Onder deze titel publiceerde Het Spoor in 1960 een boek van Joseph Delmelle. Dat dergelijke spoorweggeslachten niet alleen in de boeken maar ook in werkelijkheid bestaan, kun je aflezen van de stamboom die wij hiernaast afdrukken.
Nu is het best mogelijk dat er verscheidene families zijn waar de fakkel van spoorman van vader op zoon wordt overgedragen, toch lijkt ons deze familie, met in twee takken vijf generaties spoormannen, wel uitzonderlijk. Wij werden heel toevallig op de hoogte (...)
Accueil > Het Spoor > Personeel
Personeel
-
Een dynastie van spoormannen
25 mai 2015, par rixke -
Het spoor bij nacht
26 janvier 2015, par rixkeBij wijze van hulde aan onze collega’s die werken wanneer de anderen rusten. -
De mobiele seingevers van Antwerpen-D.S.
5 janvier 2015, par rixkeZoals u wellicht reeds weet, zijn er thans in de spoorinstellingen van de haven van Antwerpen mobiele seingevers die zich per auto verplaatsen. Dat is een van de aspecten van de geheel nieuwe organisatie die, als gevolg van de uitbreiding van het spoor in het havengebied, uitgewerkt werd voor de bediening van de seinen en de wissels. Het is een nieuw bewijs van de aanpassing van het spoor en de spoormannen aan de eisen van een moderne exploitatie en het zal de lezer ongetwijfeld (...) -
Het kledingfonds
17 novembre 2014, par rixkeEen greep in het verladen.
Aanvankelijk droegen alleen de krijgslui een uniform, maar in strijd met wat de zogenaamde historische films tonen, zou ze niet sedert de oudheid hebben bestaan. Wel droegen heel wat soldaten een kledij waarvan sommige delen volkomen gelijk waren, maar het gold hier veeleer modes of herkenningsmiddelen dan wel voorschriften. Het was slechts in 1670 dat Louvois het dragen van de uniform voorschreef voor heel het Franse leger. Hij bepaalde er ook de details van.
De (...) -
Wachter — Hoofdwachter
10 novembre 2014, par rixkeWachters en hoofd wachters behoren tot die zeldzame collega’s welke buiten de instellingen van de spoorweg nog gekleed gaan in een discreet en enigszins streng uitziend marineblauw uniform, waartegen de gouden galons en koperkleurige knopen vrij koket afsteken. En omdat dit uniform goed gedragen werd, straalt er van hun persoon een netheid en een waardigheid uit, die hun zo maar het vertrouwen bezorgen van allen die hen benaderen. Wachter of hoofdwachter, die spoorman weet dat hij, voor het (...) -
Duizend dagen zonder ongeval !
2 juin 2014, par rixkeEen record.
“Duizend dagen zonder ongeval !” Neen, dit is geen slogan, geen utopie, maar een verheugende werkelijkheid, een schitterend record dat door de Wagenwerkplaats Antwerpen - Noord verwezenlijkt werd.
De records zijn aan de orde van de dag en dikwijls, wanneer zij worden neergehaald, spreekt men over de buitengewone voorwaarden waarin zij werden verwezenlijkt. In dit geval zou de vergelijking echter niet helemaal kloppen.
Even voorstellen.
De Wagenwerkplaats Antwerpen-Noord is een (...) -
Voor meer veiligheid, volg de voetpaden
2 juin 2014, par rixkeHet verkeer in de sporen is dikwijls moeilijk en gevaarlijk, vooral in de grote installaties met druk treinverkeer.
Moeilijk, omdat het terrein bezaaid ligt met hindernissen : ruwe ballaststenen, spoortoestellen met hun stangen en drijfdraden, elektrische verdelingsdozen, leidingen en kabelsleuven, oneffenheden, putten, enz.
Gevaarlijk, omwille van de rangeringen en het verkeer van de treinen en de locomotieven.
Om de risico’s te verminderen, werden voetpaden aangelegd op oordeelkundig (...) -
De seingever
28 avril 2014, par rixkeMen ziet noch hoort hem, en toch bestaat hij : een soort verborgen genie dat de rit der treinen mogelijk maakt of doet stilvallen ; de seingever, onzichtbaar voor de spoorgebruiker, leeft vaak in een cabine, afgezonderd midden de hemel, zijn gedachten en zijn treinen.
In zijn vaardige handen ligt de veiligheid en de regelmatigheid van de trafiek. Moest hij aan zijn taak te kort schieten, wat ondenkbaar is, dan zouden, aan de voet van de roerloze kandelaars en de op rood staande seinpalen, een (...) -
Hoe men op een speciaalherstellingsspoor werkt
7 avril 2014, par rixkeDe herstelling van de wagens behoort niet uitsluitend tot het domein van de lijnwerkplaatsen. Tal van wagens doen eenvoudigweg de bijzondere sporen van sommige stations aan om er de herstellingen te ondergaan die hun in staat moeten stellen hun taak in volle veiligheid voort te zetten ! Dit is rechtstreekser, sneller en minder kostbaar. Het nieuwe station van St. Ghislain kon niet anders dan in zijn bundels speciale sporen voorzien voor de herstelling der wagens.
De installaties
De (...) -
Het solidair beroep van Suske, de lader
31 mars 2014, par rixkeDrie spoormansketen staan in het drukke grensstation broederlijk tegen elkaar aangeleund : de schouwers-, de laders- en de rangeerderskeet. En in die sober-eenvoudige keten verbroederen de mannen, de jassen en de drinkbussen, de geurende knapzakken en de keuvelende stemmen.
In de middelste keet vindt men vaak de fluwelen jas van Suske, de lader. Suske, dat klein vlot ventje met zijn flikkeroogjes, zijn radde tong en zijn keurig krullende donkere snor.
Meer dan veertig dienstjaren hebben hem (...)