omstandigheden en gevolgen
De eerste treinreizen tussen Mechelen en Brussel kenden een overweldigend succes. De biljetten waren steeds uren op voorhand verkocht en om toch maar mee te kunnen reizen, betaalden sommige kapitaalkrachtige reizigers op de zwarte markt fenomenale bedragen. Deze reizigers spoorden voor hun plezier, voor de opwinding. Het eerste jaar alleen al, legden meer dan 800 000 mensen het traject af; een enorm aantal voor die tijd. Naargelang het spoorwegnet zich (...)
Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis
Geschiedenis
-
De eerste abonnementen in België
25 november 2008, door rixke -
Dubbeldektreinen zo oud als de spoorwegen
25 november 2008, door rixkeachtergronden van een ontwikkeling
Dubbeldekrijtuigen werden en worden op verschillende plaatsen in de wereld gezien als de oplossing voor geconcentreerd reizigersvervoer in grote agglomeraties. In vele gevallen is de spitstijd van korte duur, is er geen mogelijkheid om treinen langer te maken omdat de perronlengtes dat niet toestaan, is er geen mogelijkheid om méér treinen te laten rijden omdat er niet voldoende capaciteit op de lijn is en/of langs de perrons.
«Als het dan niet meer (...) -
Moeizaam pionierswerk in België: de voorbereidingen van de uitbouw van een spoorwegnet (1830-1834)
25 november 2008, door rixkeDe eerste voorstellen vanuit Antwerpen en Luik worden bestudeerd door de Belgische regering
Bij de Belgische onafhankelijkheid in 1830 werd het land met zware problemen geconfronteerd op het vlak van de transportinfrastructuur . De oorlog met Nederland en de moeizame onderhandelingen over de vredesverdragen hadden met name tot gevolg dat de Schelde en de waterwegen naar Nederland en Pruisen werden gesloten. Het gevolg was dat belangrijke delen van de Belgische economie werden lamgelegd. (...) -
ANNO 1850 - een lofzang op de Belgischen spoorwegen
25 november 2008, door rixkeHet album la Belgique industrielle
In een vorige aflevering van Het Spoor (april 1995) gingen we in op het moeizame pionierswerk van de Belgische spoorwegen tijdens de jaren 1830-1835. Na de goedkeuring van de eerste wet, in 1834, ging het echter heel snel. In mei 1835 werd het eerste traject opengesteld en in 1843 waren de centrale lijnen (Oostende - Mechelen - Duitse grens en Franse grens - Mechelen - Antwerpen) door de Belgische staat afgewerkt. Ook de private sector liet zich niet (...) -
Het oudste activiteitsverslag van de belgische spoorwegen
25 november 2008, door rixkeOnlangs hadden we de gelegenheid het eerste activiteitsverslag te raadplegen van de spoorwegen van België (toen volledig door de Staat beheerd). Nieuwsgierig en met een zekere eerbied lazen we dit archiefstuk dat de auteurs de titel meegaven: «Spoorwegen en gewone wegen. Overzicht van de jaren 1830 tot 1839. Verslag ingediend bij de wetgevende kamers op 12 november 1890 door de h. Minister van Openbare Werken». Onderaan op deze bladzijde staat te lezen, hoe kon het anders, dat het document (...)
-
Toen het reglement wet was
25 november 2008, door rixkeIndien ik het wel heb, was het Georges Ohnet, een populair Frans romanschrijver, die de manier waarop de treinconducteurs de reizigers in de vorige eeuw controleerden, aldus beschreef.
In 3e klasse, schreeuwden ze met bazige stem : «Kaartjes !»
In 2e klasse was de toon inschikkelijker : «Kaartjes alstublieft ?»
In 1e klasse ten slotte, had hun optreden bijna iets kruiperigs : «Zouden deze Heren-dames me hun kaartjes willen laten zien ?»
Dit toneeltje, waarvan wij de authenticiteit (...) -
Nog een stoomtrein? Jazeker!
31 oktober 2008, door rixkeDeze foto werd inderdaad pas in 1969, in de streek van Zichem genomen. Indien dit type 64 weer van «stal» gehaald werd, gebeurde dat niet omdat de exploitatie zulks nodig achtte, maar wel voor een sequentie van een film die de B.R.T. in de loop van de maand januari zal afdraaien. Deze trein werd op zijn traject gebruikt door reizigers in kleding uit de jaren twintig. Ook de hoofdwachter droeg een pak uit die tijd, maar wij vragen ons af of de pijp wel behoorde tot de reglementaire uitrusting.
-
En de mijlpaal... hij reisde voort!
31 oktober 2008, door rixkeDe toevallige voorbijganger die, tot vóór enkele maanden, op een regenachtige avond langs de Leuvense vaart te Mechelen wandelde, en plots in een rustig hoekje onder de spoorwegbrug de mijlpaal verdoken en mistroostig zag schuilgaan, kan heel goed begrijpen dat dit monument, het steengeworden embryo van onze nationale spoorweggeschiedenis, een betere plaats verdiende, een plaats die het, overigens na zovele jaren blijkbaar heeft gekregen.
Rusteloos verleden
Naar we mogen aannemen (...) -
Tussen sein en wissel : de auteur van onze B
3 octobre 2008, par rixkeIn het maartnummer ’65 van Het Spoor werd onder dezelfde kop geschreven dat « de kenletter van onze Maatschappij afkomstig was van Henry Van de Velde ». Vijfentwintig jaar later publiceert Hector Waterschoot, kunstcriticus en tevens gepensioneerd spoorwegambtenaar in het tijdschrift ’Museumleven’ (Jaarboek 1988 van de Vlaamse Museumvereniging) een bijdrage over Henry Van de Velde, als artistiek adviseur van de NMBS. Omdat dit artikel de figuur van Van de Velde en de herkomst van onze B op (...)
-
Station Borgerhout
1 oktober 2008, door rixkeHet gebouw ANTWERPEN-OOST dat in 1929 in vervanging kwam van de stenen loods BORGERHOUT.
Bij Koninklijk Besluit van 17 augustus 1871 wordt het spoorweg-trajekt tussen het station van Antwerpen over de Carnotstraat en het station Bassins op de Ankerrui afgeschaft Dit trajekt wordt vervangen door een nieuw tracé dat langs de nieuwe vestingen over Borgerhout naar het Schijnpoort en dwars over de Turnhoutsebaan loopt ter hoogie van de Drijhoekstraat.
Dankzij de tussenkomst van de (...)