Homepagina > Het Spoor > Buitenland > rahé ahané iran

rahé ahané iran

Phil Dambly.

maandag 4 mei 2015, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

diesellocomotieven in het land van de petroleum

Sedert enkele jaren reeds bestaat het tractiematerieel van de Iraanse Spoorwegen nog enkel uit diesellocomotieven. De General Motors-locomotieven vormen de meerderheid van het park. De eerste ervan arriveerde in juli 1956 in het station van Teheran. Ze maakte deel uit van een bestelling van 70 eenheden, bestemd om het stoomlocomotievenpark te versterken. Het hoog rendement van de diesel locomotieven, de diversiteit van hun gebruik en de geringe kosten voor brandstof, brachten de directie van het materieel ertoe, bij dezelfde bouwer een tweede reeks van 50 machines te bestellen, ten einde de stoom geheel door diesel-tractie te kunnen vervangen.

Het Iraanse net:
vette getrokken lijnen: geëxploiteerde lijnen; vette stippellijnen: lijnen in aanbouw; dunne stippellijnen: ontworpen lijnen.

Voor het trekken van de zware treinen op de nieuwe lijn die de Aryamehr-staalfabrieken te Liz-Renjal, ten zuiden van Ispahan, bedient, werden onlangs 51 GM-locomotieven van 3 300 pk geleverd. Ze werden uitzonderlijk uitgerust met automatische koppelingen voor het trekken van de ertstreinen. Alle treinlocomotieven zijn uitgerust met een uit Zwitserland herkomstige vereenvoudigde inrichting voor automatische treinbeïnvloeding. De GM-locomotieven van de RAI behoren tot de modellen die voor uitvoer bestemd zijn en vormen de volgende reeksen:

  • 40-401 tot 413. Model G-8 (BoBo, 8cil., 950 pk);
  • 40-01 tot 137. Model G-12 (BoBo, 12cil., 1 425 pk);
  • 60-301 tot 320. Model G-16 (CoCo, 16 cil., 1 950 pk);
  • 60-501 tot 551. Model GT-26 (CoCo, 16 cil., 3 300 pk).
Locomotief van 3 300 pk, reeks 60-501 tot 551.

Andere locomotieven, afkomstig uit Amerika (Davenport) en Japan (Hita-chi), onderhouden de rangeerdiensten.

Locomotief van 950 pk, reeks 40-401 tot 413.

Locomotieven waarvan het vermogen niet hoger is dan 1 000 pk en die alleen rangeringen en lichte diensten onderhouden zijn geel geschilderd; de krachtiger locomotieven zijn donkergroen geschilderd. Ze zijn alle versierd met een rode band en dragen vooraan en op de zijkanten van de bestuurderscabine het wapenschild met de keizerlijke leeuw.

Locomotief van 1 425 pk, reeks 40-01 tot 137

Bron: Het Spoor, maart 1974