Deze locomotieven werden bestudeerd in de U.S.A, door de tandem Baldwin-Westinghouse en gebouwd in Nederland. De 25 exemplaren werden aan de N.S. tussen 1951 en 1953 geleverd. Die machines welke bestemd zijn voor de gemengde diensten, hebben een weerstandsvermogen zonder weerga. De Pennsylvaniadraaistellen van vormgietstaal zijn voorzien van rollagerpotten. De motoren zijn bevestigd met neusophanging. De zeer comfortabele bestuurderscabines zijn voorafgegaan door enorme motorkappen die een (...)
Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken
Locomotieven uit alle windstreken
-
Nederlandsche Spoorwegen. Reeks 1200.
6 september 2023, door rixke -
Sovietskaya Zeleznaya Doroga. Reeksen TE3 en TE7
6 november 2020, door rixkeDe TE3 is een diesel-elektrische locomotief die doorgaans in treinschakeling rijdt met slechts één bestuurder. De twee eenheden worden ieder aangedreven door een 10 cilinder-twee-taktdieselmotor met overstaande zuigers, afgeleid van de Amerikaanse motor van Fairbanks-Morse. Deze motor drijft een klassieke hoofdgenerator aan. Het koelaggregaat is ondergebracht in een ruim dat zich aan het einde van elke kast bevindt. De olie en het koelwater van de diesellocomotieven worden door een (...)
-
Ferrovie Italiane dello Stato. Groep E 444
3 juli 2020, door rixkeDe locomotief E 444.001, die op 8 november 1967 officieel werd voorgesteld aan de pers, legde bij die gelegenheid de 210 km tussen Rome en Napels af in 88 minuten, met een commerciële snelheid van 150 km/h. De getrokken belasting bedroeg 315 ton, of 7 rijtuigen.
Met het oog op het verhogen van de snelheid op de lijnen met gemakkelijk profiel, hebben de FS in 1963 vijf elektrische voorreekslocomotieven besteld die 180 km/h kunnen halen. Die machines werden ontworpen door het (...) -
Sovietskaya Zeleznaya Doroga Type CzME3. - Ceskoslovenske Statny Drahy Reeks T 669
7 september 2019, door rixkeTot 1964 hadden de Sovjetrussische Spoorwegen geen zware rangeerlocomotieven van meer dan 1 000 pk die in staat waren treinen van 5 000 t te vormen aan de rangeerheuvel. In hetzelfde jaar heeft de Czechoslowaakse industrie een dieselelektrische locomotief uitgewerkt die aan deze eis beantwoordde. De SZD bestelden hiervan 310 exemplaren die het kenteken CzME3 kregen. Die locomotieven kunnen 6 000 liter brandstof opslaan, wat hun de mogelijkheid biedt gedurende meer dan een week rangeer- (...)
-
Turkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollari Isletmesi. Reeks DH 27 000
23 maart 2019, door rixkeDeze reeks bestaat uit drie diesel-hydraulische locomotieven, geleverd in 1961 door de Westduitse industrie (type ML 3000/2700 C’C’ van de bouwer). Ze trekken zware goederentreinen op de lijn Ulukisla - Adana - Fevzipasa, in de bergachtige streek van de Taurus, in het zuiden van Anatolië (Aziatisch Turkije). Af en toe onderhouden ze reizigerstreindiensten en worden dan uitgerust met een stoomketel die zorgt voor de verwarming van de rijtuigen. De centraal gelegen, geluidvrije (...)
-
Nederlandse Spoorwegen. Reeks 2200.
28 november 2018, door rixkeIn het begin van 1953 beslisten de NS diesellocomotieven aan te kopen om zo snel mogelijk de stoomlocomotieven op de niet geëlektrificeerde lijnen te vervangen. Vanaf 1954 werden er 100 dieselelektrische locomotieven (2201-2300) geleverd door de Nederlandse industrie, onder licentie van Baldwin-Westinghouse; 50 gelijkaardige locomotieven (2301-2350), in Frankrijk gebouwd om redenen die verband hielden met de leveringstermijn, werden, vanaf 1956, door een andere geconcessioneerde firma van (...)
-
Zwitserse bondsspoorwegen. Type Ae 6/6.
3 maart 2018, door rixkeDe locomotieven Ac 6/6, met de nummers 11401 tot 11520, onderhouden de reizigers en goederentreindiensten op de St.-Gotthardlijn die hellingen van 26 % vertoont. Ze kunnen er een last van 600 t trekken met een snelheid van 75 km/u. Na twee prototypen (11401 en 11402), geleverd in 1952, volgden er 118 eenheden die tussen 1957 en 1963 in dienst genomen werden. De Ae 6/6 zijn gemonteerd op twee draaistellen met drie assen, afzonderlijk aangedreven door volledig opgehangen tractiemotoren met (...)
-
Red Nacional De Los Ferrocarriles Espanoles. Reeks 2000 T (Talgo III).
23 maart 2015, door rixkeDe tien Talgo-treinstellen die sedert 1964 door de Renfe in gebruik werden genomen, zijn een verbeterde versie van de befaamde, lichte, gelede Talgo U-treinen, die in 1950 in dienst kwamen. Het prototype Talgo I dateert van 1944 (Talgo betekent “Tren Articulado Ligero Goicoechea-Oriol”), naar de naam van zijn uitvinder en geldschieter.
De Talgo III verbinden Madrid met Cadix, Hendaye, Bilbao en Barcelona terwijl de Talgo II de lijn Madrid - Valencia bedient. De afstand Madrid - Barcelona (...) -
Caile Ferate Romane. Reeks 060-EA
16 februari 2015, door rixkeIn 1965-66 heeft de Zweedse industrie aan de CFR 10 elektrische locomotieven voor gemengde diensten geleverd. Bovendien kreeg de Roemeense industrie een licentie voor het bouwen van 20 bijkomende locomotieven, waarvan de elektrische uitrusting uit Zweden ingevoerd werd, en voor een andere reeks die achteraf volledig ter plaatse zou worden gebouwd. Deze machines met groot vermogen, zijn met siIiciumgelijkrichters en weerstandsremming uitgerust. Een exemplaar is evenwel uitgerust met (...)
-
Magyar Allamvasutak. Reeks M 61
15 december 2014, door rixkeDe twintig diesel-elektrische locomotieven waaruit deze reeks bestaat, werden, van 1963 tot 1964, door de Zweedse industrie geleverd. Ze trekken de reizigerstreinen op de lijn Boedapest - Debrecen. Praktisch volkomen gelijk aan de machines die door dezelfde bouwer aan Denemarken en Noorwegen werden geleverd (zie “Het Spoor” n° 102 en 119), verschillen ze slechts door enkele details: plaats van de verbinding voor dubbele tractie, dwars gelegen waterreservoirs, middellijn der wielen, enz. (...)