De ETR 300 (Elettrotreno) werd gebouwd in gemeen overleg tussen de ingenieurs van de Italiaanse Staatsspoorwegen (FS) en de technici van de fabrieken BREDA, die meegewerkt hebben aan het ontwerpen der plans van het koetswerk, hierin bijgestaan door de architect Grulio Minoletti.
De ETR 300 zijn elektrische treinen voor lange afstand en bezitten als dusdanig de modernste technische inrichtingen, een buitengewone elegantie en al het comfort dat men zich kan indenken. De twee uiteinden zijn (...)
Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior
Van Sporeghem Junior
-
ETR300 “Settebello”
5 mei 2014, door rixke -
De “nichtjes” van onze 204
21 april 2014, door rixkeDe Belgische toerist en spoorwegliefhebber die Noorwegen bezoekt, is aangenaam verrast als hij daar diesel-locomotieven tegenkomt die bijna volkomen overeenstemmen met onze CC van het type 202 en 204. Die mooie locomotieven worden in Zweden gebouwd door NOHAB.
De Zweedse en de Belgische bouwer, die beiden vergunninghouders zijn van General Motors, hebben, in gemeen overleg met deze firma, een carrosserie getekend, geïnspireerd door die van de Amerikaanse “Road passengers”.
Al is de (...) -
De “Deltic”
17 februari 2014, door rixkeDe maatschappij “English Electric” bestudeerde en bouwde, in 1955, de krachtigste diesel-elektrische locomotief ter wereld. Deze mooie machine, waarvan de blauwe kleur met bronzen motieven onderstreept werd, blijft het eigendom van de bouwer tijdens de ganse duur van de proefnemingen. Sedert zij uit de fabriek kwam, heeft zij meer dan 302.000 mijl afgelegd.
Thans doorloopt zij dagelijks, aan het hoofd van de expres “The White Rose”, de lijn Londen (King’s Cross) - Doncaster, over een (...) -
Franse locos voor Rusland
3 februari 2014, door rixkeOp dit ogenblik elektrificeren de Russische spoorwegen een deel van het Siberische net met eenfazige wisselstroom van 25.000 volt, 50 perioden, volgens de techniek die de S.N.C.F. toepast op de grote verkeersaders van haar noord- en oostnet. Daarom heeft het Russische Ministerie van Verkeerswezen 50 locomotieven bij de Franse industrie besteld. Deze bestelling, geplaatst in 1957, wordt als volgt verdeeld: 40 goederenlocomotieven, met een maximumsnelheid van 100 km.-h. Zij zijn genummerd (...)
-
Enkele tracties uit vroegere jaren
20 januari 2014, door rixkeDe spoorweg stond nog maar in zijn kinderschoenen toen sommigen reeds de mening opperden dat stoom duur was en wel eens zou moeten vervangen worden. Andraud, een Fransman, nam, in 1844, proeven met een machine met samengeperste lucht waarvan de silhouet, behalve de schoorsteen, veel gelijkenis vertoonde met de locomotieven van die tijd. Een freem op zes wielen droeg een vergaarbak die 3 m³ samengeperste lucht bevatte. De dag van de eerste proefnemingen doorliep de machine 3.400 m tegen een (...)
-
De seininrichting
13 januari 2014, door rixkeDe grote dichtheid van ons net en het intens verkeer, maken de exploitatie van onze spoorwegen vrij moeilijk. Om een regelmatig verkeer van de treinen te verzekeren en om de ongevallen te voorkomen, werd een aangepaste, meer en meer geperfectioneerde seininrichting ingevoerd.
De bescherming van de treinen op de lijn door middel van het “blokstelsel” ving aan in 1874. Bij dit stelsel, verdeelt men de lijn in een aantal secties en men laat een trein alleen dan een bepaalde sectie (...) -
De baan
30 december 2013, door rixkeIn 1835 meten de spoorstaven 4,57 m. Van 1848 af, gebruikt men spoorstaven van 6 m. De staten spoorstaven verdringen de ijzeren in 1862. De spoorstaaf meet 9 m in 1865. Later, zal hij 18 m meten. Na de eerste wereldoorlog bereikt hij 27 m en, in 1934, plaatst men op de lijn Brussel - Antwerpen spoorstaven van 54 m.
De voegen tussen de spoorstaven, die zwakke plaatsen in het spoor zijn, bieden grote nadelen: zij hebben een ongunstige invloed op de loop der treinen, veroorzaken een vlugger (...) -
Onze wagens
23 december 2013, door rixkeHet park van de goederenwagens van de N.M.B.S. omvat een gevarieerde reeks modellen, gaande van de klassieke open goederenwagens tot de speciale wagens voor bijzondere vervoeren. De meeste van deze voertuigen zijn van het type met twee assen, behalve de grote platte wagens van 40 ton voorzien van draaistellen en de platte wagens met verlaagde vloer die 100 ton nuttig laadgewicht kunnen dragen. Deze laatste zijn geplaatst op twee draaistellen met elk vier assen.
Het laadvermogen van de (...) -
Onze elektrische motortreinen
9 december 2013, door rixkeOnze eerste elektrische motortreinen maakten, in 1934, hun proefritten op de lijn Brussel - Antwerpen en verzekerden, daar, van 1935 af, de directe diensten. Als basisvoertuig had de N.M.B.S. het rijtuig van 22 m gekozen en dit van drie kleine toegangsplatforms voorzien. Deze motortreinen waren vierledige stellen. In 1939 werden vier van deze stellen met twee tussengevoegde aanhangrijtuigen uitgerust. Voor de omnibusdienst bestelde de N.M.B.S. hetzelfde jaar acht tweeledige, koppelbare (...)
-
Onze diesellocomotieven
25 november 2013, door rixkeDe eerste bestelling van diesellocomotieven door de N.M.B.S. dateert van 1951; zij omvatte twee reeksen rangeerlocomotieven: zes diesel-elektrische van het type BB, reeks 270, en zes diesel-hydraulische van het type D, reeks 271. Het waren locomotieven voor zware rangeringen die bij gelegenheid ook plaatselijke goederendiensten konden verzekeren. De eerste, van het type 270, bewijzen uitstekende diensten; de zes andere worden thans nauwkeurig geregeld.
Op dit eerste programma volgde in (...)