Zoals de grote wereldsteden is Brussel getuige van een snelle ontwikkeling van zijn administratief en commercieel centrum, en zulks ten koste van de woongelegenheid welke naar de periferie verdrongen wordt. Dagelijks rijden hoe langer hoe meer personen op dezelfde uren heen en weer tussen hun woonplaats in de voorstad en hun werkzetel in de stad.
Wanneer die verplaatsingen gebeuren met particuliere auto’s, stellen ze geen enkel probleem in de periferie waar er voor verkeer en parkeren (...)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur
Infrastructuur
-
Een nieuwe spoorlijn dringt door in Brussel
29 oktober 2012, door rixke -
Geschiedenis van de verbinding
29 oktober 2012, door rixkeDe “Geschiedenis van de Belgische Spoorwegen” door Ulysse Lamalle, bij zijn leven Adjunct-Directeur-Generaal, is in spoorwegaangelegenheden een gezaghebbend werk waarnaar vaak wordt verwezen als de grote ogenblikken van ons spoorwegbestaan worden geëvoceerd.
Het lag dus voor de hand dat wij uit een dergelijke bron gingen putten om je enige wetenswaardigheden over de Noord-Zuidverbinding te bezorgen.
Vooraf willen we erop wijzen dat er al een eerste Noord-Zuidverbinding bestond in 1841. (...) -
De noord-zuidverbinding vandaag
29 oktober 2012, door rixkeDe gebruikers van de Noord-Zuidverbinding waarderen ongetwijfeld de voordelen die dit kunstwerk hun biedt. Toch vinden ze het nu normaal dat de trein hen ’s morgens afzet in Brussel-Centraal of Brussel-Congres, d.w.z, zo dicht mogelijk bij de plaats van hun werk, en hen er ’s avonds, in dezelfde gunstige omstandigheden, oppikt.
Het leek ons belangwekkend de lezer een bondig overzicht te geven van de omstandigheden waarin de exploitatie van de verbinding dagelijks georganiseerd wordt. Wij (...) -
Wist u dat?
22 oktober 2012, door rixke’n vraagteken
Als redacteur van een rubriek met zo’n betweterige titel sla je wel een modderfiguur als je een vraagteken moet plaatsen achter een essentieel punt van het onderwerp dat je wil toelichten.
En toch kan het belangrijk nieuws zijn te weten dat iets niet geweten is. Neem nu bijv. de Noord-Zuidverbinding. Welnu, het is tot nog toe niet geweten wie de zaak aan het rollen bracht of, als je het wat voornamer wil, wie het vaderschap van dat kunstwerk mag opeisen. Vast staat alleen (...) -
De verbinding, in drie bedrijven
22 oktober 2012, door rixkeZonder mij het feit als dusdanig tot een verdienste te willen aanrekenen, vertel ik je toch met enige trots dat ik de aanvangsjaren van de Verbinding nog heb meegemaakt. Niet al de aanvangsjaren natuurlijk, want de principiële beslissing om Noord en Zuid grotendeels ondergronds en voor de rest bovengronds per trein te verbinden, werd, zoals je diende te weten, al in 1895 genomen.
Een “rekruutje” ben ik dus niet meer, wat ik niet meteen als een ramp beschouw, maar wat me evenmin overmatig (...) -
E.S. Etterbeek
15 oktober 2012, door rixke -
Urbanisme: Louvain-la-Neuve
3 september 2012, door rixkeIn uitvoering van een beslissing van juni ’68 wordt de Franstalige afdeling van de Katholieke Universiteit van Leuven in Wallonië gevestigd.
Na een zorgvuldig onderzoek werd Waals Brabant uitgekozen als vestigingsplaats voor de nieuwe universitaire campus “Louvain-la-Neuve”. De overheveling van de UCL wordt over tien jaar gespreid.
Negenhonderd hectare van de stad Ottignies en de omliggende gemeenten zijn bestemd om, in een landelijke omgeving, een nieuwe en moderne stad te bouwen die, (...) -
Het spoor te Louvain-la-Neuve
27 augustus 2012, door rixkeDe oprichting van een nieuwe universiteit en, op langere termijn, het ontstaan van een nieuwe stad, hebben geleid tot de aanleg door de NMBS, met subsidies van de Staat, van een geëlektrificeerde lijn die Ottignies met Louvain-la-Neuve verbindt.
Deze verbinding sluit, op ongeveer 2 km van station Ottignies, aan op de lijn Brussel - Namen en wel door middel van een omvangrijk kunstwerk waardoor gelijkgrondse kruisingen met een druk bereden lijn vermeden worden.
De nieuwe, dubbelsporige (...) -
Twee nieuwe stations voor grote containers
27 augustus 2012, door rixkeIndien men er, in afwachting van de kernaandrijving, in geslaagd is, dank zij de stoommachine, de dieselmotor en de verbouwing van hun romp, de vaarsnelheid van de schepen sterk op te drijven, dan is de tijd nodig voor de behandeling van de scheepslading in de havens schier niet verminderd. In tal van gevallen brengen de schepen meer tijd door in de havens dan op zee. De havenkosten en de financiële lasten van het schip bezwaren in hoge mate de exploitatiekosten.
Daarbij heeft het (...) -
Onze gewestelijke centra
30 juli 2012, door rixkeToen de N.M.B.S., in 1929, de geneeskundige dienst oprichtte, werden de gewestelijke centra ondergebracht in bureaus gelegen ofwel in spoorweggebouwen die tal van belangrijke diensten huisden, ofwel in oude herenwoningen die speciaal daarvoor werden gehuurd.
Het gewestelijk centrum Charleroi was het eerste dat “functionele” lokalen toegewezen kreeg toen het, in 1932, in het groepsgebouw geïnstalleerd werd.
Het spreekt vanzelf dat de initiale organisatie na de oorlog 1940-45 moest (...)