De spoorwegen, en dit is zo klaar als ’n klontje, zijn een vervoermiddel van een plaats naar een andere. In Groot-Brittannië zijn er nochtans een zeker aantal spoorwegen die hun succes in hoofdzaak danken aan hun ongewoon voorkomen. Ze hebben een bijzondere charme die de nieuwsgierigheid van de profaan prikkelt en hem aanspoort tot een treinreisje, zonder een bepaalde bestemming, louter en alleen voor zijn genoegen. Vergeleken met de betovering die de reis op zichzelf biedt, is de (...)
Homepagina > Het Spoor > Buitenland
Buitenland
-
Kleine treinen van het land van Wales en het eiland Man
18 februari 2013, door rixke -
“Rocket150”: de grootste spoorwegshow van de eeuw
18 februari 2013, door rixke150 jaar geleden werd op de spoorlijn tussen Liverpool en Manchester de eerste geregelde reizigerstreindienst ter wereld ingestoomd. Deze historische gebeurtenis luidde de “Railway Age” in die het aanschijn van de wereld drastisch zou veranderen.
Een uniek festijn
Dit jaar herdenken de Britse spoorwegen op grootse wijze de opening, in 1830, van de spoorlijn Liverpool - Manchester en de “Rainhill Trials” van 1829.
Op 24, 25 en 26 mei 1980 wordt een wederopvoering gebracht van de (...) -
Op de barre hoogte
11 februari 2013, door rixkekwvlr = museumlijn industriële archeologie en verfijnd restauratiewerk
In het hart van Engeland, ten Westen van de industriestad Leeds, ligt Haworth, vooral bekend omdat daar, in de pastorie, de gezusters Brontë opgroeiden en literair bedrijvig waren. Vlakbij ligt overigens de “Barre Hoogte”, het decor van Emily’s roman .
Natuurlijk is de pastorie, naast het kerkhofje en de kerk, nu een museum dat elk jaar honderdduizenden toeristen lokt.
Sedert 1968 is daar evenwel een niet te (...) -
De spoorwegen in Luxemburg
11 februari 2013, door rixkeGeruime tijd nadat de andere Europese landen het 125 jarig jubileum van hun spoorwegen vierden, werd dit feit in oktober ll. in Luxemburg herdacht. Het eerste Luxemburgse spoorwegbedrijf werd namelijk op 4 oktober 1849 geopend met de feestelijke inwijding van de spoorlijnen Luxemburg - Aarlen en Luxemburg - Diedenhofen (Thionville). Het Guillaume Luxembourg
Het initiatief tot de aanleg van genoemde spoorverbindingen werd genomen door de in 1855 te Parijs opgerichte Société Royale Grand (...) -
De romantiek van de spoorwegen in Nederland
11 februari 2013, door rixkeTelkens als er ergens weer eens een stoomtrein bolt, verschijnen er honderden kijklustigen op het appel. Je zou bijna gaan geloven dat die imposante machines, welke geweldige wolken stoom uitblazen, voor vele mensen een vertederende herinnering zijn aan een romantisch verleden. Wellicht roept de stoomtrein, net als een oude ansichtkaart of een weemoedig schilderij van Turner, een beeld op van een definitief voorbij en precies daarom zo aantrekkelijk verleden. En de herinnering slaagt er (...)
-
Hollands spoor
4 februari 2013, door rixke2 : Nieuwe ontwikkelingen
Een blik in de toekomst
Legden we, afgezien van het aangeven van de spoorwegwerken in en om ’s-Lands hoofdstad Amsterdam, in de vorige aflevering van Holland’s Spoor de nadruk op het verleden van de trein in Nederland, deze keer nemen we je mee naar de toekomst. Nou, ja... koffiedik kijken is een gewaagde zaak en daar houden we ons dan ook niet mee bezig. Maar we kijken wel even naar een aantal nieuwe ontwikkelingen op spoorweggebied.
Amsterdam stipten we (...) -
Hollands spoor
4 februari 2013, door rixkeHistorisch overzicht
“Denkend aan Holland, zie ik brede rivieren traag door oneindig laagland gaan ...” Maar, hoe poëtisch ook, denkend aan Holland is méér.
Denkend aan Holland is een geel/blauwe Intercity met 140 km/u. voortsnellend tussen sappig groene weiden, langs bloeiende bollenvelden of door bronsgroen eikehout. Is ook een snel optrekkende Sprinter op de ‘krakeling’ van Zoetermeer of een 1600 met een zware goederentrein, zeulend tegen de helling van de Hemtunnel.
Met al die (...) -
Per spoor van Europa naar Iran
8 oktober 2012, door rixkeWie eertijds van Europa naar Iran wilde reizen, en omgekeerd natuurlijk ook, diende zulks te doen per vliegtuig of over uiterst saaie wegen. Sedert de maand september, verlengt een nieuwe spoorbaan van 180 km, vanaf Charafkhaneh, op Iraans grondgebied, het verbindingsspoor dat zich te Soufian bij de grote verkeersader Teheran-Djolfa (Russische grens) voegt.
De nieuwe lijn bereikt de Turkse-lraanse grens op een punt gelegen tussen Razy (Iran) en Kanpukoy (Turkije), waar ze verbonden is (...) -
Vier hete nachten op de Bagdad-Express
1 oktober 2012, door rixkeVan Bagdad naar Istanboel... In de tijd van Karl May een adembenemende tocht dwars door Koerdistan en het Turkse Rijk. Honderd jaar later nog altijd een avontuurlijke treinrit van bijna vijf dagen.
Bezoek je Irak in volle zomer, bereid je dan in elk geval voor op temperaturen van 25° C ’s nachts tot 45° C in de schaduw overdag. Reden te over om Bagdad, ondanks zijn roemrijk verleden een ongoocheling, zo snel mogelijk te ontvluchten. Ook al kom ie dan van de broeierige Perzische Golf. (...) -
Een nieuwe spoorlijn in Nederland: de Flevolijn
1 oktober 2012, door rixkeHet tracé en de stations
De spoorlijn begint bij het station Weesp aan de lijn Amsterdam - Hilversum. Tot 1982 was het een eenvoudige halte met twee zijperrons langs het dubbelspoor. Omdat Weesp nu de functie krijgt van splitsings - en overstapstation voor de verbinding tussen Flevoland en de richting Hilversum - Amersfoort/Utrecht, moest het worden uitgebreid.
In de jaren negentig zal ook ten westen van Weesp een splitsing komen, als de zuidelijke tak van de ringspoorlijn om Amsterdam (...)