Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > De glorietijd van de tender

De glorietijd van de tender

Phil Dambly.

vrijdag 23 januari 2009, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

British Railways. Loc. 4-6-2, klas A4, 1937. Tender met zijgang waardoor de aflossing van het personeel tijdens het traject mogelijk is.
British Railways. Loc. 4-6-2, klas 7, 1947. Water : 22,700 m³ ; kolen : 7 ton.
Spanje. Loc. 4-8-4, reeks 242 F 200, 1957. Water : 28 m³ ; stookolie ; 12,800 ton.
Frankrijk. Loc. 2-8-2, reeks 141-P, 1942. Water ; 34 m³ ; kolen : 11 ton.
Frankrijk. Ontwerp S.N.C.F. voor loc. 4-6-4 en 4-6-0, 1945.
Frankrijk. Loc. 2-8-2, reeks 141-R, gebouwd in de U.S.A., 1945. Water : 30 m³ ; kolen : 12 ton, of 13.250 liter stookolie.
België. Loc. 4-6-2, type 1, 1935. Water : 38 m³ ; kolen : 10,500 ton.
België. Ontwerp voor Loc. 4-6-0 en 2-8-0. Bestudeerd tussen 1940 en 1945. Water : 24 m³ ; kolen : 9 ton.
Italië. Loc. 4-6-2, reeks 691, 1911/1930.
Duitsland. Loc. 2-10-2, reeks 45, 1936. Water : 38 m³ ; kolen : 10 ton.
Duitsland. Loc. 4-2-6, reeks 10, 1956. Water : 40 m³ ; stookolie : 12,5 m³.
Noorwegen. Loc. 2-8-4, klas «Dovregubben», 1939. Cilindervormige tender. Water : 27,75 m³ ; kolen : 8,400 ton.
Tsjechoslowakije. Loc. 4-8-2, reeks 498, 1948. Water : 35 m³ ; kolen : 15 ton.
U.S.S.R. Loc. 2-8-4, klas LK, 1941. Water : 52 m³ ; kolen : 20 ton.
U.S.A. Pennsylvania, klassieke Amerikaanse tender, 1925. Water : 50 m³ ; kolen : 21 ton.
U.S.A. Union Pacific. Loc. 4-8-8-4, «Big Boy», 1941. Water : 98 m³ ; kolen : 28 ton.
U.S.A. Norfolk & Western. Loc. 4-8-4, klas «J», 1941/1950. Water : 81,800 m³ ; kolen ; 46 ton.
Op de lange trajecten van de Amerikaanse netten waren krachtige locomotieven vereist, voorzien van een tender met een zeer grote capaciteit.
Op de tekening ziet u de 4-8-4, klas „J”, van de Norfolk en Western, vergeleken met ons type 1, een 44 van de British Railways en een oud type 25 van de Belgische Staat (1884)

Bron: Het Spoor, juli 1963