Na de verlichting door middel van raapolie- of petroleum-lampen, na de gasverlichting, kregen sommige rijtuigen van het Belgische net in het begin van deze eeuw een elektrische verlichting. De volledige omschakeling werd tussen de twee oorlogen doorgevoerd : alle reizigersrijtuigen werden dan van gloeilampen voorzien.
De N.M.B.S. was het eerste Europese net dat, in 1950, fluorescentielampen gebruikte. De eerste buislampen die voor de rijtuigen (gelijkstroom) werden vervaardigd, hadden (...)
Homepagina > Het Spoor > Technieken
Technieken
-
De verlichting van onze rijtuigen
9 februari 2010, door rixke -
De automatische koppeling
9 februari 2010, door rixkeEen groot probleem
Een der voornaamste problemen voor de mensen die instaan voor de toekomst der Europese spoorwegen is ongetwijfeld de automatische koppeling. En toch ben ik er enigszins beducht voor om dat onderwerp in „Het Spoor” aan te snijden omdat, zowel op technisch als op politiek gebied, de zaak uiterst ingewikkeld is. Ze moet evenwel opgelost worden en het Europese net (275 000 km lijnen), gelegen tussen de U.S.A. (350 000 km) en Rusland (125 000 km), moet op dezelfde moderne (...) -
De rem der elektrische motorrijtuigen
9 februari 2010, door rixkeDe nieuwe motorrijtuigen, die sedert 1962 in dienst werden gesteld, verschillen, in technisch opzicht van de oude, voornamelijk door hun remuitrusting.
Zoals ten tijde der paardekarren.
De oude motorrijtuigen worden afgeremd door het wrijven van gietijzeren remblokken op het loopvlak der wielen. Ook de paardekarren beschikten destijds over een dergelijk stelsel, met dit verschil dat de remblokken in hout waren.
De houten blokken werden trouwens gebruikt op de eerste voertuigen van de (...) -
De verwarming van het reizigersmaterieel
9 februari 2010, door rixkeAlvorens de inrichting te beschrijven die gebruikt wordt om het reizigersmaterieel te verwarmen, is het nuttig de rol van de verwarming nader te omschrijven en te wijzen op de moeilijkheden die zich voordoen wanneer ze bij de spoorweg moet worden uitgevoerd.
De verwarming van het reizigersmaterieel is een bijzonder stekelig probleem, en wel om twee redenen.
Het is een probleem dat, uit technisch oogpunt, moeilijk op te lossen valt. Opzoekingen en proefnemingen waarvoor talrijke netten (...) -
Treinverwarming
9 februari 2010, door rixkeDe verwarming van de treinen is een stuk comfort waarop elke reiziger terecht aanspraak maken mag. Zulks was evenwel niet altijd het geval. In de omvangsjaren van de spoorweg was de verwarming zelfs een luxe die alleen de eersteklasreizigers aangeboden werd. Het is pas op het einde van de vorige eeuw dat dit onderscheid tussen reizigers van verschillende rijtuigklassen opgeheven werd, namelijk toen het derdeklascoupé in de internationale exprestreinen ingevoerd werd. De plotse verhoging (...)
-
De verwarming der rijtuigen
9 februari 2010, door rixkeVerwarming met straalkachels en verwarming met lucht.
De oudste en thans meest verspreide verwarmingsmethode is de methode met straalkachels die onder de zitbanken (fig. 1) of langs de zijwanden (fig. 2) geplaatst zijn. De rijtuigen van de binnenlandse dienst en de oude rijtuigen van de internationale dienst (RIC) van de N.M.B.S. zijn op die wijze uitgerust.
De verwarming met lucht vindt meer en meer ingang. Reeds heel wat rijtuigen zijn ermee uitgerust, o.a. de nieuwe RIC-rijtuigen (...) -
Thermische en akoestische isolatie van de spoorrijtuigen
9 februari 2010, door rixkeDe spoorwegadministraties beijveren zich om hun klanten meer comfort te verschaffen, en op dat gebied hebben zij in de loop der laatste jaren een aanzienlijke vooruitgang geboekt. Ondanks de verhoging van de rijsnelheid zijn de technici erin geslaagd de loopkwaliteiten van de voertuigen te verbeteren. De afmetingen van de afdelingen, de versiering van de wanden, de verfraaiing van de zittingen, de verlichting dragen ertoe bij om het gevoel van comfort te scheppen. Dat gevoel kan evenwel (...)
-
Het aluminium en de constructie van spoorwegmaterieel
9 februari 2010, door rixkeAluminium
Aluminium wordt gewonnen uit bauxiet, een der delfstoffen die in de aardkorst het meest verspreid zijn. Zijn industriële bereiding dagtekent van 1886. Sedertdien zijn de produktie en het verbruik ervan voortdurend gestegen; thans wordt het voor tal van doeleinden aangewend. Aluminium is pletbaar, rekbaar, laat zich gemakkelijk vormen en uitstekend polijsten en wordt zonder moeite met andere metalen gelegeerd. Om zekere van zijn eigenschappen te verbeteren, en meer in het (...) -
De elektronische telegrafische tellers (E.T.T.)
16 januari 2010, door rixkeDe elektronische telegrafische tellers zijn rekengehelen met ferritgeheugens die speciaal voor de N.M.B.S. gecreëerd werden. Een dertigtal toestellen van die aard zijn in de telegrafische centrale van Brussel-Zuid ondergebracht.
Het park der goederenwagens van de N.M.B.S. bevat ongeveer 40.000 eenheden. Het beheer ervan wordt waargenomen door een centrale dienst, het „Centraal Verdelingsbureau” (C.V.B.). Die dienst is één van de twee organen geworden waaruit thans het „Centrum voor (...) -
De N.M.B.S. bedient zich van de televisie
12 mei 2009, door rixkeWanneer wij over televisie spreken dan hebben de meesten onder ons het over de huis-televisie die de laatste jaren zo’n enorm succes kent. Er bestaat nochtans een andere soort televisie, minder bekend weliswaar bij het grote publiek, maar die ons onschatbare diensten kan bewijzen: men noemt ze doorgaans televisie in gesloten kring of gesloten omloop.
Waarin verschillen nu beide systemen ? Bij de huistelevisie wordt gebruik gemaakt van zendtoestellen om het beeld over te brengen naar de (...)