De 20 diesel-elektrische lokomotieven die, in 1962, in dienst werden gesteld op de East Region, zijn de voorlopers van een belangrijker reeks van hetzelfde type dat op de hoofdlijnen der voornaamste groepen van de British Railways werd ingezet. Ze verzekeren de reizigers- en snelle goederendiensten, voeren 3 134 liter stookolie mee en zijn voorzien van een stookketel voor de verwarming van de trein. De draaistellen zijn van het type Cornmonwealth. De bestuurder beschikt over een vertrekje (...)
Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken
Locomotieven uit alle windstreken
-
British Railways. Type 4 reeks D 1500.
3 oktober 2011, door rixke -
British Railways. Type 5 reeks D 9000 Klas “Deltic”.
26 september 2011, door rixkeOp de East, North-East en Scotch Regions rijden, sedert 1961, 22 locomotieven die afgeleid zijn van het vermaarde prototype van 1955. Dit prototype, dat eigendom is van de English Electric C°, werd in april 1963 in het Science Museum te Londen ondergebracht, na 640.000 km te hebben afgelegd.
Elke machine is voorzien van twee „Deltic”-motoren 2 tijden, van 1.650 pk. Die benaming is ontleend aan de driehoekvormige opstelling van de cilinders, die herinnert aan de 4e letter van het Griekse (...) -
British Railways. Type 4 reeks D 1000 Klas “Western”.
19 september 2011, door rixkeDe 74 locomotieven van deze reeks, die vanaf 1958 werden geleverd, zijn ingedeeld bij de „west region” van de B.R. Bij wijze van proef werd de eerste hiervan, de D 1000 „Western Enterprise” (foto) in lichte oker („woestijnzand”) geschilderd, terwijl de D 1001 „Western Pathfinder” in het donkerrood geschilderd werd. De D 1000’s worden voornamelijk gebruikt op de lijnen London Paddington - Swansea („Red Dragon”-express) en London Paddington - Birmingham. Deze diesel-hydraulische locomotieven (...)
-
Ghana Railway and Ports. Reeks 1401-1418.
19 september 2011, door rixkeIn 1958-59 heeft het Bestuur van Spoorwegen en Havens van Ghana 18 diesel-elektrische locomotieven voor gemengde diensten ingevoerd uit de Duitse Bondsrepubliek. Het gaat hier om locomotieven die op merkwaardige wijze werden uitgerust om het harde tropische klimaat te trotseren. Ze zijn van het type met motorkap, maar bezitten op elk uiteinde een bestuurderscabine met gestroomlijnde neus. De afdeling voor de tussenliggende motor is dus smaller, maar aangezien het dak van de cabines zich (...)
-
S.N.C.F. CC 21000 en 6500.
12 september 2011, door rixkeDe CC 21000, een locomotief voor twee stelsels met éénfasegelijkstroom, deed haar eerste proefrit op 28 mei 1969. Tot nog toe werden er twee exemplaren van dat type besteld, alsmede 51 locomotieven CC’s 6500 voor één stelsel met gelijkstroom die op de lijnen van de Sud-Est en Sud-Ouest ingezet zullen worden. Tweeëntwintig van deze locomotieven (6539 tot 6560) zijn bestemd voor het depot Chambéry; ze zullen de zware reizigers- en goederentreinen trekken op het baanvak Chambéry - Modane, dat (...)
-
S.N.C.F. CC 72000.
5 september 2011, door rixkeDe eerste eenheid van deze reeks werd in november 1967 geleverd. Op dit ogenblik zijn er, in het totaal, 74 locomotieven van dit type in aanbouw, in bestelling of op het punt besteld te worden. Begin 1969, waren acht van die machines in dienst in het depot Rennes en twee in het depot Vénisseux. De CC 72000 zullen snelle reizigerstreinen en zware goederentreinen slepen op de lijnen Le Mans - Nantes - Quimper, Rennes - Brest, Parijs - Bazel, Parijs - Clermont-Ferrand, Nantes - Lyon, Lyon - (...)
-
S.N.C.F. CC 14000.
5 september 2011, door rixkeDe twintig locomotieven van dat type, geleverd in 1955, waren bestemd voor de lijn Valenciennes - Thionville. Naargelang van de hellingen kunnen ze 1.800 of 2.400 ton slepen. Ze zijn uitgerust met een mono-driefazige motorgenerator. De eenfazige stroom 25.000 V 50 perioden van de bovenleiding wordt omgezet in eenfazige stroom 1.000 V 50 perioden. Hij wordt daarna omgezet in driefazige stroom 50 perioden door een fazentalomvormer. Een frequentieomvormer verandert hem daarna in driefazige (...)
-
S.N.C.F. BB 9300.
29 augustus 2011, door rixkeDe veertig locomotieven BB 9301 tot 9340, in dienst sedert 1968, behoren tot het park van de „Région Sud-Est”. Tien van die locomotieven werden besteld in het kader van de elektrificatie van de lijn Dijon - Bourg; de dertig andere moesten het park aanvullen nadat een reeks verouderde locomotieven buiten dienst gesteld werden.
Inzake vermogen en prestaties zijn de 9300-en volkomen gelijk aan de 9200-en . De reeks van de 9300, besteld in 1965, is een logisch gevolg van de reeks 9200, (...) -
S.N.C.F. BB 9200.
22 augustus 2011, door rixkeDie machines vormen de kern van het moderne park van de gelijkstroom-sneltreinlocomotieven van de S.N.C.F. en zijn verdeeld over de gewesten “Sud-Ouest” en “Sud-Est”. Ze zijn afgeleid van de befaamde BB 9004 die, samen met de CC 7107, het wereldsnelheidsrecord op het spoor (331 km/h in 1955) op haar naam heeft. Het zijn BB’s 9200 die de “Mistral” (780 t) trekken op de lijn Parijs - Lyon - Marseille. De BB’s 9201 en 9290 werden gebouwd van 1957 tot 1962 en in 1965-66 werden er 40 nieuwe (...)
-
S.N.C.F. BB 67000.
22 augustus 2011, door rixkeDe eerste diesel-elektrische locomotieven van de reeks 67000 zijn in dienst sedert 1963 op de niet geëlektrificeerde lijnen van Savoie en Dauphiné. Ze slepen ook de „Mistral” tussen Marseille en Nice. Het zijn machines voor gemengde dienst, waarvan 63 exemplaren besteld werden. Ze kenmerken zich door een zeker aantal nieuwe elementen. De eenmotorige S.F.A.C.-bogies met twee vertragingen, die twee maximale snelheden (goederen/reizigers) mogelijk maken, worden voor de eerste maal bij de (...)