Ter gelegenheid van de elektrificatie van de verbinding Luik - Keulen, werden alle seinposten van de Luikse agglomeratie gecentraliseerd in een enkele post, die in de gebouwen van station Luik-Guillemins is opgesteld. Die centrale post leidt en controleert een zone die zich, ten noorden, uitstrekt tot Ans, ten oosten tot Bressoux, ten zuiden tot voorbij Angleur en ten westen tot Kinkempois.
Bovendien werd het station zó „hervormd” dat het snelverkeer van de verbinding Brussel - Keulen (...)
Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Treinen
Treinen
-
Prettige vakantie per trein
19 februari, door rixke -
De nieuwe nummering van de reizigerstreinen
17 februari, door rixke -
Een nieuwigheid: Het vervoer „AUTO-NACHTEXPRES”
21 december 2021, door rixkeTijdens de zomer 1956, zal een speciale trein, de „Auto-nachtexpres”, voor het eerst op het vasteland, reizigers met hun wagen vervoeren van Oostende of Brussel naar München en omgekeerd. Deze trein bespaart de automobilisten de zenuwslopende vermoeienis van een bijna 2.000 km. lange heen- en terugreis per auto en verlengt bovendien hun verlof met verscheidene dagen.
-
Hervatten van het internationaal reizigersverkeer na de tweede wereldoorlog
5 augustus 2020, door rixkeDirect na de Bevrijding heeft de NMBS haar best gedaan om in heel het land de lijnen weer bedrijfsklaar te maken. De omstandigheden waren echter zeer moeilijk aangezien aan onze noordelijke en oostelijke grens de oorlog verder woedde.
De spoorwegen moesten eerst en vooral de troepen en het materiaal van de geallieerde legers vervoeren en pas daarna kon aan de burgers worden gedacht. Er waren ook veel kunstwerken vernield, waardoor vaak moest worden overgestapt of van de reisweg moest (...) -
Hoe worden de uurregelingen van de goederentreinen opgesteld?
24 maart 2014, door rixkeOm te beginnen, wat is een trein?
U weet dat de essentiële bedrijvigheid van een spoorwegonderneming erin bestaat personen of dingen te vervoeren van een plaats naar een andere, door middel van voertuigen die op een spoorbaan lopen, welke ook de wijze van voortbeweging is. Elke rit van een voertuig of van een reeks gesleepte voertuigen wordt doorgaans “trein” genoemd. Een locomotief die zich tussen twee stations verplaatst zonder een last te slepen, wordt aangeduid door de uitdrukking (...) -
Het vervoer van duiven
3 maart 2014, door rixkeWist gij het? Bij haar geboorte, weegt de duif ongeveer tien gram. Achtentwintig dagen later, wanneer zij volledig gevormd is, bereikt haar gewicht vierhonderd gram, en soms meer. Rekening houdend met haar gewicht, eet de duif viermaal meer dan de mens (40 gr per dag). Haar gezichtsvermogen is tienmaal scherper dan dat van een mens in volle levenskracht. Eertijds, bestonden er op het Mauritiuseiland dikke duiven die men dodo’s noemde. Hun vleugels waren zo slecht gebouwd dat zij niet in (...)
-
De uurregeling der treinen
8 juli 2013, door rixkeDe spoorweg blijft, niettegenstaande de zeer actieve mededinging van auto en vliegtuig, een voor het publiek aantrekkelijk vervoermiddel. Worden inderdaad in ons land niet dagelijks meer dan 600.000 reizigers per spoor vervoerd met circa 3.700 treinen?
Terecht mag men de vraag stellen of er zich onder deze massa reizigers één enkele bevindt, die zich bewust is van de diversiteit en de ingewikkeldheid der problemen die met het inrichten van de 3.7O0 treinen verband houden.
In het (...) -
De internationale treinen
1 juli 2013, door rixkeGewone en extra-treinen
België, dat één van de kruispunten is van de grote westelijke naties, stond steeds aan de spits van de vooruitgang op gebied van internationale spoorwegbetrekkingen.
De gewone internationale treinen die gedurende het drukke seizoen dagelijks ons net in alle richtingen doorkruisen, zijn, sedert de oorlog, ondanks de bloei van de concurrerende transportmiddelen, voortdurend in aantal toegenomen. Van 38 in 1948, steeg hun aantal tot 74 in 1957, en men mag gerust (...) -
Een merkwaardige prestatie...
3 juni 2013, door rixkeTijdens de eerste proefritten op de lijn Brussel - Aarlen hadden wij de overtuiging reeds opgedaan dat het voor een electrisch motorrijtuig slechts kinderspel is op een helling te starten of te versnellen en dat het lijnprofiel alleen tijdens het dalen een rol speelt ... want dan moet geremd worden om de toegelaten snelheid niet te overschrijden!
Een reclame uit de tijd van de eerste autobanden verklaarde: “De band X verslindt de hindernis”; nu zouden wij eveneens kunnen zeggen dat de (...) -
Brussel-Parijs
6 oktober 2010, door rixkeGoed nieuws voor de reizigers van de lijn Brussel-Parijs ! De verbindingen tussen de twee hoofdsteden zullen van 2 juni 1957 af veel sneller geschieden.
Inderdaad, van deze datum af zal de trein 116, die aan de reizigers de mogelijkheid biedt Parijs te bereiken in de voormiddag, en de trein 129 welke hen terug voert op het einde van de namiddag, over het ganse traject door twee gekoppelde diesel-electrische locomotieven van het type CC, gesleept worden.
De huidige rittijd bedraagt 4 h (...)