Een brokje geschiedenis
Vóór de oorlog 1914-1918, was de fabricatie van de onderdelen voor spoortoestellen en voor het gewoon spoor in de nijverheidsstreek van het Centrum samengetrokken. In 1910 werd beslist een grote stapelplaats van die materialen in de nabijheid der voortbrengstfabrieken op te richten om alzo de vervoerkosten te verlagen.
Waarom koos men Bascoup? Om twee redenen: men kon daar uitgestrekte gronden tegen voordelige prijzen aankopen, en het dichtbij gelegen station (...)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur > Werkplaats/Depot
Werkplaats/Depot
-
De werkplaats van Bascoup
24 juni 2013, door rixke -
Enkele zichten op het depot van Kortrijk
13 oktober 2010, door rixkeFoto’s Delise
-
De Dieselwerkplaats
1 april 2010, door rixkeDe eerste diesellocomotieven werden einde 1953 door onze Maatschappij besteld. Thans onderhoudt de dieseltractie meer dan 45 % van het verkeer, wat ongeveer evenveel is als de elektrische tractie.
Op 1-1-66 bedroeg het aantal dieselvoertuigen: 420 lijnlocomotieven; 261 rangeerlocomotieven; 60 locomotoren; 122 dieselmotorrijtuigen + 30 aanhangrijtuigen.
Per maand leggen die machines bijna 4,5 miljoen km af. Hun aantal zal eerstdaags vermeerderd worden met 139 nieuwe eenheden: 66 (...) -
Hasselt, het nieuwe locomotievendepot
1 april 2010, door rixkeDe inwijding
Maandag, 4 september 1961, zal, in de annalen van het locomotievendepot Hasselt, als een grote dag geboekt worden: op deze uitzonderlijk warme zomerdag werden, inderdaad, de nieuwe installaties ingewijd.
Deze plechtigheid werd bijgewoond door MM. BERTRAND, Voorzitter van de Raad van Beheer van N.M.B.S., ROPPE, Gouverneur van de provincie Limburg, en DE VOS, Directeur-generaal van de N.M.B.S., omringd door talrijke genodigden en hogere ambtenaren.
M. BROUCKAERT, Directeur (...)