonwerf te Roeselare
22 juli 2013, door rixkeIedereen kent, op ons spoorwegnet, bruggen en gebouwen die de laatste jaren in gewapend beton opgetrokken werden. Doch, benevens deze massale constructies, die honderden ton wegen en dan ook ter plaatste dienen opgericht, vervaardigt de Maatschappij duizenden kleine betonnen voorwerpen met een gewicht van enkele kilogram tot zelfs één ton. Dit werk wordt in eigen werkplaatsen uitgevoerd, en wel in de betonwerf te Roeselare.
De grondstoffen
Het doel van de betonwerf bestaat erin op (...) -
Nieuwe brug over de Samber te Charleroi
14 januari 2013, door rixkeElektrificatie van lijn 140: Ottignies - Charleroi
Verbinding Charleroi-Zuid - Charleroi-West
In het decembernummer van 1986 bespraken we in een artikel over de elektrificatie van lijn 140 de nieuwe directe verbinding tussen de stations Charleroi-Zuid en Charleroi-West. De werken daarvoor waren toen in volle gang. Die verbinding op enkelspoor werd op 31 mei 1987 in dienst gesteld. Ze is ongeveer 400 m lang en heeft een zeer sterk boogtracé dat in een erg druk bezette omgeving werd (...) -
Vernieuwing en verbreding van de Teichmanbrug
14 januari 2013, door rixkeDe Teichmanbrug, gelegen op het grondgebied van de gemeente Schaarbeek en de stad Brussel, leidt het druk verkeer dat de as Lambermontlaan - autoweg Boom / Antwerpen en de Vilvoordsesteenweg volgt, over het spoorwegcomplex tussen Schaarbeek-Reizigers en Brussel-Noord.
Door haar ligging wordt de Teichmanbrug dagelijks door zowat 40 000 voertuigen bereden. Er lopen tevens drie tramlijnen van de MIVB over, terwijl ook de zware vrachtwagens uit de streek van Charleroi en het Luikse of verder (...) -
De normalisering van de Samber
31 december 2012, door rixkeSedert de normalisering van de Beneden-Samber voltooid is, kunnen, van Monceau tot Namen, schepen van 1.350 ton de loop van de rivier op- en afvaren. Die werken werden uitgevoerd ten gevolge van de afkondiging, in 1947, van de zogenoemde wet der 1.350 tonners, die de normalisering voorschreef van de Beneden-Samber, de Maas tot Givet, het kanaal Charleroi - Brussel, het Centrumkanaal, het kanaal Nimy - Blaton - Péronnes, de Schelde en andere waterlopen.
Hierdoor is de Beneden-Samber een (...) -
Brug “reed” weg
24 december 2012, door rixkeVoor de kranten was het frontpaginanieuws en de televisie legde de spannendste momenten vast op beeldband. Je kunt het dus al weten. Toch willen wij het gebeuren nog even in het kort opwarmen, al was het maar omdat een prestatie die een wereldpremière wordt genoemd, in dit tijdschrift niet onbesproken mag blijven.
Zaterdag 10 oktober ll. werd de 80 m lange en 1 600 ton wegende “Pont Morelle” die, in het station Doornik, sedert het begin van deze eeuw 13 sporen overspande, gewoon, zoals (...) -
De overbrugging te Bois-de-Nivelles
17 december 2012, door rixkeOverweg n° 19 van Bois-de-Nivelles bevond zich op de kruising van de weg Nijvel - Gosselies en de geëlektrificeerde spoorlijn 124 Brussel - Charleroi, op het grondgebied van Nijvel, op ongeveer vijfhonderd meter van de stopplaats Bois-de-Nivelles.
De schetsen en de foto’s geven een beeld van de aanaardingswerken en het kunstwerk die de overweg thans vervangen. Daar de te overschrijden opening van honderd meter het bouwen van een brug met een enkele overspanning uitsloot, werd de voorkeur (...)