De tien exemplaren van deze locomotief die voor alle werk geschikt is, werden geleverd door de firma’s Krauss-Maffei uit München en Mak uit Kiel.
Je V 80 rijdt tijdens de rangeringen tegen 4 km/h en sleept lichte treinen en sneltreinen op de secundaire lijnen tegen een snelheid van 90 of 100 km/h. De geringe belasting van 15 ton per as stemt overeen met het toegelaten maximum op de kleine Duitse lijnen. Voor de dienst der zware rangeringen wordt deze belasting evenwel op 16 ton gebracht (...)
Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior
Van Sporeghem Junior
-
De V 80 van de Deutsche Bundesbahn
20 december 2010, door rixke -
“De Echo”
13 december 2010, door rixkeIn september 1958 hebben de Japanse nationale spoorwegen (J.N.R.) een nieuw elektrisch motortreinstel, “Kodama” (de Echo) genaamd, voorgesteld. Het is samengesteld uit acht lichte voertuigen waarvan vier uitgerust met een motor, die in levendige kleuren - rood en geel -geschilderd zijn.
Dit stel verzekert dagelijks de heen- en terugreis tussen Tokio en Osaka. De 554 km die deze twee steden scheiden worden afgelegd in 6 h 50, tegen een gemiddeld van 81 km/h.
Het stel is als volgt samen (...) -
De Amerikaanse “diesels”
13 december 2010, door rixkeIn de U.S.A. wordt 95 % van de spoortractie door diesellocomotieven verzekerd. Meer dan 60 % hiervan werd gebouwd door General motors; de andere door de volgende constructeurs: American locomotive Company, Fairbanks-Morse en Baldwin.
De standaardisatie is zodanig doorgevoerd dat de klant de modellen van de firma moet aanvaarden zonder dat hij enige noemenswaardige wijziging kan bekomen, maar hij kan de uitwendige versiering kiezen en van dit recht maakt hij gretig gebruik. Men (...) -
De Trans-Europ-Expres treinstellen (I)
13 december 2010, door rixkeDe Franse treinstellen.
De Franse TEE-motorwagentreinen zijn afgeleid van het RGP (Rame Grand Parcours: lange afstandsstel) dat werd gewijzigd om aan de eisen van de TEE te voldoen. Zij omvatten kleedkamers, bagagebergplaatsen, een douaneafdeling. De eetmalen worden op de plaats van de reiziger opgediend; er is dus geen gespecialiseerde spijszaal. De luchtverzorging geschiedt door gepulseerde lucht.
Deze stellen zijn samengesteld uit een motorwagen en een aanhangrijtuig waaraan men, (...) -
De Trans-Europ-Expres treinstellen (II)
13 december 2010, door rixkeDe Duitse treinstellen.
De treinstellen van de DB zijn allen samengesteld uit zeven elementen: een motorwagen van 1 100 pk aan elk uiteinde (vermogen voorzien voor een treinstel van tien rijtuigen); Twee rijtuigen met zes afdelingen en een zijgang, een ruim rijtuig voorzien van een centrale gang, een keukenrijtuig met een spijszaalafdeling en een restauratierijtuig met een bar en een ruime afdeling.
De dieselmotor van 1 100 pk, die in de gestroomlijnde neus is aangebracht, brengt de (...) -
Europese diesels voor de U.S.A.!
6 december 2010, door rixkeTijdens de zomer van 1953 verschenen de eerste “V 200”, een Duitse hydraulische diesellocomotief van 2 200 pk, 120 km/h, BB-type.
Vijfentwintig locomotieven van dit type rijden thans in West-Duitsland. In 1958 leverde hun bouwer, Krauss-Maffei A.G. van München, een reeks locomotieven, met eenzelfde vermogen doch van het CC-type, aan de Joegoslavische spoorwegen. Aangemoedigd door de resultaten die met deze machines tijdens strenge proeven bereikt werden, verwezenlijkte de bouwer voor (...) -
Loco met gasturbine
6 december 2010, door rixkeSedert de laatste oorlog werden, in de Verenigde Staten, Engeland en Zwitserland, enkele prototypen van locomotieven met gasturbine gebouwd. Frankrijk, dat voortwerkt aan het regelen van een machine van 1 000 pk, heeft zojuist een nieuw prototype laten verschijnen als resultaat van de ondervinding opgedaan met het eerste dat in 1953 gebouwd werd.
De 060 GA is een CC-type en omvat twee onafhankelijke motorgroepen die afzonderlijk of gelijktijdig kunnen gebruikt worden, zodat een grote (...) -
De Nederlandse motorwagens van 1954
6 december 2010, door rixkeDe gestroomlijnde motorwagens zijn een voorwerp van trots voor de Nederlandse Spoorwegen, die hiervan 47 viervoudige en 30 dubbele stellen besteld hebben in 1954. De viervoudige motorwagen omvat twee rijtuigen van tweede klas, een rijtuig van eerste klas en een gemengd rijtuig tweede klas - pakwagen. Elk rijtuig wordt gedragen door twee draaistellen. De beide draaistellen van de eindrijtuigen zijn motordraaistellen. De rijtuigen zijn onderling verbonden door vouwbalgen.
De dubbele (...) -
Onze eerste “ijzeren paarden”
29 november 2010, door rixkeBelgië mag er trots op zijn dat de eerste spoorweg van het vasteland op zijn grondgebied ontstond. Op 5 mei 1835 had, inderdaad, de inhuldiging plaats van de lijn Brussel - Mechelen, die het embryo zou worden van het dichtste spoorwegnet ter wereld. In het begin kreeg elke locomotief een naam. Dat geschiedde zo voor de eerste 200 exemplaren. Wij vermelden hier, pro memorie, „De Pijl”, „De Olifant”, „Stephenson”, „De Weerlicht”, „De Belg”, „De Antwerpse”, enz. Drie kenmerkende types uit de (...)
-
Ongewone spoorwegen
23 januari 2009, door rixkeTalrijk zijn de uitvinders die zich beijverd hebben om spoorbaan en rollend materieel in een andere dan de gebruikelijke vorm te gieten.
In de U.S.A. gebruikte men, van 1829 tot 1830, de voortstuwing met zeilen tussen Charleston en Hamburg, op de South Carolina Railroad. Een zeilwagen vervoerde vijftien passagiers en kon een snelheid van 24 km./u. bereiken.
Een ander vreemdsoortig systeem werd in Frankrijk gemonteerd door Larmenjat, in 1868, tussen Montfermeil en Le Raincy. Een enkele, (...)