Op een ogenblik dat sommigen, tijdens hun gesprekken, het “spoorwegtijdvak” zonder schroom in ’t verleden situeren, lijkt het wel een waagstuk een boek te publiceren met als titel “Demain Ie Chemin de fer” .
En toch... verdwijnt die “goeie ouwe” spoorweg stilaan, vermits de rails thans reeds profiteren, en in de toekomst nog meer moeten profiteren, van alle vorderingen en uitvindingen van de moderne techniek; roepen de stijgende verkeersdrukte op onze kostbare wegen en autosnelwegen, en (...)
Homepagina > Het Spoor > Buitenland
Buitenland
-
Morgen in de wereld
22 december 2014, door rixke -
Opname, op afstand, van de beweging der wagens
15 september 2014, door rixkeDe Britse Spoorwegen hebben een nieuw stelsel voor automatische opname van de beweging der wagens beproefd. De apparatuur, die nabij Blackburn werd geïnstalleerd, seint de inlichtingen over naar het 80 km verder gelegen Salford.
Het betreft hier een automatische opnemer die op langere dwarsliggers opgesteld staat. De gemoduleerde lichtbundel die hij projecteert, valt op bordjes met een codestelsel, die op de wagens zijn bevestigd. Het bordje met codestelsel bevat twee rijen staafjes, (...) -
Op de sporen van Europa
14 juli 2014, door rixkeIndien wij het thans willen Zal men later van ons getuigen Dat wij, spoormannen, Europa hebben gebouwd.
Moet er nog wel aan herinnerd worden dat het spoor, als het eerste regelmatige, uitgebreide, veilige en snelle verkeersmiddel, enorm veel heeft bijgedragen tot de expansie van de industrie, de handel, de landbouw, kortom tot de geweldige economische revolutie die de tweede helft van de 19e eeuw gekenmerkt heeft, dat het Spoor het Reizen gedemocratiseerd en, derhalve, de vakantie in (...) -
Stations van Londen
23 juni 2014, door rixkeBenaming Ligging In dienst gesteld in Voornaamste directies Perrons Aantal treinen per dag Aantal reizigers per dag Paddington Station Ten noorden van Hyde Park 1838 (heropgebouwd in 1854) Het Westen (Swindon, Bristol) en het Zuidwesten (Plymouth) van Engeland, het Zuiden (Cardiff, Swansea) en het Centrum van het Land van Wales, de Midlands (Birmingham). 16; 10 van 365 m lang (totale lengte: 5.120 m) 800 44.500 Marylebone Station Ten westen van Regent’s Park 1899 Lokale diensten (...)
-
De spoorwegen van Mozambique
5 mei 2014, door rixkeOorsprong
Mozambique (Portugees Oost-Afrika, hoofdstad: Lourenço Marques) ligt aan de Indische Oceaan, tegenover het eiland Madagascar.
Tot het midden van de 19° eeuw, exporteerden de talrijke natuurlijke havens van dit land, inzonderheid Lourenço Marques sedert 1544, uitsluitend de produkten van de kuststreken: het binnenland beschikte over geen moderne verkeerswegen voor de aanvoer van zijn produkten waarmee de toenmalige internationale markt, trouwens, geen weg wist.
Toen, (...) -
Het spoor in de U.S.A.
14 april 2014, door rixkeDe trein blijft een der machtigste transportmiddelen van de Verenigde Staten. Hij verzekert nog de helft van de goederentrafiek en 10 % van de reizigerstrafiek en verwezenlijkt aldus een totale omzet van nagenoeg 5.000 miljard frank.
Oorsprong en ontwikkeling
Het was in 1830, in de omgeving van Charleston (Zuid-Carolina), dat de spoorweg zijn eerste stappen plaatste in de Verenigde Staten. Van 1825 af, had het nieuws van de eerste Engelse verwezenlijkingen zich verspreid en, aangelokt (...) -
1859-1959: Het eeuwfeest van de Luxemburgse spoorwegen
13 januari 2014, door rixkeBij een eeuwfeest is het de gewoonte een blik achteruit te werpen om de afgelegde weg te meten. Dat deden onze collega’s van het Groot-Hertogdom Luxemburg ter gelegenheid van het honderdjarige bestaan van hun eerste spoorlijnen: de lijnen Luxemburg - Aarlen en Luxemburg - Thionville, die op 4 en 5 oktober 1859 werden ingehuldigd.
Deze dubbele inhuldiging had een groot historisch belang: door hun samensmelting te Luxemburg, verbonden de beide lijnen, inderdaad, het nieuwe net met de grote (...) -
Vertrek
4 november 2013, door rixkeDe wijzen waarop het vertrek aan de treinen gegeven wordt, verschillen van het ene tot het andere net. Die waarover wij hierna — zo beknopt mogelijk — zullen spreken, worden in de grote stations vaak aangevuld met vaste seinen die nabij de sporen zijn aangebracht.
Wij zullen deze laatste systemen niet aanroeren, en zullen ook niet handelen over het nieuwe bel- of zoemersysteem waarmee de treinchef, op sommige netten, de bestuurder van elektrische- of motortreinen ervan verwittigt dat het (...) -
De Luxemburgse spoorwegen
19 augustus 2013, door rixkeDoor zijn geografische ligging is het Groothertogdom Luxemburg als het ware een Europese draaischijf. Ofschoon het slechts 2.587 m² beslaat en maar 325.440 inwoners telt, vervult het toch een belangrijke economische rol. Dank zij de in het zuiden gelegen metaalfabrieken, kent het een steeds stijgende welvaart, terwijl de streken uit het noorden elk jaar talloze toeristen aantrekken.
Dit landje, met zijn hoge levensstandaard, beschikt over talrijke individuele vervoermiddelen. Desondanks (...) -
Het Centraalstation van New York
10 juni 2013, door rixkeZijn geschiedenis
Het huidig station, een toegangspoort tot een werelddeel en een van de schoonste en best ingerichte van Amerika, is het derde station dat op dezelfde bouwplaats, in het hart van New York, werd opgericht.
Het eerste werd ingehuldigd in 1871; herbouwd in 1898 en aanzienlijk vergroot, werd het alras nogmaals te eng om aan de vereisten van een steeds groeiend verkeer te voldoen.
Eindelijk werd, in 1903, begonnen met de bouw van het huidig station. Hiertoe moest gedelfd (...)