Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > De Belg, eerste locomotief van Belgische constructie
De Belg, eerste locomotief van Belgische constructie
Phil Dambly.
vrijdag 23 januari 2009, door
Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]
Ons land ging er prat op de bakermat te zijn van de eerste vastelandsspoorweg. Op 5 mei 1835 werden de drie delen van de openingstrein gesleept door de locomotieven «De Pijl», «Stephenson» en «De Olifant». In juli, amper drie maanden later, arriveerde «De Snelle ». «De Weerlicht», de vijfde in die reeks, bereikte ons op 5 augustus. Die «slepers», zoals men ze destijds noemde, werden door Stephenson geleverd.
Op 30 december verliet «De Belg» de werkplaatsen van Cockerill, te Seraing. De eerste 200 locomotieven kregen een naam.
De latere locomotieven zouden nog geruime tijd de typische kenmerken van «De Belg» vertonen : vooraan twee horizontale binnencilinders, geplaatst onder de rookkast; langsliggers aan de buitenkant der wielen; een loopas vooraan ; een drijfas met grote onafhankelijke wielen, in het midden ; een loopas achteraan de vuurhaard. De cilindervormige romp was bedekt met planken die met behulp van koperen banden bevestigd waren.
Een vergelijking van «De Belg» met een mastodont als het type 10 zal de vooruitgang inzake constructie van stoomlocomotieven op treffende wijze aantonen.
De Belg | Type 10 | |
---|---|---|
Bouwjaar | 1835 | 1910 |
Lengte zonder tender | 5,455 | 14,245 |
Breedte | 1,920 | 3,150 |
Hoogte schoorsteen | 4,317 | 4,280 |
Gewicht in ledige toestand | 8,700 ton | 104 ton |
Middellijn der drijfwielen | 1,524 | 1,980 |
Roosteroppervlak | 0,361 m² | 5 m² |
Verwarmend oppervlak | 33,591 m² | 232,690 m² |
Vermogen in pk | 41 | 3000 |
Bron: Het Spoor, februari 1964