Het oude Zuidstation te Brussel werd in 1869 voltooid. Dertien jaar later plaatste men er de monumentale beelden van Joseph Ducaju [1] en, inzonderheid, deze “godin van het spoor” die wij te Nijvel gingen fotograferen, waar zij in het Dodaine park een onderkomen vond.
Als symbool van de mythologie der voorbije eeuw, biedt deze jonge vrouw, met een kleine locomotief tegen haar borst aangedrukt, nog steeds een moois en grootse aanblik. Welke kracht en welke wakkere blik richt zij op de (...)
Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis
Geschiedenis
-
De godin van de machinisten
25 november 2013, door rixke -
Inhuldigingen
25 november 2013, door rixkeOp zaterdag 23 mei werden te Charleroi, Gembloers en Namen plechtigheden georganiseerd ter gelegenheid van de opening van de geëlektrificeerde lijnen Charleroi - Namen en Gembloers - Jemeppe-aan-Samber.
’s Anderendaags vierde Ciney de honderdste verjaring van de inhuldiging door Leopold I van de lijn die Namen met Aarlen verbindt. Ciney was immers de enige stad waar de Koning het gedoogde uit zijn berline te stappen.
Hierboven zien wij hoe de heer Burgemeester van Gembloers en de heer (...) -
De klasse “spoorwegen” in het paviljoen van het vervoer
9 september 2013, door rixkeDe klasse Spoorwegen is samengesteld door het Nationaal Bureau der Noord-Zuidverbinding, de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen en de Internationale Slaapwagensmaatschappij. Deze drie organismen hebben zich verenigd om een stand van 1.100 m² op de verdieping van het Paviljoen van het Vervoer in te richten.
Noord-Zuidverbinding
Een 42 m lange maquette stelt de Noord-Zuidverbinding voor, op schaal van 1/100e, met de faciliteiten die de ligging van haar stations aan de (...) -
Het internationaal station
2 september 2013, door rixkeHet internationaal station dat achter het Paviljoen van het Vervoer ligt, is zeker een van de attracties waaraan de bezoekers, en de spoormannen in ’t bijzonder, een beste herinnering zullen bewaren.
Niets kon meer indruk maken op de massa dan een voorstelling op natuurlijke grootte van het modernste materieel: krachtige locomotieven, gerieflijke rijtuigen en praktische wagens. De Duitse, Franse, Italiaanse, Oostenrijkse, Spaanse, Zwitserse en Belgische spoorwegen, de Parijse Metro, de (...) -
De internationale spoorwegdeelneming aan de expo 58
2 september 2013, door rixkeHet centrum voor onthaal
In het Groot Paleis, dat in een ruime dienst voor ontvangst werd omgevormd, kunnen de bezoekers een beroep doen op een dienst voor onthaal van de spoorwegen, die ingericht werd door het Centrum voor Inlichtingen van de Europese Spoorwegen (C.I.C.E.).
Duitse, Engelse, Franse, Hollandse en Belgische bedienden (een wereldje op zichzelf waar de eenheid heerst) lichten de reizigers in, verkopen reiskaartjes en zorgen voor de plaatsbespreking in de internationale (...) -
De onmisbare reisgids van 1844-1845
29 juli 2013, door rixkeHet museum van de spoorwegen in het stationsgebouw van Brussel-Noord, bezit enkele van de eerste reisgidsen waaronder die van de jaren 1844-45. Het werk (het was reeds de dertiende editie) werd uitgegeven door J. Duplessy die het een ronkende titel gaf: “De onmisbare gids voor de reizigers op de spoorwegen van België”.
Ge zult misschien denken dat de reisgids toentertijd maar een mager beestje was. Niets is minder waar! Hij telde 295 bladzijden!
Na een plechtige opdracht aan de Koning, (...) -
De spoorwegen op de wereldtentoonstelling 1958
22 juli 2013, door rixkeIn dienst van de mensheid
De spoorwegen brengen de mensen nader tot elkaar; zij laten hen toe elkaar beter te leren kennen, beter te begrijpen, beter te helpen. Daarom aanzagen zij het als hun plicht vertegenwoordigd te zijn op de Wereldtentoonstelling 1958 te Brussel, waarvan het thema samengevat ligt in deze slogan: “Bilan van de wereld voor een humaner wereld”.
De spoorwegafdeling op de Tentoonstelling, zal dus trachten te bewijzen dat het spoor, door personen en goederen te (...) -
Hoe het groeide
27 mei 2013, door rixkeDe beroemde Noorse schrijver Knut Hamsun verhaalt in zijn boek “Hoe het groeide” hoe, door taaie, onverdroten arbeid, een eenvoudig landwerker er toe kwam een woeste, onbewoonde streek om te bouwen tot vruchtbaar wei- en akkerland, en aldaar een rijk landbouwbedrijf te vestigen.
De gelijkenis, welke dit verhaal vertoont met de wijze waarop onze spoorweg ontstaan is en zich ontwikkeld heeft tot het dichte net dat we thans bezitten, heeft ons er toe aangezet de titel van het boek van Knut (...) -
De spoorwegen in de provincie Luxemburg (II)
26 novembre 2012, par rixkeDe spoorwegmaatschappij van Virton Spoorwegkoorts in het land van Gaume
In 1858 werd de lijn “Brussel - Aarlen” over de hele lengte geëxploiteerd en het jaar daarop liep ze al door tot Luxemburg. Het tracé van deze internationale lijn werd zo economisch mogelijk ontworpen (geen tunnels, weinig belangrijke kunstwerken) en talrijke plaatsen in de Ardennen en in de Gaume werden vermeden. Zo liet het spoor de stad Virton links liggen, maar het duurde niet lang voordat plaatselijke belangen (...) -
De spoorwegen in de provincie Luxemburg (I)
26 november 2012, door rixkeOntstaan van het Belgisch spoor Nederland dreigt met een economische blokkade
In het begin van de XlXe eeuw was er reeds een belangrijke verkeersstroom naar de Rijnstreek via de haven van Antwerpen, de Schelde, de Nederlandse binnenwateren en de Rijn. Een directe waterverbinding tussen Antwerpen en de Rijn bleek noodzakelijk, te meer omdat Nederland, na de Belgische onafhankelijkheidsverklaring, represailles kon overwegen om het scheepvaartverkeer op zijn grondgebied naar willekeur te (...)